NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knutkors
Det hade ju varit bra om det vid normal regenerering vid körning hade framgått att den pågår. T ex med ett textmeddelande i display eller med en kontrollampa, så man i mån av tid kan fortsätta köra till regenereringen är klar. För det är väl bra om regenereringen blir fullbordad innan motorn stängs av?
Att se pågående regenerering genom ökad bränsleförbrukning i färddatorn är något som jag aldrig lyckats göra i alla fall.

Är alltid bakrutans värme påslagen vid regenerering? I så fall, kan det gå att montera en liten kontrollampa som lyser genom att koppla in sig på bakrutevärmens kablage någonstans?
av kvillebäck
Har aldrig hört det om bakrutan men det är möjligt. Har däremot hört (men inte kontrollerat) att glödstiften hjälper till och således är aktiverade vid regenerering.
av Knutkors
Hittade faktiskt informationen om bakrutevärmen i instruktionsboken. Lite otippat, men bra att det nämns där. Har även läst om det på något forum tror jag.

Här är ett urklipp ur instruktionsboken:

"Dieselpartikelfilter (DPF)
Dieselbilar kan vara utrustade med ett partikel-
filter, vilket medför effektivare avgasrening.
Partiklarna i avgaserna samlas i filtret under
normal körning. För att bränna bort partiklarna
och tömma filtret startas en s.k. regenerering.
För detta krävs att motorn har nått normal
arbetstemperatur.
Regenereringen av filtret sker automatiskt med
ett intervall om 30–90 mil beroende på körför-
hållanden. Regenereringen tar normalt
10 – 20 minuter. Vid låg medelhastighet kan det
ta lite längre tid. Under regenereringen ökar
bränsleförbrukningen något.
Bakrutevärmaren kan aktiveras automatiskt för
att öka belastningen på motorn under regene-
rering utan indikering.
Regenerering vid kallt väder
Om bilen ofta körs korta sträckor i kallt väder
når inte motorn normal arbetstemperatur.
Detta innebär att regenerering av dieselparti-
kelfiltret inte sker och att filtret inte töms.
När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 %
tänds den gula informationssymbolen på
instrumentpanelen och meddelandet
SOTFILTER FULLT – SE HANDBOK visas på
instrumentpanelens display.
Starta regenerering av filtret genom att köra
bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills
motorn uppnår normal arbetstemperatur. Bilen
bör sedan köras i ytterligare ca 20 minuter.
Efter avslutad regenerering raderas meddelan-
det automatiskt.
"

Det står ju "Bakrutevärmaren kan aktiveras automatiskt för
att öka belastningen på motorn under regene-
rering utan indikering
". Tolkar detta som att lampan i knappen på instrumentbrädan aldrig tänds, förmodligen för att inte förvirra föraren.

Om glödstiften är i bruk under regenerering så låter det ju effektivt. Men det är ju samma sak där, att det sker utan indikering för föraren.
av flub
Väldigt irriterande tycker jag det är att det inte indikeras någonstans att regenereringen utförs. Men vi har noterat på D2'an att bakrutedefrosten körs.
Jag har aldrig lyckats tyda det på bränsleförbrukningen som en del säger man ska kunna göra.

Men något jag upptäckt och som jag kontrollerar sommartid när jag parkerar är att stänga av ACn och om kylfläkten fortfarande går är regeneringen igång. Så då brukar jag ta ett varv till.

Ni kanske har parkerat bilen någon gång och kylfläkten inte stängt av sig.. då har den blivit avbruten och måste kyla.
Har kontrollerat detta med obdläsare också förut för att bekräfta och temperaturerna på avgasvärdena ser ut att stämma med en regenerering.
av kvillebäck
På de bilar som är före D2 har jag tydligt sett det på bränsleförbrukningen. Det kanske beror på att jag alltid har den info visande i rutan då detta har varit intressant. D2 och nyare har jag ingen koll på.
Att det skulle tända sig en symbol i displayen när partikelfiltret är till 80% fullt hör nog till en annan bil än 1,6 2010. För mig blev det så fullt att bilen stannade och inte gick att starta utan att något tände sig. Kan i och för sig bero på något annat att inget tände sig. Man vet aldrig. Volvoingenjörernas fantasi är outgrundlig.
av Knutkors
I instruktionsboken (tryckt 2009) finns texten att finna under uppgifter om bränsle för dieseldrivna modeller av V50. Det framgår inte att varningen i display om fullt partikelfilter skulle gälla bilar med någon specifik motortyp.

Så jag tolkar det som att det gäller alla bilar med dieselmotor. Det vore logiskt. Men det är ju inte säkert att det är så. Det kan ju vara skillnad i funktion och information i display mellan 1.6D och D2. För D2 har väl en annan typ av partikelfilter, ett "torrt" sådant utan systemet med additivvätska om jag förstått det rätt?

Kvillebäck, fick du inte någon form av förvarning om att filtret var på väg att bli fullt?
Senast redigerad av 1 Knutkors, redigerad totalt 0 gånger.
av Knutkors
Flub, ja med obd-läsare kan man säkert se en eller flera tecken på att regenerering pågår. Men det är ju lite meckigt att vid varje resa koppla in den och granska live-värden under körning :)

Man skulle vilja komma på någon enkelt sätt att se om regenerering pågår.
En funktion som borde funnits i bilen från början kan man tycka, kunde ju åtminstone funnits att hitta gömd i någon meny någonstans.
av kvillebäck
Knutkors skrev:I instruktionsboken (tryckt 2009) finns texten att finna under uppgifter om bränsle för dieseldrivna modeller av V50. Det framgår inte att varningen i display om fullt partikelfilter skulle gälla bilar med någon specifik motortyp.

Så jag tolkar det som att det gäller alla bilar med dieselmotor. Det vore logiskt. Men det är ju inte säkert att det är så. Det kan ju vara skillnad i funktion och information i display mellan 1.6D och D2. För D2 har väl en annan typ av partikelfilter, ett "torrt" sådant utan systemet med additivvätska om jag förstått det rätt?

Kvillebäck, fick du inte någon form av förvarning om att filtret var på väg att bli fullt?
Det närmaste varning jag fick , var att den "hostade till" sista gången den gick att starta. Inget i displayen visade på problem, Inte ens när det var så fullt att den inte gick att starta. inte ens då fanns en felkod som antydde det. Det var däremot lätt att förstå när den gick att starta när jag skruvade ur temperatursensorn på partikelfiltret och den då gick att få igång.
av flub
Knutkors skrev:Flub, ja med obd-läsare kan man säkert se en eller flera tecken på att regenerering pågår. Men det är ju lite meckigt att vid varje resa koppla in den och granska live-värden under körning :)

Man skulle vilja komma på någon enkelt sätt att se om regenerering pågår.
En funktion som borde funnits i bilen från början kan man tycka, kunde ju åtminstone funnits att hitta gömd i någon meny någonstans.
Just det att det är smidigt sätt är kylarfläkten igång så är regenereringen igång. (om man stänger av ACn) Då är det bäst att köra en stund till så man inte avbryter den. (På en D2 alltså)
Användarvisningsbild
av lennarte
kvillebäck skrev: tis 29 okt 2024, 14:38 Min åsikt är att man skall använda C-klassad olja på PSA-dieslarna också. (1,6 och 2,0) När motorerna sitter i andra fabrikat så skall det vara C-klassad olja och då är det inte något rekommenderat byte av filtret vid 12000 mil. Man kan bara gissa varför Volvo valt en sämre olja ur partikelsynpunkt och byte av filter vid 12000 mil och inte som Peugeot/Citroen med tvätt/byte vid behov och C-klassad olja.
Precis, jag tror (är ungefär samma som inte veta) att C oljorna är relativt nya, och allt som är nytt kan vara farligt.... Det jag menar är att använder man inte det som står instruktionsboken så tror många att motorn kan rasa om man häller i något annnat. Det står inte C-olja i instruktions boken till våran som Subaru, men dom häller i det i motorn på Subaru verkstaden. Dom skriver i "boken" vad dom häller i motorn. Inte bara att dom har hällt i något i motorn.

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]

Skillnaden är att man inte köper en elbi[…]

Värmepaket Volvo 240

Tog loss värmepaketet utan att ta loss instru[…]

Provar en övernattning för att se om jag[…]