NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adamas
tack för de svar jag fått, ska kolla upp den där Civinco boxen!

Jag tycker mig själv märka skillnad mellan bensin och etanol, lite piggare lite "råare" precis som ngn sa. Å andra sidan så tycker jag också mig märka skillnad om AC:n är igång eller inte, vet inte hur mycket inbillning det ligger bakom, men huvudsaken är väl att jag tror på det! =)
av Ragnarpe
FiddeUBC skrev:Jag märker faktiskt en klar skillnad i effekt. Kör man på bensin går den jämnare/snällare och på etanol råare och mer drag.
Bekräftar det du skriver om råare och mer drag när man accar med bara E85 i tanken, dock på bekostnad av högre förbrukning, ca 2 dl/mil jämfört med vanlig bensin. Men men, E85 lönar sig än så länge.
av Kevlar
Adamas skrev:tack för de svar jag fått, ska kolla upp den där Civinco boxen!

Jag tycker mig själv märka skillnad mellan bensin och etanol, lite piggare lite "råare" precis som ngn sa. Å andra sidan så tycker jag också mig märka skillnad om AC:n är igång eller inte, vet inte hur mycket inbillning det ligger bakom, men huvudsaken är väl att jag tror på det! =)
Det är inte inbillning. Självklart belastas motorn mindre när du stänger av AC:n. Kompressorn till kylsystemet drivs mha. rem av motorn nämligen. Kanske inget man märker på en vridmomentstark turbobil,men mindre sugmotorer kan man ibland känna en viss skillnad, om än liten...
Användarvisningsbild
av C.W.
Kevlar skrev:
Adamas skrev:tack för de svar jag fått, ska kolla upp den där Civinco boxen!

Det är inte inbillning. Självklart belastas motorn mindre när du stänger av AC:n. Kompressorn till kylsystemet drivs mha. rem av motorn nämligen. Kanske inget man märker på en vridmomentstark turbobil,men mindre sugmotorer kan man ibland känna en viss skillnad, om än liten...
Men remmen fortsätter väl fortsatt att driva kompressorn även om man stänger av AC'n. Det är väl endast flöded av kyld luft till kupén som avslagen?
(I)

Angående körning med E85. behövs det ingen omställning av spridarmunstycken eller tändning?
Skulle inte tro att det går att köra E85 rakt av (till 100% menar jag) så även om man blandar i E85 i vanlig 95 så 'borde' det innebära förändringar i motorns komponenter.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Skrev detta i ett annat inlägg och skriver igen.

Jag rekommenderar INGEN att konvertera sin nya bil och det är flera anledningar.
Ända sen jag tog körkort har jag varit helt insnöad på E85, jag körde min golf på e85 och det funkade bra i en halvgammal bil.
Sen fick jag min V40 och blandtankade friskt med den. Kan tillägga att jag bara 2veckor efter att jag köpt bilen utan att hälla en droppe E85 i den så dog bränslepumpen efter 14 000mil. I med en splice ny.

Efter ett tag installerade jag Flextek signalomvandlare som kopplas på spridarna för att förlänga spridartiderna vilket inte funkade alls. Fick en ny box på garanti efter att någon chumme i Brasilien vänt brytaren på boxen åt fel håll. Den nya funkade bättre men riktigt lack blev jag när bilen bara stannade rätt vad det var vid flera olika tillfällen i samband med rödljus.. Tillägas kan att Flextek inte var testad av varken FFC eller EC!!!!
Beslutade mig för att köpa större spridare som ger mer flöde och det funkade bättre, mycket bättre faktiskt men insåg ganska snabbt att tändningen måste också ställas om, dess utom vid det här laget hade bränslepumpen fått nog av E85 o skrek ilsket i tanken. För den delen kan man få höga avgastemperaturer och brända avgasventiler som följd. Då började köra på bensin och la allt vad heter E85 på is.

Klassiska gränser för när det börjar gå magert, Man startar bilen på morronen och ger sig iväg. Första kurvan man ska gasa på i så blir bilen orkeslös för att sen när motorn väl vara varm gå helt ok på E85.
Man kan blanda 10-15 kanske rent ut av 20% utan att göra något med motorn men märker man minsta tendens till orkeslöshet så bör man sänka procentandelen E85.

Är en bil byggd för bensin ska den köras på bensin och vise verse.

Nu är det inte så att jag sitter o säger att det inte går för det vet jag att det gör men det är ingen billig ombyggnation och framför allt ska man inte bygga om för att spara 2kr/litern för det är det inte värt.
Jag kör numera en V50 1.8F och den funkar kanonbra. :wink:

Ni får tycka vad ni vill om mitt inlägg men nu har i vart fall jag skrivit min åsikt och erfarenheter om E85 konverteringar. :roll:

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]

Sent inlägg, men det var alltså Trafikv[…]