NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Känslan av att köpa en ny bil är ju inte att förkasta, dessutom så får du vagnskadegaranti vilket halverar din försäkringskostnad de första tre åren.

1,8F är en riktigt tråkig motor, som privatperson har du ingen ingen skattefördel heller vilket gör att du inte har någon större nytta av skattefördelarna
Användarvisningsbild
av poseidon
1.8F är en trist motor, man får ju lyckligtvis lite kompensation som privatperson för att man väljer "miljövänligt" - 10.000 kr.
Användarvisningsbild
av Sirus
andreas_lofgren skrev:dessutom så får du vagnskadegaranti vilket halverar din försäkringskostnad de första tre åren.
jag sticker in en liten fråga:

Har man fortfarande vagnskadegaranti om man köper en bil som är ca 6mån gammal? Dvs innebär det halverad försäkringskostnad de första 2,5 åren?

Som 24år har man inte hunnit bli gubbe än så försäkringen på en C30T5 är ganska :???: ...
av ljungström
Sirus skrev:
andreas_lofgren skrev:dessutom så får du vagnskadegaranti vilket halverar din försäkringskostnad de första tre åren.
jag sticker in en liten fråga:

Har man fortfarande vagnskadegaranti om man köper en bil som är ca 6mån gammal? Dvs innebär det halverad försäkringskostnad de första 2,5 åren?

Som 24år har man inte hunnit bli gubbe än så försäkringen på en C30T5 är ganska :???: ...
Ja, vagnskadan gäller även om bilen byter ägare.
av MulleMullvad
Märkligt att överhuduvudtaget jämföra S60 och C30. Köp dig du en C30. Köp en ny så slipper du den irriterande känslan av att någon annan har slitit på den. Jag hävdar att skillnaden i månadskostnad jämfört med en nyare beg är mycket överkomlig (några hundralappar), speciellt om du behåller bilen lite längre tid. Köp INTE 1,8F. Den varvar som en motorcykel i motorvägsfart. Var även uppmärksam på att grundpriset på de olika motoralternativen inkluderar olika mycket utrustning. Stolarnas bekvämlighet är ju väldigt individuellt. Jag har en bekant som bara kan köra Renault och SAAB, medan de enda stolar jag INTE får ont i ryggen av är Volvo V50/S40 (och jag antar att C30 har likadana stolar). S60-stolarna är ju hemska. (tycker jag...)
Användarvisningsbild
av Sirus
Gottschalk skrev:På 2,0D så behöver du inte betala skatt på 1,5 år.
Skulle du vilja förklara skatt biten?

Kan det vara värt att titta på en 2,0D tro?

För mig finns 3 alternativ:

2,4i Ny
2,0D Ny
T5 Beg

Alla ligger ca på samma pris i inköp.
av Christian_m
Sirus skrev:
Gottschalk skrev:På 2,0D så behöver du inte betala skatt på 1,5 år.
Skulle du vilja förklara skatt biten?

Kan det vara värt att titta på en 2,0D tro?

För mig finns 3 alternativ:

2,4i Ny
2,0D Ny
T5 Beg

Alla ligger ca på samma pris i inköp.
Hur långt kör du per år?
av Christian_m
Sirus skrev:Ca 1500mil kanske mer om det är billigare :)
Jag har för mig att jag läst att gränsen för en S40/V50 går vid 1300 mil om man köper en ny och får skatterabatten, men jag har inte räknat på det själv än så helt säker är jag inte.

Sen är ju frågan exakt hur mycket man sparar, det kan ju va så att det blir en marginell skillnad om man kör 1500 mil/år och då är det kanske värt de extra kronorna att köra en T5a istället.

Får väl se om det är någon här som kan bidra med en uträkning värd namnet, jag kör själv 2000 mil/år så jag borde väl egentligen köra diesel, skulle vara intressant att se hur mycket man slänger ut i onödan på att inte göra det :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej. Fick automatiskt bokad service på min X[…]

Jag var och provade Polestar 2 performance idag. J[…]

Ljud från koppling

Tja, jag har en 940 -93 b230fd, var och sladdade p[…]

Nej det kan inte byggas upp något under/&oum[…]