NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensam
ljungström skrev:Finns bränsledrivna värmare från Webasto som går på etanol. Ca 20.000 kr monterat och klart.
Det hade jag inte hört talas om! Min spontana fråga blir då: Klarar även värmaren av att köras på både bensin och etanol samt alla typer av blandningar av dem? Eller måste man då köra på ENBART etanol med sin flexifuel-bil i framtiden?

Jag läste någonstans på Skodas hemsida för nåt år sen att man antingen kunde välja som tillval att dieselmotorn även ska kunna drivas med RME ELLER så kan man välja till en dieselvärmare med tidur. Alltså kunde den dieselvärmaren inte drivas med RME-inblandad diesel. Tycker att det är samma problematik i det här fallet...
av Sevak
Har helt nya vinterhjul 225/55/16 Fick de till min nya s80-07a. Ska passa v50 har jag hört.

Dubbade Pirelli Winter Carving.

5800:-
av bilgalen
jumu01 skrev:Roligt att se att det blev en reaktion på mitt vinterdäcksinlägg.

Men när man läser tidningarna om trafikkaos och avåkningar i från Stockholm och söderut när det kommer lite snö så kan man ju som norrlänning skratta :lol: åt eländet, kan tänka mig att flerparten av dessa kör med lågfriktionsdäck.

Jag talar lite om egen erfarenhet, is på vägen hade lågfriktionsdäck, kurva, hade körde endast 35 km/h (gällande hatighet 70) bilen ställde sig på tvären och kanade in i en stolpe och knäckte mittbalken på bilen tack och lov så skadade sig ingen och försäkringbolaget löst in bilen.

Endast när lågfriktionsdäck är bra är på riktig vinterväg packad snö där man kört med dubbdäck före. Inte ens på ren asfalt är dessa något att ha på grund av förlängd bromssträcka t.o.m sämre än dubbdäck.

Men fortsätt och köra på era lågfriktionsdäck och medverka i vinterkaoset.

Även en erkänd motorjournalist som Robert Collins dömer ut dessa lågfriktionsdäck. :D

Replik till "Bilgalen" visst finns det dåliga dubbdäck men om du läser det jag skrev så gällde det kvalitetsdäck med dubb och då är det inte ens lönt att prata om lågfriktionsdäck.
Du nog behöver uppdatera dig! Läs lite vinterdäckstester!

Som du skriver har det varit i alla tider, men gäller inte längre. Jag är själv en inbiten dubbåkare.

Edit: Eller vänta nu. Menar du med "lågfriktionsdäck" europeiska vinterdäck? För i så fall håller jag med dig. Det jag menar nu är friktionsdäck gjorda för nordiskt klimat!
Användarvisningsbild
av Phyxius
Sevak skrev:Har helt nya vinterhjul 225/55/16 Fick de till min nya s80-07a. Ska passa v50 har jag hört.

Har du höjt priset?? Var det inte 5500:- du hade i annonsen nyss?
av Doby
jumu01 skrev:Roligt att se att det blev en reaktion på mitt vinterdäcksinlägg.

Men när man läser tidningarna om trafikkaos och avåkningar i från Stockholm och söderut när det kommer lite snö så kan man ju som norrlänning skratta :lol: åt eländet, kan tänka mig att flerparten av dessa kör med lågfriktionsdäck.

Jag talar lite om egen erfarenhet, is på vägen hade lågfriktionsdäck, kurva, hade körde endast 35 km/h (gällande hatighet 70) bilen ställde sig på tvären och kanade in i en stolpe och knäckte mittbalken på bilen tack och lov så skadade sig ingen och försäkringbolaget löst in bilen.

Endast när lågfriktionsdäck är bra är på riktig vinterväg packad snö där man kört med dubbdäck före. Inte ens på ren asfalt är dessa något att ha på grund av förlängd bromssträcka t.o.m sämre än dubbdäck.

Men fortsätt och köra på era lågfriktionsdäck och medverka i vinterkaoset.

Även en erkänd motorjournalist som Robert Collins dömer ut dessa lågfriktionsdäck. :D

Replik till "Bilgalen" visst finns det dåliga dubbdäck men om du läser det jag skrev så gällde det kvalitetsdäck med dubb och då är det inte ens lönt att prata om lågfriktionsdäck.
Vadå lågfriktionsdäck? Dessa används för att minska rullmotståndet, tex så har VWs blue motionbilar lågfriktionsdäck. Låg friktion betyder att det är lite friktion! Det du menar är dubbfria däck eller möjligen friktionsdäck. Meningen är ju att de ska så HÖG friktion som möjligt mot underlaget vid en inbromsning...
av ljungström
jensam skrev:
ljungström skrev:Finns bränsledrivna värmare från Webasto som går på etanol. Ca 20.000 kr monterat och klart.
Det hade jag inte hört talas om! Min spontana fråga blir då: Klarar även värmaren av att köras på både bensin och etanol samt alla typer av blandningar av dem? Eller måste man då köra på ENBART etanol med sin flexifuel-bil i framtiden?

Jag läste någonstans på Skodas hemsida för nåt år sen att man antingen kunde välja som tillval att dieselmotorn även ska kunna drivas med RME ELLER så kan man välja till en dieselvärmare med tidur. Alltså kunde den dieselvärmaren inte drivas med RME-inblandad diesel. Tycker att det är samma problematik i det här fallet...
Har inte riktigt koll på det tyvärr. Finns ju en och annan som kör sina vanliga 091-B värmare till äldre volvobilar utan större anpassningar efter vad jag har läst på forumet.
av Sevak
Phyxius skrev:
Sevak skrev:Har helt nya vinterhjul 225/55/16 Fick de till min nya s80-07a. Ska passa v50 har jag hört.

Har du höjt priset?? Var det inte 5500:- du hade i annonsen nyss?

Japp jag har höjt priset för jag trodde jag skulle få med 205 däck men fick 225 och det är ju dyrare. Men vid snabb och problemfri affär släpper jag de för 5500:-
av jumu01
Jag beklagar mitt missförstånd med lågfriktionsdäck jag menar dubbfri däck såklart. :oops:
av bilgalen
jumu01 skrev:Jag beklagar mitt missförstånd med lågfriktionsdäck jag menar dubbfri däck såklart. :oops:
Ok, ja då behöver du läsa lite däcktester :wink:
av jumu01
Jag har faktist tagit del av det mesta av tester av vinterdäck.

Aldrig sett dubbfria slått Nordfrost. Hakkapelitta eller det nya Conti Wiking som det bästa vinterdäcket.

Replik till "bilgalen" den test du har sett där dubbfria är bättre än dubbdäck var det möjligtvis Fantomen. :wink:

Men fortsätt o kör med dubbfritt, jag kan aldrig övertygas om att köra dubbfritt anser som tidigare att det är att äventyra med sin säkerhet men tycker andra annorlunda så "how fucking cares". (I)

Är inte det där hål som någo[…]

Precis som Cotag skrev, har också sätt […]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]