NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok !
Främre lambda är bytt så det kan vi räkna bort antar jag. Stift, olja och luftfilter är också bytt.
Så lekage är nästa del att göra då ?
Och försöka få bort Mapsensorn. Sitter ingen LMM på den vad jag kan se utan hittar vad jag tror är en MAP. Men den sitter under insuget frampå motorn. sjukt trångt.
Värdet från den går också att se genom OBD-läsning. Tändning på så ska det vara ca 101 kpa. Kolla så det sjunker när motorn går på tomgång och vid 2500 rpm. Värdet borde ligga runt 50 när du håller 2500 och något lägre på tomgång.
Den bakre sonden kollar bara vad den främre gör. Om båda sonderna visar samma kommer felkod att sättas pga av dålig katalysator. Vid läckage brukar de varna för att short term fueltrim sticker iväg och har man inte fått de brukar de vara fel på sonden.
Ok, för att sammanfattat.
Är diagnossensorn trasig så skickar den fel signal till styrboxen och reglersonden försöker då kompensera detta och ger tex mer bränsle ?
Todo list då.
-Bakre Lambdasond
-Läcksökning
-Vevhusventilation
- Map sensor
-Katalysator

Andra förslag ?

Jag är mycket tacksam för all input ni ger mig. Vill faan fixa till det hära :)
Bakre sonden är inte problemet.
Det första är ju att kolla felkoder, samt om den går i closed-loop och LTFT.
Läckage före främre sond lurar styrsystemet.
Kolla även motortempen, så den inte går kall p.g.a. dålig termostat.
MAP-sensor ska ge -0,6bar på tomgång, mot noll när du gasar på och -0,8 när gasen släpps (typiska värden).

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]

Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.