NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gottschalk
0,55-0,58 har jag legat på hittills....
Har 6-växlad låda i min och det är jäkligt skönt med låga motorvarv på motorväg.
av maanson
Kör dagligen 10-11 mil tor till mitt jobb. Ca 40% är 110-väg, 40% är 90-väg, 15% 70-väg och resten stad. Har haft bilen i fyra veckor nu och har lärt mig att köra den så snåla jag bara kan. Är nere i 0,61-0,63. Det bör läggas till att den har 225/40 17" på vilket drar mer soppa.

Har ett par "jobbiga" backar under vägen, intressant tanke att den kan dra mindre på 4-ans växel, ska testa detta för att se om jag märker någon skillnad.

På måndag ska bilen in på skadeverkstaden. Hör och häpna, men jag mötte en häst med ryttare på en smal grusväg. Saktade in som man bör och lade mig så långt som möjligt till höger. När hästen kommer upp jämsides med vänster framdäck så vänder den baken mot bilen och slår av backspegeln, bucklar till dörren och skapar några repor. Illa!! Dessutom blir det jag som får stå för självrisken, mitt fel enligt f.bolaget. :-( Så nu blir det en vecka utan v50, får köra en v40 istället....
av MulleMullvad
Min 2,0D drar 0,6-0,65 med relativt mycket stadskörning + kortpendling på högtrafikerad 90-motorväg + många längre resor på landsväg (ca 1/3 av milen). Detta baserat på de första 1000 milen sedan ny. Intressant att en V70 D5 -05 6 vxl man. (som jag hade som lånebil i ca 200 mil innan min försenade V50 levererades) drog 0,61 i samma typ av körning. Allt baserat på färddatorn. Kollade förbrukningen "på macken" under 330 mils körning tor Kiruna (E4) med takbox, 4 vuxna personer och full packning - 0,69 l/mil. Kört relativt lugnt. Försöker hålla max 15 km/h över hast begr.

Stämmer att motorn har högst verkningsgrad vid vissa varvtal och gaspådrag. Vid en given konstant hastighet är dock ett lågt varvtal (om det går att kobinera med litet gaspådrag) att föredra.
Användarvisningsbild
av hebbe
ja har visserligen ingen 2,0 utan en 1,6D ja körde igår mellan göteborg och ullared och fick ett snitt i färddatorn på 0,52 då låg ja i 120 på motorvägen och sedan efter gällande hastighet, 70 och 90 väg. min bil har gått 440 mil. annars när ja kör till å från jobbet å annan körning ligger den runt 0,6-0,7
av Kevlar
Min v50 2.0D har gått ca. 800 mil snart och i vintras när jag plockade ut den snittade den cirka 0,64 blandat, på friktionsdäck 16".

Nu med mina nya 18" 225 breda sommardäck stack förbrukningen iväg som en raket. kommer fan inte under 0.73 blandat hur jag än gör.

Så, är man rädd om soppapengarna så håll er till små/smala hjul.

Hade nog tagit D5 motorn om jag vetat att volvos siffror för 2.0D var ren fantasi
av whoppi
Kevlar skrev:Min v50 2.0D har gått ca. 800 mil snart och i vintras när jag plockade ut den snittade den cirka 0,64 blandat, på friktionsdäck 16".

Nu med mina nya 18" 225 breda sommardäck stack förbrukningen iväg som en raket. kommer fan inte under 0.73 blandat hur jag än gör.

Hade nog tagit D5 motorn om jag vetat att volvos siffror för 2.0D var ren fantasi
Jag har märkt samma sak, med mina 205/50-17 så drar bilen mer.
Skicka i rejält med tryck, jag ligger på 3bar runt om nu för att få ner förbrukningen.
Frågan är hur mkt man vågar ha i innan däcken slits ojämnt?
Användarvisningsbild
av V50åkare
3,2 bar är nog max vad du ska ha i de däcken.
Efter det börjar förmodligen slitage som du inte önskar.

Men när man har högt lufttryck så blir det lite stötigare gång vilket jag personligen gillar.
Användarvisningsbild
av poseidon
whoppi skrev:
Kevlar skrev:Min v50 2.0D har gått ca. 800 mil snart och i vintras när jag plockade ut den snittade den cirka 0,64 blandat, på friktionsdäck 16".

Jag har märkt samma sak, med mina 205/50-17 så drar bilen mer.
Skicka i rejält med tryck, jag ligger på 3bar runt om nu för att få ner förbrukningen.
Frågan är hur mkt man vågar ha i innan däcken slits ojämnt?
På mina ContinentalSport2 eller vad de heter står max 2.7 bar och Volvo rekomenderar 2.4 bar vid normal last. Fast 2.7 låter lite, måste kolla upp detta. Jag kör med 2.5 bar och ligger på 0.66 mestadels 110-väg.

Edit: Max 3.5 bar står det å inget annat.
Användarvisningsbild
av mikhan
Min -05 drar ca 0,65l/mil pendlar 7mil per dag på 90 väg + lite småkörningar.Fast färddatorn visar 0,6 så den visar väl lite fel...är det normalt?
av dali
Det är inte ovanligt att färddatorns siffror är för optimistiska, om du kör med bredare däck än standard så kan den visa för lite.

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]

Sent inlägg, men det var alltså Trafikv[…]