NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av _David_
Tack för dra inlägg, alltid kul att höra andras erfarenheter.
Jag har "roat" mig med att köra en tank bensin (95okt) och jag tycker motorn drar (för) mycket. Ca 0.9 liter milen med mkt lätt fot (kör in nya v-däck) blandad körning med m-värm varje morgon. Det körde jag en Audi a4 1.8t ganska aktivt på... Kompromiss av programmvara? Men det är ju i sig bra eftersom man hellre kör E85 med både piggare och inte så mkt högre förbrukning vilket miljön (förhoppningsvis) mår bättre av.
Användarvisningsbild
av vickan
bilgalen skrev:Ni som säger att ni "tjänar" på att åka etanolbil, hur räknar ni då? Vilka bränslepriser använder ni er av? Räknar ni in ett en etanolbil behöver service ca dubbelt så ofta som en bensin?
Jag slog en kalkyl mot en likvärdig bensinare.

Etanolbilen hade mindre skatt, inga trängselavgifter (kör igenom varje dag), billigare soppa, gratis parkering, mindre försäkring

Bensinaren drog ca 0,3 mindre, skulle servas mindre samt kostade lite mindre i inköp

Allt som allt var det lönt med en etanolbil, dock tror jag i längden att en billig diesel är ännu mer lönsamt.. :?:
av whoppi
vickan skrev:
bilgalen skrev:Ni som säger att ni "tjänar" på att åka etanolbil, hur räknar ni då? Vilka bränslepriser använder ni er av? Räknar ni in ett en etanolbil behöver service ca dubbelt så ofta som en bensin?

Etanolbilen hade mindre skatt, inga trängselavgifter (kör igenom varje dag), billigare soppa, gratis parkering, mindre försäkring

Bensinaren drog ca 0,3 mindre, skulle servas mindre samt kostade lite mindre i inköp

Allt som allt var det lönt med en etanolbil, dock tror jag i längden att en billig diesel är ännu mer lönsamt.. :?:
jo visst! -för er stockholmare är statens etanol-subventionering perfekt...
Men för oss andra här i landet är nog etanolen mer tveksam.

Jag undrar bara hur länge till de kommer släppa igenom etanolbilar gratis genom tullarna. inom tre år har alla stockholmare skaffat etanolbil och tullarna förlorar sin funktion.
Användarvisningsbild
av vickan
whoppi skrev:
vickan skrev:

Jag undrar bara hur länge till de kommer släppa igenom etanolbilar gratis genom tullarna. inom tre år har alla stockholmare skaffat etanolbil och tullarna förlorar sin funktion.
Det här finns att läsa på vv.se :
"
Aktuella drivmedel i vägtrafikregistret som innebär befrielse från trängselskatt (undantaget gäller t o m juli 2012):
Biogas
E85
Etanol
El
Gengas
Metan
Metanol
Naturgas
Vätgas
"

Så tills 2012 är det lugnt och det är väl ungefär då staten räknar med att de flesta har en etanolbil :roll:

mm, det är rena förlust affären för en småstadsbo att skaffa en etanolbil om man börjar räkna på det.. Då är nog en billig diesel en snål bensinare det bästa..
av Perris
Kör en S40N-06 1,8F och ser att min förbrukning av bensin och etanol ligger i samma snitt som för er andra som kör dessa bilar. 0,76 blandat körning med bensin och 1,2 för etanol. Är totalt sett mycket nöjd. Kör bilen dagligen till arbetet Ingarö-Stockholm t o r ca 30 km i vardera riktning. Slipper betala vägtull fram till 2012 vilket är en besparing för min del om ca 50.000 kr. Har även en S60-03 som jag nu bara använder under helgen (så den får gå lite i alla fall). Någon skrev tidigare i denna tråd att det var "gratis parkering" men det är väl endast boendeparkering så som gäst i Stockholm får du ju betala i alla fall.....eller har jag missat något. Kontaktade Gatukontoret för en tid sedan där dom svarade så i alla fall.

Mvh /Perris
Användarvisningsbild
av vickan
Perris skrev:Någon skrev tidigare i denna tråd att det var "gratis parkering" men det är väl endast boendeparkering så som gäst i Stockholm får du ju betala i alla fall.....eller har jag missat något. Kontaktade Gatukontoret för en tid sedan där dom svarade så i alla fall.

Mvh /Perris
Det stämmer, gratis Boendeparkering!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
vickan skrev:
whoppi skrev:
vickan skrev: Jag slog en kalkyl mot en likvärdig bensinare.

"
Aktuella drivmedel i vägtrafikregistret som innebär befrielse från trängselskatt (undantaget gäller t o m juli 2012):
Biogas
E85
Etanol
El
Gengas
Metan
Metanol
Naturgas
Vätgas
"

Så tills 2012 är det lugnt och det är väl ungefär då staten räknar med att de flesta har en etanolbil :roll:

mm, det är rena förlust affären för en småstadsbo att skaffa en etanolbil om man börjar räkna på det.. Då är nog en billig diesel en snål bensinare det bästa..
Ursäkta att jag stjäl tråden lite, men när vi ändå är inne på ämnet...

Ja, vi får väl hoppas att dom flesta INTE har etanolbil!
Etanol som drivmedel är bara så bra till en viss grad, men börjar för många köra på etanol så blir påfrestningarna på naturen och oss människor så stor att det är rent av dåligt att köra på etanol.

Etanol är bara ett litet komplement till miljö-medvetna bilförare i väntan på en bra lösning.
Själv tror jag på hybridtekniken, bensin-el och diesel-el eftersom de är de mest effektiva bränslen som finns just nu både ur ekonomisk och ekologisk synvinkel.
Användarvisningsbild
av poseidon
_lucifer_ skrev:
vickan skrev:
whoppi skrev: jo visst! -för er stockholmare är statens etanol-subventionering perfekt...

"
Biogas
E85
Etanol
El
Gengas
Metan
Metanol
Naturgas
Vätgas
"

Ursäkta att jag stjäl tråden lite, men när vi ändå är inne på ämnet...

Ja, vi får väl hoppas att dom flesta INTE har etanolbil!
Etanol som drivmedel är bara så bra till en viss grad, men börjar för många köra på etanol så blir påfrestningarna på naturen och oss människor så stor att det är rent av dåligt att köra på etanol.

Etanol är bara ett litet komplement till miljö-medvetna bilförare i väntan på en bra lösning.
Själv tror jag på hybridtekniken, bensin-el och diesel-el eftersom de är de mest effektiva bränslen som finns just nu både ur ekonomisk och ekologisk synvinkel.
För att komplicera debatten lite, hur tar man hand om batterierna i hybridbilen? Har du gjort någon livscykelanalys på att hybridbilarna är mer miljövänliga än bensin/diesel? Etanol tror jag inte på så det är uteslutet för mig oxå. Men men det var ju inte det det första inlägget handlade om, det var ju förbrukning.
av jensam
I senaste numret av Volvo Life stod det ganska mycket om Volvos kommande etanol-el-hybrid (den med elmotorer i varje hjul). Där stod iaf att batterierna är avsedda att hålla längre än bilen i övrigt och då blir de ju omhändertagna på samma gång som resten av bilen som också måste skrotas/monteras isär och återvinnas.

Håller helt med om att hybridtekniken är nåt att satsa på främst eftersom tekniken redan finns klar. Och i kombination med en snål dieselmotor kan man göra mycket för miljön REDAN NU.

På längre sikt tror jag däremot mer på många olika typer av bränslen samtidigt, främst därför att inget bränsle ensamt kan räcka till för att försörja ALLA fordon.

Gas är väl annars det idag mest miljövänliga drivmedlet, men tyvärr med den kortaste räckvidden och den sämsta infrastrukturen för tankning.
av iDrive
Perris skrev:Någon skrev tidigare i denna tråd att det var "gratis parkering" men det är väl endast boendeparkering så som gäst i Stockholm får du ju betala i alla fall.....eller har jag missat något. Kontaktade Gatukontoret för en tid sedan där dom svarade så i alla fall.

Mvh /Perris
Jag skrev om gratis parkering.
I Göteborg får man gratis parkering för alla boende parkeringar oavsett bokstav och siffer kombinationen. Dessutom är det två timmar på 10 minuters- och övriga betalparkeringar som kommunen ansvarar för.
Det känns ganska bekvämt att ställa bilen på första bästa plats i stan och bara gå därifrån i två timmar utan att bry sig om att betala.

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]

Är inte det där hål som någo[…]

Precis som Cotag skrev, har också sätt […]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]