NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
enligt bilförsäljaren måste jag ha helförsäkring på bilen!
han sa att de blir tråkigt om de smäller o man har lånet på bilen kvar ;) då måste man betala trots att man inte har någon bil kvar. vagnskadegarantin är på 3år till.
sen får jag lägga till 300kr om de inte sjunkit i pris då eftersom jag fått 3år till på min förhoppningsvis krockfria bonustid.
av jensam
Jag hittade detta på Trygg-Hansas hemsida:

----------
Vagnskadegaranti

En bil som är yngre än tre år kan ha en gällande vagnskadegaranti, då räcker det att teckna en halvförsäkring. När vagnskadegarantin går ut, eller om din bil saknar vagnskadegaranti, rekommenderar vi att du tecknar helförsäkring.
----------

Detta kommer från Volvos hemsida:

----------
Vagnskadegaranti

Om bilen skadas genom yttre olyckshändelse eller skadegörelse av tredje part inom tre år från leveransdagen ersätts du för reparationskostnaderna, med avdrag för självrisk (gäller endast svenskregistrerade bilar).
----------

Alla Volvo-modeller levereras med 3 års vagnskadegaranti när bilen är fabriksny, alltså från det datum första ägaren tog bilen i bruk. Så som jag har förstått det hela så följer vagnskadegarantin bilen, inte ägaren. Min bil är uttagen 061107. Alltså gick mitt första garantiår (både vagnskadegaranti-året och nybilsgaranti-året) ut i onsdags. Min försäljare sa att jag endast behövde halvförsäkring när jag köpte bilen, eftersom vagnskadegarantin täcker resten under de 3 första åren.

Låter konstigt att du skulle ha 3 års garanti kvar på bilen som ändå är en 06:a. Du kan, med hjälp av regnumret på bilen, själv kolla upp hos Vägverket (http://www.vv.se och klicka på fordon) när bilen togs i bruk första gången.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Ah, jo de stämmer de är två år kvar men säljaren sa att jag måste ha helförsäkring ;)
han kanske bara vill dra in pengar vad vet jag.

jo, det är nåt liknande på denna.. 060116 så de blir väl typ 1år nästan då :P
av jensam
Det bästa är nog att ringa försäkringsbolaget och kolla. Du har ju drygt ett års vagnskadegaranti kvar så det låter hemskt onödigt att behöva betala för helförsäkring den perioden också...

Jag har lärt mig en viktig sak om försäljare och det verkar vara genomgående för dem alla: Om de inte vet svaret på ens fråga så hittar de på ett istället.

Som exempel frågade jag var V50:n byggdes någonstans. Rappt fick jag svaret att den byggs i nån stad i Holland, vilket förstås var fel fick jag veta här på forumet. Hade jag varit säljare och inte vetat hade jag istället svarat: "Jag vet inte". Ärlighet hos säljaren tycker jag om. Har dock bara stött på en än så länge...
Användarvisningsbild
av gripen
Det är 100 % klart att Volvos PV-garanti ersätter vagnskadeförsäkringen tills den går ut. Har någon försäljare sagt nåt annat är det lögn - eller missuppfattning, för så länge ev lån inte är återbetalda, så är helförsäkring obligatorisk. Det kan vara så försäljaren menar (?)

Drag är inte fullt så dyrt att montera som 7500 enligt min erfarenhet. För mig gick det på strax under sextusen (Rolf Ericson Bil i Borlänge) men alla verkstäder sätter ju sina egna priser.

Vill man spara några hundralappar besiktar man draget "själv" (380 kr på Bilprovningen) De där 5932 kronorna för att vara helt exakt :) är alltså utan regbesiktning.

Det där med stereon och MP3 är tragiskt, men det finns ju FM-sändare. Inte lika bra men bättre än inget (eller bara CD)

Till sist, lycka till med din 06:a. Jag älskar min 05:a :)
av jensam
Jodå, jag var också och besiktade draget hos Bilprovningen själv. Hade bara fel siffror i huvudet. 380 kr ska det vara, helt rätt!
Användarvisningsbild
av Orfeous
Allt verkar vara ett rappel :D

ska man måte byta ut stereon då till highperformence då eller premium.. låter ju sjukt :P
fast de är ju trevligt med lite bättre ljud än original som jag nämde tidigare.

vad är FM-sändare? blir ju svårt att sända radio ifrån bilen vad jag vet :P

jag får helt enkelt dubbelkolla de där med försäkringen känns ju onödigt att betala helförsäkring om vagnskadegarantin fortfarande gäller :P
Användarvisningsbild
av gripen
Ja, vill du spela MP3 så måste du antingen ha en bättre stereo än Performance, eller en nyare bil. Eller en FM sändare.

Och det är precis vad du gör - sänder FM från bilen till bilens radio... :)
De där manickerna är lagliga sen ca ett år tillbaka och iaf jag tycker de funkar skapligt. Med Performance före MY 07 har man dessutom inget val...

Denna använder jag.

http://www.trekstor.de/en/products/deta ... id=4&cat=1
Användarvisningsbild
av Orfeous
Kanske ska man fundera på en annan bil detta med stereon är verkligen störande tycker jag!

hmm...
av jumu01
Satsa istället 20000 kr på en ljudanläggning och skippa bilen, du blir nöjd sparar dyra pengar på bilinköp och dyra bensinpengar. :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]