- fre 28 apr 2023, 00:08
Eller en bil som inte kostar 100k så har man pengar till bränsle och underhåll ;)
Sällan jag kommer upp över 1000mil per år. Så upp till 1.4/L milen i stan (med lite etanol) på vintern med automat spelar inte mig så stor roll.
Både 2.4 och 2.0 är ju femväxlade. Beror på vad man prioriterar 170hk och lägre varvtal eller 4cyl och mer varv på motorväg.
Alltid en kompromiss.
fjohan82 skrev:Gillar man stå vid macken är 2,4 säkert bra.Ja asså beror ju på behov, kör man mycket så är det väl mer ekonomiskt man ju välja en diesel eller en storlek mindre bil/motor som är snål.
Lånade en av en bekant för ett tag sen, den låg runt litern...
Eller en bil som inte kostar 100k så har man pengar till bränsle och underhåll ;)
Sällan jag kommer upp över 1000mil per år. Så upp till 1.4/L milen i stan (med lite etanol) på vintern med automat spelar inte mig så stor roll.
Både 2.4 och 2.0 är ju femväxlade. Beror på vad man prioriterar 170hk och lägre varvtal eller 4cyl och mer varv på motorväg.
Alltid en kompromiss.
Volvo S80 10' 2.5FT+
Toyota Aygo 11' 1.0VVT
Toyota Aygo 11' 1.0VVT
. Idag kör jag 1,8F 
.. Och oljebyte varje 1år/1000mil gör ju att trådskaparen åker på 2st service per år.. Men i gengäld låg skatt (drygt 1000kr) och lägre förbrukning än Volvos egna bensinmotorer..
.. Och/men utöver det, beroende på hur man kör (växlar) så kan man gott titta på hur vridmomentkurvorna ser ut.. 2,4 är som sagt starkare i ett intervall vid låga varvtal (där man gärna befinner sig till vardags), än 2,4i, har jag absolut för mig 
- By MatjesillV70