NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Billiga från Skruvat etc brukar inte hålla mer än 5000mil. De är uppbyggda på ett annat sätt än typ original DPF som är klart mycket dyrare. Billigast är väl att gå den olagliga vägen och helt enkelt koda bort DPF funktionen, tror man skicka in sin ECM till nån firma som ändrar firmware. Sen får man borra hål i filtret. De upptäcker vad jag förstått inget vid besiktning, men besiktningsföretagen vill ju ändra på reglerna så de skall få noggrannare mätmetoder där de kan se om nåt är ändrat. Med bortkodat filter får man mindre totalförbrukning

Sen är det inte heller bara att byta ut filtret, man måste med exv Vida talaom för bilens datorer att man har nytt filter.
av Martin87
Tack för svaret,

Är det en rimlig idé att lämna in filtret för tvätt?

Jag visste inte att partikelfilter har en sådan komplicerad historia när jag köpte en begagnad Volvo :/

Jag kommer äga bilen i 1 år då jag endast behöver pendla med den under denna tid. Sedan kommer den säljas.

Mvh
Martin
av Martin87
dieselputte skrev: ons 26 apr 2023, 20:56 Billiga från Skruvat etc brukar inte hålla mer än 5000mil. De är uppbyggda på ett annat sätt än typ original DPF som är klart mycket dyrare. Billigast är väl att gå den olagliga vägen och helt enkelt koda bort DPF funktionen, tror man skicka in sin ECM till nån firma som ändrar firmware. Sen får man borra hål i filtret. De upptäcker vad jag förstått inget vid besiktning, men besiktningsföretagen vill ju ändra på reglerna så de skall få noggrannare mätmetoder där de kan se om nåt är ändrat. Med bortkodat filter får man mindre totalförbrukning

Sen är det inte heller bara att byta ut filtret, man måste med exv Vida talaom för bilens datorer att man har nytt filter.
Tack för ditt utförliga svar,

Jag har två frågor kvar, sen ska jag inte störa sö mycket mer:

1. Anser du att det är klokt att plocka ner filtret och tvätta den hos en firma?

2. Rekommenderar du att lämna in bilen hos mekonomen för byte av filter? Är filtret som köps hos mekonomen originalt?

Tack för att du ger mig av din tid,

Mvh
Martin
av dieselputte
Jag hade tidigare en V50 2.0D och lät Mekonomen tvätta ur filtret vilket blev bra. De krävde dock att få byta motorolja innan då de var rädda för att den var utspädd med diesel pga täta regenereringar. Vilket kan ge tokrusning vid tvångsregenerering eftersom motorn går på höga varv då.

Plockar du ned själv så kan du ju prova rengöra själv , men ECM måste nollställas som att ett nytt filter monterats + ev adaption.

Jag tror de fyller på rengöringsmedlet genom tryckslangarna till DPF-givaren vid batteiet , så man monterar inte bort filtret. Kanske andra firmor gör det.

Innan regöring har jag för mig intervallet var nere på 20 mil, efter rengöring var det över 50 mil. Sen sålde jag bilen nån månad efter rengöring, den hade då gått 19000mil och hade fortfarande original DPF monterat. När du ändå håller på mekar så bör du även kolla och det finns Eolys i den lilla tanken vid bakaxeln. Även mha Vida se till att mata fram Eolys , det finns nån mätfunktion i Vida, men vad jag förstått är den opålitlig. Eolys skall automatiskt doseras ut varje gång du tankar med än 5 liter diesel. Eolys sprutas ut i vanliga tanken och blandas då med diesel. Det är små mängder Eolys som krävs. Utan Eolys försbränns inte sotet fullständigt vid regenerering och resultatet blir givetvis att DPF fort blir igensatt.

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]