NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
flink skrev:Alla S40/V50 har ett litet surr som håller på ett litet tag efter man har stängt av bilen och sen slutar. Ett väldigt svagt lite elektroniskt surrande. Vet inte vart det kommer ifrån och har inte brytt mig så mycket om det heller eftersom det slutar rätt fort.

Men det jag upptäckte slutade aldrig... eller på den tiden jag väntade. Stod och funderade ganska länge, öppnade huven och klurade ett bra tag innan jag provade att starta bilen och stänga av den igen, då fanns inget surr kvar. Först trodde jag att det var kularfläkten som låst sig och att elmotorn låg och sprakade ungefär....eller som någon mindre elmotor som gick.
japp jag har också ett svag surrande i kupén efter att motorn stängts av. nån som vet vad detta är?
Användarvisningsbild
av larsno
whoppi skrev:
flink skrev:Alla S40/V50 har ett litet surr som håller på ett litet tag efter man har stängt av bilen och sen slutar. Ett väldigt svagt lite elektroniskt surrande. Vet inte vart det kommer ifrån och har inte brytt mig så mycket om det heller eftersom det slutar rätt fort.

Men det jag upptäckte slutade aldrig... eller på den tiden jag väntade. Stod och funderade ganska länge, öppnade huven och klurade ett bra tag innan jag provade att starta bilen och stänga av den igen, då fanns inget surr kvar. Först trodde jag att det var kularfläkten som låst sig och att elmotorn låg och sprakade ungefär....eller som någon mindre elmotor som gick.
japp jag har också ett svag surrande i kupén efter att motorn stängts av. nån som vet vad detta är?
Jag har också ett surrande ljud som ger sig efter en stund och det jag hittade är att tempgivarens fläkt snurrar ett tag efter man stängt av bilen....vet inte Om detta kan vara till någon hjälp...
//lars
Användarvisningsbild
av vickan
lyssnade efter ett ljud när jag var nere vid bilen precis, och yupp jag har ett med. Låter som en minifläkt som surrar lite, stoppade efter några minuter?...
av nscho
Vacuumpumpen kan man höra från 5-10 meters håll, så det är nog inte den ni hör. Den går inte att missa när den låter.
Nu har jag råkat ut för samma sak igen.... kommer absolut säkert längst framifrån... i en liten dosa på luftmassemätaren (första burken efter luftfiltret).
Ett elektroniskt surr som hörs ganka tydligt. Försvinner först efter att jag startat bilen igen och slår av den...följt av ett pysande ljud!?!?

Vad finns det i den burken som kan låta?
Jodå.. att det låter från ECCn är en sak.. det här en helt annan. Att det ALLTID är ett litet surr från bilen som slutar på ett par sekunder är helt normalt, men det är knappt att man hör det lilla surret.
Men det här hör man långa vägar... och det slutar inte föränn man startat bilen och slår av den igen!

Ska höra med någon på verkstan när jag lämnar in den på service snart.
Nu har jag en bensinare och ingen bensinvärmare, så det är det nog inte. Låter som värsta elektroniksurret.. precis som när en konding håller på att stekas eller nått sånt....låter då inte friskt iaf. Och högt låter det...man hör det tydligt om man står nån meter från bilen.
Har också samma ljud i min 2,4i. Det låter som en liten elmotor på högvarv. Jag tror att det är en pump som tömmer
kondensvatten från ECC:n men inte säker på detta. Skall försöka kolla upp vad det är.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]