NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Graderingen är inte linjär vad jag vet.

Och vad gäller att kolla varm eller kall, det spelar inte så stor roll. Olja har inte dom svällande egenskaperna. Så nivåskillnaden beror inte på att det är fyllt i en kall motor, och sen kollat på en varm motor.

Men är du osäker, så be verkstaden suga ur lite olja bara. Dom har förmodligen utrustning för att suga ut olja ur oljestickans rör.
Detta ska dom då så klart göra utan kostnad för dig, eftersom det trots allt är dom som klantat till det lite.
Men jag hade inte brytt mig så mycket när det är så pass lite det handlar om.

Mvh/ Adde
av jensam
Var precis ute i 5 plusgrader och kollade oljan igen, men utan någon direkt skillnad. Kanske någon millimeter mindre.

Bara för intressets skull kollade jag lite fakta om detta med oljor och hittade detta på Wikipedia:
Wikipedia skrev:Petroleumprodukter har stor volymutvidgningskoefficient cirka en liter per m3 och grad. Därför använder man ofta normalliter och normalkubikmeter som måttenhet. Nomalliter avser volymen vid 15 grader Celsius. Formler för omräkning från volymliter till normalliter kräver att man känner till temperaturen och densiteten för produkten i fråga.
Detta verkar konstigt med tanke på temperaturskillnaden i mitt fall (c:a 85 grader).

Hittade också detta på Auto Motor & Sport:
Auto Motor & Sport skrev:När ska man kolla oljenivån på stickan, med kall eller varm motor?

Beror på motortyp, titta i instruktionsboken. En bra grundregel på vattenkylda bilmotorer med våtsump (vanligt oljetråg) är att motorn ska vara varm men att den varit avslagen i några minuter.
Kanske kan vara till intresse för någon?
av Addekarlsson
En liter per 1000 liter per grad, det ger för dig 0,323 dl skillnad baserat på 85 graders skillnad, och 3,8 liter vid varm motor. Alltså ska det vara 3,477 liter olja vid kall motor enligt wikipedia. Denna skillnad i mängd ska absolut synas utan problem på stickan, mer än ett par millimeter.
Nu tror jag ärligt talat inte dagens moderna fina oljor har denna svällande effekt, som wikipedia påstår.

Tänk på att jag inte räknat med densitet och så där nu, bara rena siffror.

Mvh Adde
av jensam
Tack för era svar!

Jag var förbi på Bilia idag och visade upp oljestickan för dem. Meken som hade gjort servicen på bilen sa att de har ett automatiskt system (!) som fyller exakt den mängd (3,8 liter) som Volvo sagt att de ska fylla (det står även på Castrols hemsida att V50 1,6D ska fyllas med 3,8 liter). Han sa också att det inte är mer än c:a en halv deciliter kvar i motorn efter att man tömt den.

En annan intressant sak som han sa var, precis som Adde skrev tidigare, att stickan INTE är linjär. Det går ganska fort uppför efter MAX-strecket, enligt meken. Det skulle tydligen räcka med c:a 1 deciliter för att få stickan att se ut som bilden ovan. Det skulle då alltså kunna vara decilitern mellan 3,7 och 3,8 liter.

En annan mek (den som sedan kollade på stickan) sa att så länge nivån inte går över den gula plasten på stickan så är det lugnt.

Man får väl köra på och helt enkelt hoppas på att bilen håller!!
av jensam
Addekarlsson skrev:En liter per 1000 liter per grad, det ger för dig 0,323 dl skillnad baserat på 85 graders skillnad, och 3,8 liter vid varm motor. Alltså ska det vara 3,477 liter olja vid kall motor enligt wikipedia. Denna skillnad i mängd ska absolut synas utan problem på stickan, mer än ett par millimeter.
Nu tror jag ärligt talat inte dagens moderna fina oljor har denna svällande effekt, som wikipedia påstår.

Tänk på att jag inte räknat med densitet och så där nu, bara rena siffror.

Mvh Adde
Visst har du väl räknat på densitet? För oljor minskar densiteten med ökande temperatur = volymen ökar vid ökande temperatur! :wink:

Jag kan hålla med om att det låter en aning mycket med 1 liter per kubik och grad. Så mycket ändras definitivt INTE volymen, iaf inte enligt mina mätningar. Jag har letat på Castrols hemsida efter densitetsuppgifter och volymutvidgningskoefficient för denna olja men inte hittat något intressant... :( Vore kul att veta faktiskt!
av Addekarlsson
Mnja, jag bara räknade om sammalika värde från kall till varm, utan att ta hänsyn till svällande egenskaper så sett. Väldigt simpel matematik alltså. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Det jag har fått lära mig är att man ska kolla motoroljan när motorn är kall innan man börjar dagens körningar. Jag vet själv att det kan skilja en hel del på nivån mellan kall / varm motor på lastbilen på jobbet. Men det är klart, lite skillnad mellan 5liter olja och 25liter olja :P
Användarvisningsbild
av Funk
Det jag har fått lära mig är att man ska kolla motoroljan när motorn är kall innan man börjar dagens körningar. Jag vet själv att det kan skilja en hel del på nivån mellan kall / varm motor på lastbilen på jobbet. Men det är klart, lite skillnad mellan 5liter olja och 25liter olja
Det beror snarast på att all olja då är i tråget... Och då får man rätt nivå.

/Thomas
Användarvisningsbild
av _lucifer_
jensam skrev:Tack för era svar!

Jag var förbi på Bilia idag och visade upp oljestickan för dem. Meken som hade gjort servicen på bilen sa att de har ett automatiskt system (!) som fyller exakt den mängd (3,8 liter) som Volvo sagt att de ska fylla

En annan mek (den som sedan kollade på stickan) sa att så länge nivån inte går över den gula plasten på stickan så är det lugnt.
Det är inte helt fel att ifrågasätta de automatiska systemen! När är den kalibrerad senast t.ex.?!

Menade han att man inte ska behöva oroa sig föränn det sprutar ut olja ur röret? :D
av volvo experten
_lucifer_ skrev:
jensam skrev:Tack för era svar!

Jag var förbi på Bilia idag och visade upp oljestickan för dem. Meken som hade gjort servicen på bilen sa att de har ett automatiskt system (!) som fyller exakt den mängd (3,8 liter) som Volvo sagt att de ska fylla

Det är inte helt fel att ifrågasätta de automatiska systemen! När är den kalibrerad senast t.ex.?!

Menade han att man inte ska behöva oroa sig föränn det sprutar ut olja ur röret? :D
Det lilla som är över max strecket på din sticka är inget att oroa sig för det är ju minimalt herregud det är max 2 dl

och oljan ska kontrolleras på kall motor inte varm !!

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]