NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Den teorin håller inte, när D5 med manuell låda kommer i S40/V50 (snart) så är den inte nedtrimmad.

Jag tror inte heller att D5 slår T5 på fingrarna, möjligen under 2000 varv men sedan lär T5:an piska D5 ordentligt.
av perhall
dali skrev:Den teorin håller inte, när D5 med manuell låda kommer i S40/V50 (snart) så är den inte nedtrimmad.

Jag tror inte heller att D5 slår T5 på fingrarna, möjligen under 2000 varv men sedan lär T5:an piska D5 ordentligt.
I ett test i ams mellan S80 2,5 T och S80 D5 är D5 8 tiondelar långsammare till hundra och bara marginellt snabbare i omkörningar på hög växel. Det förefaller otroligt att en D5 då skulle dra en T5 som är starkare än 2,5 T.
av dali
Om du tänker på "Bensin eller diesel"-artikeln så är D5:an 1 sekund snabbare mellan 80-120 på högsta växeln. T5:an i S40/V50 är bara 20 Nm starkare än 2.5T i S80N, tror inte det räcker för att ta in den sekunden. Det är dock under förutsättning att den kommande D5 manuell har samma utväxling på sista växeln som T5 har, annars kan det sluta annorlunda.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag har bara hört att vridet ökas till 400Nm D5 med manuell, men kommer det 5 extra hästar också?
av dali
Inte vad jag har hört/läst i alla fall. Maxvridet utvecklas på lägre varv än maxhästarna, så Volvos "ostrypning" påverkar nog inte hästkrafterna.
Användarvisningsbild
av jhedin
Jag har nu ECO-trim från DTE. Inte illa. Lägre förbrukning -20% och högre effekt +10%. Pris:1500kr.

Effekthöjningen känns markant vid acceleration. Det är riktigt trevlig nu!
av plamek
~Kalle~ skrev:Jag har bara hört att vridet ökas till 400Nm D5 med manuell, men kommer det 5 extra hästar också?
På "Bygg din bil" kan man välja D5 aut 180/350 och med mauell 180/400. Jag skulle personligen aldrig våga trimma min D5 aut, det är för mycket pengar på spel för min del. För övrigt tycker jag att den är rätt skapligt stark ändå, synd bara att den inte finns m AWD, då hade jag varit supernöjd med den.
av whoppi
jhedin skrev:Jag har nu ECO-trim från DTE. Inte illa. Lägre förbrukning -20% och högre effekt +10%. Pris:1500kr.

Effekthöjningen känns markant vid acceleration. Det är riktigt trevlig nu!
20% lägre förbrukning? -är det sant....
Några andra funna problem?, hur känns bilen?
Användarvisningsbild
av jhedin
Efter att ha kört idag ca 25 mil står medelförbrukningen på 0.58, innan jag gjorde modifieringen var det 0.69. Det är alltså 16%. jag backer lite så ni inte tror fel.

Bilen känns bra att köra. Piggare förstås om jag gasar på men vid normal körning kännds det inte något alls.
av Daniel242
Men färddatorn ska man tydligen inte lita på när man "boxat"
Den kan tydligen slå väldigt fel när man kopplat på box.
Kolla upp vad den drar med att fylla tanken o kolla på gamla hederliga sättet...

Daniel
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]