NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
När den är kall går bilen på inbyggd mapp från databoxen, när den passerat det läget går den över mer och mer på motorns sensorer, bl.a. tempgivaren, lambda m.m. och använder den datan för att reglera allt, innan det lite av en mapp med default-värden som gör att bilen ska starta och bli varm.
Kan ligga något där, att man får kolla kamaxelgivare, lambdasonder, vevaxelsensor och liknande. Tryckgivaren du nämner kan vara en orsak också, nästan mest trolig.

Kompprov kan ju vara aktuellt, men det borde ge effekt hela tiden. Men för att utesluta det.

Har inte haft min 2.0f så länge att jag vet vart alla saker sitter, men ska blänga lite när jag går ut till bilen imorrn och ska byta stift om jag kommer på något. De är ju inte exakt lika 1.8;orna men nära.
HCP skrev: sön 14 jul 2024, 22:38 När den är kall går bilen på inbyggd mapp från databoxen, när den passerat det läget går den över mer och mer på motorns sensorer, bl.a. tempgivaren, lambda m.m. och använder den datan för att reglera allt, innan det lite av en mapp med default-värden som gör att bilen ska starta och bli varm.
Kan ligga något där, att man får kolla kamaxelgivare, lambdasonder, vevaxelsensor och liknande. Tryckgivaren du nämner kan vara en orsak också, nästan mest trolig.

Kompprov kan ju vara aktuellt, men det borde ge effekt hela tiden. Men för att utesluta det.

Har inte haft min 2.0f så länge att jag vet vart alla saker sitter, men ska blänga lite när jag går ut till bilen imorrn och ska byta stift om jag kommer på något. De är ju inte exakt lika 1.8;orna men nära.
Kompprov är gjort och den ger bra och lika komp på alla cylindrarna. (13bar)
Det står klart och tydligt i Vida att bränslepumpen inte sätter några felkoder, så det börjar mer och mer luta åt den då även tryckgivaren och någon typ av tempgivare finns i den.

Jag klarar dock inte av psykologiskt att byta den utan resultat, hur kan jag säkerställa att den verkligen är trasig?
Har som sagt mätt bränsletrycket och det är korrekt. (3.8bar)
Har dock inte mätt det under en längre stund samt att jag kontrollerade inte hur mycket trycket sjönk efter att jag stängt av motorn.
Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Xc40 bensin köpråd

Hej. Frun är inne på att köpa en […]

Hittade denna också från en gammal tr&[…]