NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lej
dali skrev:
Micke_d skrev:stå å väger lite mellan det och vanligt steg3 ... ger lite mer effekt om man bestämmer sig för ett bränsle ) men etanolen är ju bra mycket billigare ...
Hr du då räknat med att bilen drar ca 40% mer med E85? Lägg på 40% på priset för E85 så blir det en rättvis jämförelse.
Lite fakta.
Min Flexifuel 1,8 förbrukar ganska exakt 1,0 l/mil av E85 (min blandade körning under lång tid). Det innebär att jag kör för ca 7.64 kr/mil
När jag kör på enbart bensin kommer jag inte ner under 0,75 l/mil. (också under lång tid)
Med de priser som är idag tjänar jag ca 1 kr/mil.
Men det viktiga är att jag inte förstör miljön, vilket är den stora vinsten.
Vad man vill köra på är en fråga för var och en, men dessa siffror är fakta. Jag har inte något intresse för att skönmåla det ena eller det andra drivmedlet så jag har bara mätt förbrukningen av eget intresse.
Användarvisningsbild
av poseidon
Lej skrev:
dali skrev:
Micke_d skrev:stå å väger lite mellan det och vanligt steg3 ... ger lite mer effekt om man bestämmer sig för ett bränsle ) men etanolen är ju bra mycket billigare ...
Hr du då räknat med att bilen drar ca 40% mer med E85? Lägg på 40% på priset för E85 så blir det en rättvis jämförelse.
Lite fakta.
Min Flexifuel 1,8 förbrukar ganska exakt 1,0 l/mil av E85 (min blandade körning under lång tid). Det innebär att jag kör för ca 7.64 kr/mil
När jag kör på enbart bensin kommer jag inte ner under 0,75 l/mil. (också under lång tid)
Med de priser som är idag tjänar jag ca 1 kr/mil.
Men det viktiga är att jag inte förstör miljön, vilket är den stora vinsten.
Vad man vill köra på är en fråga för var och en, men dessa siffror är fakta. Jag har inte något intresse för att skönmåla det ena eller det andra drivmedlet så jag har bara mätt förbrukningen av eget intresse.
Vill inte försvara diesel/bensin på något sätt men kom inte å säg att etanol inte förstör miljön. Kanske inte i Sverige men säg det till de brasilianska bönderna som skövlar regnskog för att odla sockerrör som man senare gör etanol på. De är för fattiga för att ha råd att tacka nej till de inkomster som etanolproduktionen ger.
Sen finns det inga som helst avgasbestämmelser för etanolkörning utan de bilar som kör på etanol kan i princip släppa ut vad som helst, Formaldehyder som är extremt cancerframkallande osv.

Så säg inte att det är miljövänlig, kanske regionalt mer miljövänligt i så fall.

Det som styr är plånboken, kolla bara på försäljningen av etanol, när bensinpriset är billigare än etanol (alltså räknat i kr/mil inte kr/L för det kommer väl aldrig inträffa) vad tankar man då? -Bensin så klart.
av dali
Lej skrev:Lite fakta.
Vilket betyder att just din 1.8F drar 33.3% mer på E85 än på bensin. Jag tog siffran 40% från Volvos egen katalog, där V50 1.8F ska dra 0.74 på bensin och 1.04 på E85 och Volvo skriver att "Etanol innehåller en lägre energimängd än bensin, därför är bränsleförbrukningen ca 40% högre". Dina siffror kan ev bero på att du tankar E75 under vintertid utan att veta det (DN) .

Min V50 2.0D klarar sig på ca 0.65 l/mil, utan att jag kör med ägg under gaspedalen, vilket kostar mig ca 6:80 kr/mil. För närvarande är det dock priskrig på diesel här uppe, senast jag tankade kostade den 7:50 kr/liter, vilket ger en milkostnad på ca 4:90 kr.

Vi kan väl dra lite fakta om E85 som inte alla vill prata högt om:

- E85 är ingen långsiktig lösning, det är i bästa fall en övergångslösning. Tillgången är begränsad, om resten av Europa satsar på E85 så kommer priset att stiga kraftigt (DN).
- Det finns forskare som hävdar att miljöeffekten skulle vara bättre om man blandade in 10% etanol i all bensin ("E10") i stället för att ett fåtal bilar kör på E85 (Auto Motor & Sport).
- Om någon hoppas på svensktillverkad E85 så ser det mörkt ut, den skulle bli så dyr att ingen skulle köra på den (Ny Teknik).
- Priset på mat drivs upp när grödorna går till bränsletillverkning i stället för till livsmedel (SVT).

Faktorer som påverkat mitt val av bränsle:

- Diesel (med partikelfilter) är miljövänligare än bensin. Mindre CO2 produceras pga effektivare förbränning.
- Diesel är (i normalfallet) billigare än både bensin och E85 för den genomsnittlige bilägaren.
- På diesel kör jag drygt 70 mil mellan varje tankning. Skulle jag ha en 1.8F så kommer jag ca 48 mil på en tank (med 5 liters marginal i båda fallen).

Stat och kommun har gjort flera korkade saker med E85-bilar, bl a så har de minskat vägskatten, gett 10.000 i miljörabatt vid nybilsköp, fripass i vägtullar, gratis parkeringsplatser etc. Varför är det korkat? För att E85-bilar kan lika gärna köras på vanlig blyfri 95 ... hur kan man då lägga rabatten på bilen? Det genomtänkta, logiska alternativet hade varit att lägga rabatten på bränslet, då hade man mer eller mindre tvingat alla E85-bilister att köra på E85. En hel del vanliga bensinbilar skulle också börja blanda i E85 i tanken, vilket skulle ge än större miljöeffekt.

Varför gör stat och kommun inte det då? För att det skulle innebära lägre skatteintäkter. It's as simple as that. Miljön är inte prio 1, det är skatteintäkter, även nu när "det nya arbetarpartiet" leder Sverige.

I framtiden kanske vi kör på biodiesel eller en hybridlösning med diesel och el. Med dagens förutsättningar så är E85 inte aktuellt. Det bästa bränslet vore vätgas (restprodukten vid förbränning är i princip bara rent vatten), men då måste man lösa problem vid framställningen - som för närvarande kräver en massa energi - och lagringen.

Skulle jag köra runt 1000 mil per år så skulle jag sannolikt köra på E85, förmodligen en Saab 9-3 BioPower. För närvarande kör jag 2500 mil per år och då finns inte E85 på kartan.
av Lövet
Sen finns det ju de forskare som hävdar att det går åt MER energi att framställa etanol än vad den sedan i sin tur innehåller som bränsle. Ooops
av Lej
Känslig fråga det här med drivmedel, det har man ju förstått av andra trådar som håller på i oändlighet här på forumet.

Jag skrev att var och en får välja själv, mitt inlägg är bara fakta om förbrukning för en Flexifuel bil (Enbart E85 och 95 oktan bensin, E75 vet man om att man tankar för den är dyrare). Flexifuel är en bil som både kan köras på bensin och etanol, varför då irritera sig på att den körs på bensin? Jag har ingen som helst skattelindring eller annat bidrag till min begagnade bil.
Däremot har jag fått betala något mera för bilen än om jag tagit en enbart bensindriven bil.
Vill man köra dieseldriven bil är det helt ok för mig.
Etanol är miljövänligt enligt dagens forskning, givetvis finns det avigsidor med den också men det är ingen tvekan om att bensin och diesel är sämre. Dessutom kommer dessa att ta slut. Givetvis kommer etanolen att stiga i pris om många skall tanka av detta drivmedel, men när oljan tar slut eller ransoneras vad skall vi göra istället?

Jag vill bara att man ska vara öppen för vad vi ska göra med vår jord, istället för att ta alla andras åsikter för påhopp och leta fel på alternativa drivmedel, det borde tydligt ha framgått om man läst mitt första inlägg i den här tråden med objektiva ögon.

Åk med vilket drivmedel ni vill så länge ni kan, sedan????

Mvh Leif
Användarvisningsbild
av mugge
Visst kan frågan uppfattas som känslig. Enkel är den hur som helst inte.

Etanolen är i vissa fall ett mycket bra exempel på bra miljöval, men för merparten av vad som tankas i Sverige är miljönyttan tveksam. Per odlad yta skulle man få ut betydligt längre körsträcka om man tillvarkade syntetisk biodiesel istället. Alla moderna dieselbilar borde därför kunna klassas som miljöbilar analogt med flexifuelen eftersom de kan köras på biodiesel!

Som representant för forskarvärlden kan jag berätta att vissa litrar av etanolen kostade mer i energi att framställa än vad etanollitern innehåller - i andra fall kan utbytet vara så bra som 4 enheter energi per investerad. Jag skulle tro att snittet i våra pumpar ligger mellan 2 och 3 enheter energi per investerad.

För den som är intresserad att fördjupa sig rekommenderar jag att söka på Well-to-Wheel- analyser. Denna länk är ett lite kul exempel på en sådan:
http://www.volvocars.se/footer/about/mi ... llenge.htm
Användarvisningsbild
av poseidon
-Mugge, den sidan tar ju bara hänsyn till CO2 utsläpp, inte miljöpåverkan.
Intressant vore om det fanns en livscykelanalys gjord på alla drivmedel.
Användarvisningsbild
av mugge
Ja poseidon, du har rätt i att volvos sida bara räknar CO2. Detta är dock ett mycket bra mått på energiåtgång. En bra poäng där är också att CO2-utsläpp från produktionen av bränslet är inräknad. Ett par ytterligare tips på Well-to-Wheel läsning:

http://www.vv.se/filer/publikationer/2001-85.pdf

http://ies.jrc.cec.eu.int/115.html
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag känner att jag måste skriva lite i denna tråden nu.

Jag rekommenderar INGEN att konvertera sin nya bil och det är flera anledningar.
Ända sen jag tog körkort har jag varit helt insnöad på E85, jag körde min golf på e85 och det funkade bra i en halvgammal bil.
Sen fick jag min V40 och blandtankade friskt med den. Kan tillägga att jag bara 2veckor efter att jag köpt bilen utan att hälla en droppe E85 i den så dog bränslepumpen eveter 14 000mil. I med en splice ny.

Efter ett tag installerade jag Flextek signalomvandlare som kopplas på spridarna för att förlänga spridartiderna vilket inte funkade alls. Fick en ny box på garanti efter att någon chumme i Brasilien vänt brytaren på boxen åt fel håll. Den nya funkade bättre men riktigt lack blev jag när bilen bara stannade rätt vad det var vid flera olika tillfällen i samband med rödljus..
Beslutade mig för att köpa större spridare som ger mer flöde och det funkade bättre, mycket bättre faktiskt men insåg ganska snabbt att tändningen måste också ställas om, dess utom vid det här laget hade bränslepumpen fått nog av E85 o skrek ilsket i tanken. För den delen kan man få höga avgastemperaturer och brända avgasventiler som följd. Då började köra på bensin och la allt vad heter E85 på is.

Klassiska gränser för när det börjar gå magert, Man startar bilen på morronen och ger sig iväg. Första kurvan man ska gasa på i så blir bilen orkeslös för att sen när motorn väl vara varm gå helt ok på E85.
Man kan blanda 10-15 kanske rent ut av 20% utan att göra något med motorn men märker man minsta tendens till orkeslöshet så bör man sänka procentandelen E85.

Är en bil byggd för bensin ska den köras på bensin och vise verse.

Nu är det inte så att jag sitter o säger att det inte går för det vet jag att det gör men det är ingen billig ombyggnation och framför allt ska man inte bygga om för att spara 2kr/litern för det är det inte värt.
Jag kör numera en V50 1.8F och den funkar kanonbra. :wink:

Ni får tycka vad ni vill om mitt inlägg men nu har i vart fall jag skrivit min åsikt om E85 konverteringar. :roll:
av Lello
Micke_d skrev:
DanneF skrev:
Micke_d skrev:Ring till ATM i Trollhättan +46520480520 så kan dom hjälpa dig ( dom har iaf Flexi. program till T5an :-)
har du flexifuel programmet i din bil?
kommer fixa om någon vecka :-) ( till 99,9% säkerhet, stå å väger lite mellan det och vanligt steg3 ... ger lite mer effekt om man bestämmer sig för ett bränsle ) men etanolen är ju bra mycket billigare ...
Hittar inget om Flexi program på deras hemsida..!

jag har en V70 2.5T 2005, kan dom programera om den till en flexifuel?

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]

Sent inlägg, men det var alltså Trafikv[…]