NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
Förstår fortfarande inte varför du vill avaktivera den funktionen :roll:
Det är en trafiksäkerhetsfunktion för att bilarna bakom dig ska upptäcka att du göra en kraftig inbromsnings så DU slipper bli påkörd bakifrån.

Om du hade åkt bil i Tyskland så hade du nog förstått funktionen, där gör man detta manuellt. Om det blir ett stopp på Autobahn pumpar förarna på bromsen för att bromsljuset ska blinka och aktiverar varningsblinkersen för att bakomvarande ska uppmärksammas.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Jag förstår inte heller varför man ska avaktivera en sån funktion.
Det stod ju i instruktionsboken att du kan avaktivera den genom att trycka på varningsblinkersknappen.
av kompis
Orfeous skrev:Det stod ju i instruktionsboken att du kan avaktivera den genom att trycka på varningsblinkersknappen.
Men då har den ju redan börjat blinka...
av Psyko
kompis skrev:
Orfeous skrev:Det stod ju i instruktionsboken att du kan avaktivera den genom att trycka på varningsblinkersknappen.
Men då har den ju redan börjat blinka...

Och :roll:

Vad har du för problem med den funktionen egentligen :roll:
Den aktiveras endast vid en väldigt kraftig och hastig inbromsning, inte annars. Om man gör den typen av inbromsning betyder det att det finns en fara framför dig och bakomvarande bör få chansen att hinna bromsa för att inte köra in i dig bakifrån, ser inte problemet om du inte har ett sådant kör sätt så varningen går igång varje gåmg du kör, isf lider jag med bilen du köpt :lol:
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag tycker det är en kanonfunktion!

När det stockar ihop sig rejält på motorvägen så brukar jag hängandes i bältet även trycka på varningsblinkersen så att de bakom just ska se att något har hänt och förhoppningsvis se att jag bromsar väldigt kraftigt.

Sen tyckte jag nog att det volvo pratade om först hade varit minst lika vettigT, att bromsljusen börjar blinka vid kraftig inbromsning.

mvh
Anders
av robbancarlsson
Håller med om att det är en bra grej.
Jag förstår inte varför man vill ta bort säkerhetsdetaljer... Blinkande bromsljus är ju knappast något som påverkar körupplevelsen... Det är ju till och med omöjligt att märka det när man sitter i bilen.. :lol:
Användarvisningsbild
av Orfeous
men frågan i denna tråd är ju om det går att stänga av funktionen varesig man vill eller inte..
jag tror inte att det går.
av Psyko
Säkerhetsfunktioner går ALDRIG att stänga av.
av kompis
Psyko skrev:Säkerhetsfunktioner går ALDRIG att stänga av.
som tex krockkudde vid passagerarsäte fram?
Användarvisningsbild
av Tino
kompis skrev:
Psyko skrev:Säkerhetsfunktioner går ALDRIG att stänga av.
som tex krockkudde vid passagerarsäte fram?
... självklart kan du stänga av en säkerhets funktioner fall om den kommer att döda någon? tror knappast några blinkande lampor kommer att göra det samma.

Jag tycker det är synd att många elbila[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]