NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
jo, de är volvos kabelsats. fick med den då jag köpte bilen.

Det jag inte gillar är det där med knappen för strömmen. Varför kan man inte använda en befintlig knapp istället för att dra in en extra som tydligen brukar läggas bakom mittkonsollen?
av jensam
Installationsbeskrivningen gäller för både S40 och V50. Alltså bör det vara exakt samma "manöver" för att få bort fronten, samt alla andra manövrar som krävs vid installationen av kabelsatsen. Du har säkert läst det, men _Lucifer_ gjorde detta jobb för inte allt för länge sedan och han beskrev ganska väl hur jobbigt det var med fronten samt tidsåtgången och kunnandet som krävs i "min" tråd om V50:n.

Jag startade tråden om V50 för att få svar på just de saker du (Orfeous) frågar om nu. Jag har fortfarande inte inhandlat någon kabelsats, men skulle hemskt gärna vilja. Problemet är väl i princip bara det med tiden och att jag i princip skulle behöva hyra ett garage över en dag... För, som jag förstått det tar det ungefär en dag för en händig att få det gjort.

Jag har FULL förståelse för din osäkerhet angående fronten. Det är inget roligt att stå där själv mitt i arbetet i kylan och mörkret och inte komma vidare när man gjort ungefär halva jobbet pga ett clips eller liknande som sitter för hårt fast, etc.

Jag vet inte om det finns fler tillbehör till V50/S40 som kräver att man demonterar fronten, men OM det gör det så rekommenderar jag att du läser även dessa beskrivningar! Det kan nämligen stå vissa tips i den ena beskrivningen som inte finns i den andra och vice versa. Detta hände mig när jag installerade fjärrstarten till dieselvärmaren (jag redovisade det i en annan tråd). Jag såg till att läsa alla beskrivingar som hade med rivningen av interiören i bagagerummet att göra (TRM, AEM, Fjärrstarten, m.fl.). För mig var det så att det fanns bra bilder i den ena beskrivingen men ingen text och tvärtom i den andra. Genom att kombinera alla beskrivningar kunde jag få ut så mycket information som möjligt innan jag påbörjade arbetet.

Hur som helst, lycka till med jobbet!! Och NÄR (inte OM) du är klar VILL VI SE BILDER PÅ HUR DU GJORDE!! :wink:
av jensam
Orfeous skrev:Det jag inte gillar är det där med knappen för strömmen. Varför kan man inte använda en befintlig knapp istället för att dra in en extra som tydligen brukar läggas bakom mittkonsollen?
Jag håller med. Varför inte använda atrappen bredvid ESTC-knappen vid cigguttaget?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Mycket bra tipps jensam! Ska tänka på det nästa gång man ska göra något liknande...

Fattar inte hellar varför man inte kunde använda den befintliga atrappen intill DSTC-knappen. På V70 har dom gjort det mycket enklare att montera extraljus...det mesta är redan förberett i den. Men men...det ska väl inte vara för enkelt. :)
Användarvisningsbild
av poseidon
_lucifer_ skrev:Mycket bra tipps jensam! Ska tänka på det nästa gång man ska göra något liknande...

Fattar inte hellar varför man inte kunde använda den befintliga atrappen intill DSTC-knappen. På V70 har dom gjort det mycket enklare att montera extraljus...det mesta är redan förberett i den. Men men...det ska väl inte vara för enkelt. :)
Kanske missar jag något, man varför kopplar du inte in extraljusen på det befintliga helljuset med en säkring emellan som du kankoppla ur om du inte vill använda extraljuset under längre perioder. Då slipper du knappen å ljusen aktiveras när du drar igång helljuset.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
poseidon skrev:
_lucifer_ skrev:Mycket bra tipps jensam! Ska tänka på det nästa gång man ska göra något liknande...

Kanske missar jag något, man varför kopplar du inte in extraljusen på det befintliga helljuset med en säkring emellan som du kankoppla ur om du inte vill använda extraljuset under längre perioder. Då slipper du knappen å ljusen aktiveras när du drar igång helljuset.
Att ha en knapp inne i kupén där man kan stänga av extraljusen separat kan verka som en omständig och onödig grej. Men faktum är att ibland är siktförhållandena ute på vägarna inte alltid ljust eller mörkt.
Ibland kan det vara dimma eller snöfall som ställer till det så att det med för mycket ljus blir som en vit vägg framför bilen och med för lite ljus är alldeles för mörkt. Då kan det vara bra att ha något mittemellan.

Då kan det vara lite omständigt att behöva stanna efter vägkanten och koppla ur extraljusen för att man bara vill köra på bilens egna helljus.
Användarvisningsbild
av Orfeous
man (jag) vill aldrig köra utan extraljus till helljuset.. dagens bilar har dåligt helljus! tycker jag.
man ser ju ingenting nästan efter vägarna.

har sett en S40N utanför volvo här i umeå som hade tre st den mindre versionen av Hella Rallye 3000 Compact eller vad den heter. såg riktigt snyggt ut. Inga stora klumpar utan lagomt :D
Användarvisningsbild
av Orfeous
Uppdatering, nu har jag bestämt mig för att låta volvo göra montering och köper extraljusen där eftersom priserna är densamma överallt annars i stan.

3st hella rally 3000 compact blue 685kr/st ~2000kr plus montering och annat material ~4000kr
som blir ~6700kr med rabatt och egen kabelhärva som dock eventuellt bara har stöd för 2 extraljus men som kanske går att kränga på ett extra relä.

Detta var bara en uppdatering.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]