NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanneF
Kostas skrev:
XC90_Executive skrev:Det härliga med D5an nu med manuell låda är att den är väldigt 'chipvänlig'!

Säg ~220hk/460Nm! Tänk det i en C30! :twisted:
Vad kan dessa siffror ge för resultat på 0-100?
c30 D5 manuell gör ju 0-100 på 7,7sek och aut på 8,4sek orginal så me chipp så lär väll manuella göra 0-100 på 7 sek eller strax under?

jag skall helt klart provköra C30 D5 manuell när den kommer :D
av mojja
wendtan skrev:T5an är inte helt ochipvänlig den heller som jag förstått det.
Klart den inte är men d5an e ju mer plånboksvänlig:)
Då måste du ju även ha provat på den nya faceliften som kom 08a hur e den jämnfört med karossen innan andra har sagt att volvo satsat en del på att isolera bort vägljud och att den upplevda kvaliten blivit bättre.

Vad fick du för intryck??

Har ju en chippad 2.0d nu o den går bättre än v70 d5 då kompisen har en sådan o jag drar honom i alla intervaller..

Kommer bli intressant o se hur en v50 d5 manuell med bsr programvara kommer att gå tror inte skillanden melllan v50 d5 manuell o min chippade 2.0d kommer vara så stor när d5an är orginal..

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av wendtan
Jo visst var det en 08:a vi provade. Den är klart tystare, 2.0d motorn hördes i princip bara vid fullgas. på jämn gas var bilen väldigt tyst med 16" odubbade vinterdäck. Även instrumenten har blivit klart snyggare, dvs mätartavlorna osv. Däremot är jag inte vän med den nya centerkonsollen. Handbromsen sitter högre och känns på något sätt felplacerad. Jalusi facket är annars en bra funktion, 2 mugghållare är ju inte direkt vackra när man inte använder dom.

Någon direkt kvalitetshöjning i interiören vet jag inte om jag kände av annars. Känns snarlikt som innan faktiskt.

Det skall bli intressant att ha dom 2 olika modellerna bredvid varandra på infarten sen så man kan jämföra dom mer i detalj. Faceliften exteriört är lyckad sånär som på bakljusen om du frågar mig.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kostas skrev:Vad kan dessa siffror ge för resultat på 0-100?
Eftersom trean måste i för att nå 100 på en diesel och för att ca 460Nm får ganska svårt att hitta fäste med framhjulsdrift, gissar jag på runt 6.6-6.7s. I fart däremot får man en riktig dräpare! :twisted: Tänk t.ex 80-120km/h som redan med en orginal D5 (med automat) är snabbare än en T5 manuell!!
Användarvisningsbild
av wendtan
XC90_Executive skrev:
Kostas skrev:Vad kan dessa siffror ge för resultat på 0-100?
Eftersom trean måste i för att nå 100 på en diesel och för att ca 460Nm får ganska svårt att hitta fäste med framhjulsdrift, gissar jag på runt 6.6-6.7s. I fart däremot får man en riktig dräpare! :twisted: Tänk t.ex 80-120km/h som redan med en orginal D5 (med automat) är snabbare än en T5 manuell!!
Är det verkligen så? att om t5an får växla ner och inte segra på en hög växel, att d5an är snabbare i det intervallet? Det känns verkligen inte så nämligen. En källa vore fint.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
wendtan skrev:Är det verkligen så? att om t5an får växla ner och inte segra på en hög växel, att d5an är snabbare i det intervallet? Det känns verkligen inte så nämligen. En källa vore fint.
Yes. Det är testat i verkligheten! :D

En C30 D5 5GT(alltså gear tronic) mot en C30 T5 6MT (6-växlad manuell).

Kickdown med D5:an och tvåan i på T5:an om jag inte minns fel. Från ca 50. Från 0 till 100 exempelvis måste man vara "på" som tusan med T5an för att vinna. Eftersom D5:an har 350Nm DIREKT och nu när den manuella har 400Nm är det nog inget snack om saken. Varför en orginal T5 manuell är snabbare än en orginal D5 manuell till 100 är förmodligen bara för att man måste växla en gång till för att nå 100 med D5:an.
av viktore
XC90_Executive skrev:
wendtan skrev:Är det verkligen så? att om t5an får växla ner och inte segra på en hög växel, att d5an är snabbare i det intervallet? Det känns verkligen inte så nämligen. En källa vore fint.
Yes. Det är testat i verkligheten! :D

En C30 D5 5GT(alltså gear tronic) mot en C30 T5 6MT (6-växlad manuell).

Kickdown med D5:an och tvåan i på T5:an om jag inte minns fel. Från ca 50. Från 0 till 100 exempelvis måste man vara "på" som tusan med T5an för att vinna. Eftersom D5:an har 350Nm DIREKT och nu när den manuella har 400Nm är det nog inget snack om saken. Varför en orginal T5 manuell är snabbare än en orginal D5 manuell till 100 är förmodligen bara för att man måste växla en gång till för att nå 100 med D5:an.

Hold your horses!
Vad menar du med att "vara på som tusan"?

En c30 D5 med GT gör 0-100 på 8.4 sec och en T5 man på 6.7, hur man kan få det till att ens vara jämnt förstår jag inte.
Sen har vi D5 man som sprintar på 7.7 sec och även det är en stor skillnad.

Segdragning på höga växlar är en helt annan femma till dieselns fördel, men drar man ut växlarna på båda bilarna så har inte D5an en chans, oavsett intervall.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
viktore skrev:Hold your horses!

En c30 D5 med GT gör 0-100 på 8.4 sec och en T5 man på 6.7, hur man kan få det till att ens vara jämnt förstår jag inte.

Segdragning på höga växlar är en helt annan femma till dieselns fördel, men drar man ut växlarna på båda bilarna så har inte D5an en chans, oavsett intervall.
"Vara på som tusan" = vara snabb!!

Siffror på ett papper och verkligheten är väldigt olika! 1.5 sekund går väldigt snabbt. Det räcker med en liten miss i starten så har D5:an passerat! Iomed att det är automat och har allt vrid från start!

Såg du vad jag skrev ovan? Detta är testat i verkligheten! Från ca 50km/h och uppåt......D5 350Nm drar ifrån direkt, sen när kraften i tvåan dör flyger trean i och då har T5an sin chans (som fortfarande ligger på tvåan) att komma ifatt, men det är tufft. En manuell med 400Nm i vrid har då rätt så mycket att säga till om!
av Steff 99
Enligt tekniska data så har T5 320 nm från 1500 varv och D5 350 nm från 1750 varv...så 0-100 är nog T5 snabbare om vi enbart går på Volvos tekniska data, att förutsätta att man missar i starten är väl ändå att räkna konstigt.

En diesel har ett bra vridmoment från låga varv, men en bensinturbo så som T5.an har också ett mycket bra bottenvrid , som även tekniska data säger 320nm vid 1500 varv.

Hade vi jämfört med en bensin sugmotor hade nog teorierna om att dieseln skulle dra ifrån stämt mycket bättre.

Vad dieslarna är bra på är att dra på höga växlar 4-6:an jämfört med bensin, men växlar man ner en besinmotor till ännu lägre växel då blir det jämt igen, tackvare att bensinmotorn har en mycket längre effektkurva
av viktore
XC90_Executive skrev:
viktore skrev:Hold your horses!

"Vara på som tusan" = vara snabb!!

Siffror på ett papper och verkligheten är väldigt olika! 1.5 sekund går väldigt snabbt. Det räcker med en liten miss i starten så har D5:an passerat! Iomed att det är automat och har allt vrid från start!

Såg du vad jag skrev ovan? Detta är testat i verkligheten! Från ca 50km/h och uppåt......D5 350Nm drar ifrån direkt, sen när kraften i tvåan dör flyger trean i och då har T5an sin chans (som fortfarande ligger på tvåan) att komma ifatt, men det är tufft. En manuell med 400Nm i vrid har då rätt så mycket att säga till om!

Kan du visa det där testet?

Gör man ett test så får man hoppas att man utgått ifrån lika förutsättningar.
Om inte T5an missar start eller någon växling, så hänger inte D5an på, är vi överrens?

I 0-100 sprint eller andra intervall där man drar ut växlarna så spelar inte vridet så stor roll, eftersom man inte ligger vid dom varvtalen för att uppnå bästa acceleration.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]