NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dennisen
Kostas skrev:
dali skrev:När det gäller stereo så är High Performance att rekommendera. Jag har Performance (standardstereon) och den är inte mycket att hänga i julgranen. Att uppgradera till High Performance i efterhand kostar runt 15.000 och det går inte att slänga in en "vanlig" stereo heller.
Hur kan det kosta SÅ mycket. Jag tror dig alltså men jag är nyfiken på vad det är för grejor som är så dyra. Vad är det som skiljer egentligen mellan enklaste o high performance? Har någon även koll på effekttålighet på högtalarna etc så kan det vara intressant läsning
Om man väljer till HP stereo direkt så behöver man nog inte betala för själva jobbet. Det kostar typ 4700 att välja direkt. Om man kör det via Bilia eller nåt, så får man betala för jobbet också. Gissning dock.
av Dennisen
Appel skrev:
FiddeUBC skrev:High performance är ju 4 x 40 W och du har ju separata högtalare för diskant. Sen har jag slängt i en baslåda i skuffen också för ytterliggare 5 papp som ger helt grymmt ljud.

Premium sound 08- har ju 5 x 130W med separata högtalare för diskant mellan och bas register. Det paketet skulle jag lätt vilja höra..
Jo det låter både mycket och bra, full volym är nästan så att öronen ramlar av... :D.

Men jag saknar att det inte går att komplettera med basdunk för det där "sista" trycket, men om det hade funnits att komplettera med så får man nog vara glad att man har laminerade rutor!!
Coolt..:) Anledning till att jag valde HP var egentligen att en kompis har grundstereon i sin BMW 120 och sade att det låter som en klockradio. Jag testade inte radion så mycket då jag testkörde, så jag tänkte inte på det själv..:(
av dali
Kostas skrev:
dali skrev:När det gäller stereo så är High Performance att rekommendera. Jag har Performance (standardstereon) och den är inte mycket att hänga i julgranen. Att uppgradera till High Performance i efterhand kostar runt 15.000 och det går inte att slänga in en "vanlig" stereo heller.
Hur kan det kosta SÅ mycket. Jag tror dig alltså men jag är nyfiken på vad det är för grejor som är så dyra. Vad är det som skiljer egentligen mellan enklaste o high performance? Har någon även koll på effekttålighet på högtalarna etc så kan det vara intressant läsning
Det är några år sedan jag frågade om kostnaden (16.000 sa de då), ev har det blivit billigare att eftermontera. Som Dennisen skriver så är nog jobbet den stora skillnaden men jag misstänker att delarna är dyrare som tillbehör än från fabrik, ev krävs det även byte av delar i inredningen också. Har vi tur så kanske det finns någon på forumet som uppgraderat eller rent av en Volvomek som har gjort jobbet?
av tofo
Själv köpte jag billigaste ljudanläggningen till min C30 T5 (för 395000:-) eftersom jag hellre lade pengarna på vettigare saker. Nu är jag i.o.f "ljudnörd" som bygger egna förstärkare och högtalare som jag har i vardagsrummet. I en bil är ändå förutsättningarna för bra ljud totalt hopplösa så det är ingen idé att slänga bort pengar på en dyr anläggning i bilen. Den simplaste anläggningen duger gott. Visserligen får jag skruva ned basen till minimum på denna eftersom basljudet var alldeles för kraftigt för att få en vettig balans i tonomfång.
av LJN
-Även High Performance" har en klart "bastung" återgivning som påverkar röståtergivning mm. Men det finns EQ och en baskontroll
som kan tämja detta problem i viss mån. Men "perfekt" blir det inte 8)

/Lennart
av dali
tofo skrev:Nu är jag i.o.f "ljudnörd" som bygger egna förstärkare och högtalare som jag har i vardagsrummet.
Hehe, ljudnördar är nog de sista man ska fråga ... :wink:

Efter att ha hängt på diverse forum för hifi i många år så lärde jag mig en sak ganska snabbt: oavsett vilken åsikt om ljud man har så finns det garanterat någon som har en diametralt motsatt åsikt och är 100% säker på att de har rätt och alla andra fel.

Standardstereon låter tunt och burkigt (i V50 i alla fall) och kostnaden för High Performance från fabrik (4.900) är väl investerade pengar.
Användarvisningsbild
av Appel
dali skrev:
tofo skrev:Nu är jag i.o.f "ljudnörd" som bygger egna förstärkare och högtalare som jag har i vardagsrummet.
Hehe, ljudnördar är nog de sista man ska fråga ... :wink:

Efter att ha hängt på diverse forum för hifi i många år så lärde jag mig en sak ganska snabbt: oavsett vilken åsikt om ljud man har så finns det garanterat någon som har en diametralt motsatt åsikt och är 100% säker på att de har rätt och alla andra fel.

Standardstereon låter tunt och burkigt (i V50 i alla fall) och kostnaden för High Performance från fabrik (4.900) är väl investerade pengar.
Jag håller med dig dali, åsikterna spretar mycket, men jag vidhåller bestämt att tillägget för High Performance för 4.900 är mycket väl investerade pengar. Det är nog så att jag skulle vilja göra en jämförelse med en bil som någon har rökt i, den är inte lika attraktiv som en orökt bil, likaså med minsta stereon om man inte är intresserad att lyssna på musik så är det helt ok, men annars kanske man tittar på en annan bil om man skall köpa begagnat.

Jag måste erkänna att jag blir nyfiken på tofu's spec på c30 för 395.000 och inte en krona extra på ljudanläggning. Själv lade jag "lite" extra (plus en slant för iPod/USB) på Premium Sound då jag tycker att det är viktigt att få ett behagligt ljud i bilen då jag tillbringar lite tid i bilen på ett år.

Jag har har lyssnat en hel del i hyr- och lånebilar på både Performance och High Performance, jag tycker faktiskt att det är helt ok att i en hyrbil lyssna på radio i en Performance i några mil, det är ett tunt, burkigt och "pappigt" ljud i minsta nivån, men trots det så är det ok med lite prat och någon låt då och då, men att varje dag lyssna på "eländet" skulle jag inte klara av. Jag vill nog inte titulera mig som ljudnörd, jag begriper ingenting som dom pratar om, det är bara mina öron som bestämmer vad som är ok...
av tofo
Jag tror nog att "ljudnördar" vet betydligt mer hur bra ljud skall låta än vad ljudlyssnar-bilisten vet. Där verkar hög volym och överdriven och burkig bas vara idealljudet. Vilkas enda parameter av intesse, för ljudanläggningens prestanda, är hur många watt man matar in i anläggningen.
Sedan att det finns olika åsikter på ljudforumen och även personer med "udda" åsikter är helt naturligt. Men dali kanske tycker att de sista man skall fråga om Volvo är de som skriver på "jagrullar"? Enligt dalis logik finns det bara "volvonördar" med konstiga åsikter som inte vet något om bilar på jagrullar-forumet eller åtmistone sådan som vet mindre om bilar än sådana som som skriver på t.ex. ett hundforum.

iPod/USB kan nog funka i en bil efterom ljudet ändå är så dåligt så en dålig ljudkälla är inte längre lika störande.

Det jag lade pengar på i min C30 var i stället följande: Automatlåda (ett måste :-) BLIS, nyckellös, delbart drag, xeon extraljus, m-vämare, bodykit, sportratt, metallpedaler, dubbdäck på alu-fälg bl.a.

Så mitt råd är lägg hellre 4900 på keyless eller än skön sportratt än att göra ett ordinärt bilstereoljud minimalt bättre. I en T5 är ändå den sköna sången från motorn den bästa ljudupplevelsen. Har du en D5 kanske en ljudanläggning med starkare uteffekt behövs för att dränka det knackande "oljebrännaroljudet" :-)
Användarvisningsbild
av Kostas
tofo skrev:
Så mitt råd är lägg hellre 4900 på keyless eller än skön sportratt än att göra ett ordinärt bilstereoljud minimalt bättre. I en T5 är ändå den sköna sången från motorn den bästa ljudupplevelsen. Har du en D5 kanske en ljudanläggning med starkare uteffekt behövs för att dränka det knackande "oljebrännaroljudet" :-)
För det första: Det här är ju DIN åsikt! Alla tycker ju inte samma som dig. Det är ju helt onödigt egentligen att ens lägga ner tid på att skriva vad för utrustning som är värd pengarna o vilken som inte är det. Eftersom ALLA har olika smak o plånbokstjocklek. Ta inte detta personligt "tofo". Min bägare bara råkade rinna över just nu, efter ditt inlägg.

:evil: För det andra: VARFÖR har folk OCH försäljare såna problem med uttal och skrift av ordet XENONljus? Det uttalas (KSENON). I inlägget ovan står det XEON. Andra säger EKSENON, KSEON, ZENON, VAD är det som är så svårt? :evil:
av dali
tofo skrev:Jag tror nog att "ljudnördar" vet betydligt mer hur bra ljud skall låta än vad ljudlyssnar-bilisten vet. Där verkar hög volym och överdriven och burkig bas vara idealljudet. Vilkas enda parameter av intesse, för ljudanläggningens prestanda, är hur många watt man matar in i anläggningen.
Sedan att det finns olika åsikter på ljudforumen och även personer med "udda" åsikter är helt naturligt. Men dali kanske tycker att de sista man skall fråga om Volvo är de som skriver på "jagrullar"? Enligt dalis logik finns det bara "volvonördar" med konstiga åsikter som inte vet något om bilar på jagrullar-forumet eller åtmistone sådan som vet mindre om bilar än sådana som som skriver på t.ex. ett hundforum.
Jag träffade tydligen en öm tå här, kan bara konstatera att dina liknelser är skrattretande dåliga och har ingen som helst relevans till vad jag skrev, tänker därför inte bemöta dem.

Som sagt, självutnämnda ljudexperter har en tendens att tro att deras åsikt är den allenarådande. Även på bilforum.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]