NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flub
#1588323
Vad är det som händer på grafen?
8,8Volt?

Vad händer när du kör i olika varvtal ? Notera det? Kolla om du kan köra nåt alternator-test..
Kanske är den som är boven. Om det är kortis i diodbryggan.

EDIT:
Tänkte nog tokigt, antar det är när du kör på startmotorn nu i efterhand.
Men hade du inte bytt batteri? Till ett nytt? Borde inte gå ner så långt på spänningen då.
Användarvisningsbild
av RampARTED
#1588329
flub skrev: mån 02 sep 2024, 21:50 Vad är det som händer på grafen?
8,8Volt?

Vad händer när du kör i olika varvtal ? Notera det? Kolla om du kan köra nåt alternator-test..
Kanske är den som är boven. Om det är kortis i diodbryggan.

EDIT:
Tänkte nog tokigt, antar det är när du kör på startmotorn nu i efterhand.
Men hade du inte bytt batteri? Till ett nytt? Borde inte gå ner så långt på spänningen då.

Nej det där är när jag står på tomgång med bilen, tänkte ifall någon kan hjälpa mig att tyda ifall de där svaren är bra eller ej?
Användarvisningsbild
av RampARTED
#1588366
HÄR KOMMER ALLA FELKODER
(ADM) Additivie Dosing Module
ADM-0005 Tanknivå additiv Låg nivå.
ADM-0004 Tanknivå additiv för låg nivå
ADM-000A Hastighet felaktig signal.

(EPS) Elektronisk Servostyrning
EPS-0081 Hastighet Felaktig Signal.
EPS-0071 Spännings matning för låg nivå .
EPS-0082 Engine status felaktig signal.

Någon som vet ifall någon av dessa är mitt problem som gör att bilen dör?
Användarvisningsbild
av RampARTED
#1588395
OCH DESSA FELKODER FÅR JAG NÄR JAG KÖR OCH BILEN DÖR.

ABS-0101 Kommunikation mellan styrmoduler, kommunikationsproblem mellan motorstyrmodulen ECM
ABS-A031 Tolerans kontrollen har ej genomförts.
ABS-0057 Spänningsmatning en för låg spänning.
ABS-0148 Kommunikation mellan styrmoduler fel konfiguration ID
ABS-0118 Strömförsörjning för kropp sensor Spänningen för hög (BSC)
ABS-0058 Spänningsmatning för hög spänning.

ECM-1335 reglering felaktig signal.
ECM-0336 Impulsgivare felaktig signal.
ECM-0341 Kamaxelgivare felaktig signal.
ECM-0625 Generator för låg signal.
ECM-2585 Styrenhet additiv dosering ADM felaktig signal.
ECM-0002 Bränsle volym reglerventil felaktig signal.
ECM-0691 Elkylfläkt för låg signal.
ECM-0380 Glow plug relay felaktig signal.
av kvillebäck
#1588424
Ja, batteriet lämnar då lite att önska! Var det nytt? Där någonstans är i alla fall något att ta tag i. Går det under tio volt i startögonblicket så bör du byta batteri. INTE ladda. Ibland kan det vara rätt att ladda men då har du dragit ur batteriet på något annat sätt eller har en defekt startmotor.
Användarvisningsbild
av RampARTED
#1588466
kvillebäck skrev: tis 03 sep 2024, 21:08 Ja, batteriet lämnar då lite att önska! Var det nytt? Där någonstans är i alla fall något att ta tag i. Går det under tio volt i startögonblicket så bör du byta batteri. INTE ladda. Ibland kan det vara rätt att ladda men då har du dragit ur batteriet på något annat sätt eller har en defekt startmotor.

Köpte helt nytt batteri och testa, samma fel som med det gamla, men alla de felkoder jag får upp NÄR bilen dör, går de att använda eller är dessa bara helt random felkoder?
Användarvisningsbild
av RampARTED
#1588488
Nu har jag tagit bort generatorn, ohm mätt alla linningar och får de till 2.2 samtliga, så är nog en kortslutning mellan dom så är nog ett generator byte som blir!
av flub
#1588523
Lite osäker på vad du mäter också. Lindningarna är och borde vara nära 0. vilket du har?
Eller mäter du lindning mot jord? Lindning före diod?
Har du tagit bort regulator och diodbryggan?
Hur ser diodbryggan ut? Mätt dioderna?
Hur ser kolen ut? Släpringarna?
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]