NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kalleskaviar1
Uppdatering:
Köpte en Omega 909 flaska, och sedan blev det en service med 10w-40 olja.

Har nu kört 30 mil igen och oljan är fortfarande på Max. Har absolut inte lagat bilen, men bättre har det blivit. Så om någon har dessa problem som jag haft. Prova det jag gjorde..
av KalleJ
Okej låter ju vettigare iaf :D
Hoppas du får ner oljeförbrukningen lite då.

Fundera på om du verkligen vill ha 10W olja i motorn i vinter om det blir -20grader dok.
av Kalleskaviar1
Hej igen, istället för starta en ny tråd så tänkte jag att jag fortsätter här..

Bilen tog mindre olja efter Engineflush och ett tjockare oljebyte. Ca 50 mil per 1L olja, inte bra men tillräckligt bra för att jag skulle skita i att åtgärda felet.
Men nu har det gått käpprättåth*lvete..

1.5L olja på 10 mil, riktigt roligt! Och även börjat ryka ständigt (blått) vilket också är ännu roligare :D

Har nu ikväll påbörjat wd40 metoden (sök wd40 metoden på google så får ni veta vad det innebär)
Och när jag plockade bort tändstiften så inser jag att tändstiften är totalt ner dränkta i fräsch motorolja. Alltså helt. Tändstiften är bara en stor sörja och även tändspolarna. Så vad innebär det egentligen? Är INTE stopp i vevhus. Så då måste det väl vara kolvringar? I med att den ryker hela tiden vid gaspådrag så är det väl inte ventiltätningar?

Har en annan motor på en pall i garaget.. Vill helst bara undvika att lägga semestern på ännu ett motorbyte..
av KalleJ
De Ford motorerna har en lång djup tändstiftsbrunn utan dränering och ventilkåpspackning som kan läcka internt/insidan utan att det syns utifrån. Märks först när man får misständningar i princip.
av Kalleskaviar1
Precis beställt en ventilskåpspackning, nu när man precis klickade köp så undrar man vad man egentligen håller på med 😂

Motorn är ju skrot och jag håller på att sminka en gris. Menmen.
av Kalleskaviar1
Dag 1 med Wd40 metoden
Alla 4 cylindrar höll inte kvar vätskan mer än 2 timmar.
Dag 2
2 av 4 cylindrar håller tätt ca 6 timmar.

Läst mycket om själva wd40 metoden, många som inte tror på det, likaså jag egentligen, men har inget att förlora så kan lika väl experimentera med denna motorn.
Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Xc40 bensin köpråd

Hej. Frun är inne på att köpa en […]

Hittade denna också från en gammal tr&[…]