NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blaster86
Rotekopp skrev: tis 20 okt 2020, 17:53
Blaster86 skrev: tis 20 okt 2020, 13:03 Tack för hjälpen hittills. Jag har nu lokaliserat vad jag tror är problemet, det är luftläckage i bensinslangen. Spelade in en video som kan ses här när motorn startar, men sen lägger av efter några sekunder.

-Har ni några tips på hur jag fortätter felsökningen eller vart det är mer troligt att luft läcker in?
-Är det troligt att luften läcker in framåt eller bakåt i systemet (höger på videon är höger på bilen om man sitter i förarsätet och kollar framåt)

Du har läckage någonstans före insprutningspumpen för jag gissar att den gröna kopplingen är retur som går tillbaks till tanken som på min 2.0D.

Kan vara vid den vita kopplingen eller vid bränslefiltret t.ex. I vilket fall, någonstans på vägen från tanken och framåt, via bränslefiltret till insprutningspumpen.

Jag gissar att det, som på 2.0D, inte sitter någon pump i tanken utan att insprutningspumpen suger till sig bränslet och följdaktligen är det undertryck i röret som gör att luften sugs in.

Inte dåligt att den går över huvud taget. Kommer att gå som aldrig förr när du fixat detta. Sälj den aldrig.
Vita kopplingen? Den som sitter på bränsleslangen precis bredvid den gröna? Har du nått tips på hur man letar efter hålet?
av Rotekopp
[/quote]

Vita kopplingen? Den som sitter på bränsleslangen precis bredvid den gröna? Har du nått tips på hur man letar efter hålet?
[/quote]

Den vita ja, FÖRUTSATT att det är den som kommer från/till bränslefiltret. (Jag vet inte hur 1.6D ser ut och var grejerna sitter i motorrummet på den)

Jag vet inte hur de går tillväga för att lokalisera ett sånt läckage. Man kan ju dela på kopplingarna och sätta in en annan slang från en reservdunk och gå baköver och testa tills det slutar bubbla men men det blir ju ett jättejobb eftersom det måste luftas för varle prov såå..

Ett annat sätt är naturligtvis att använda någon form av sugpump vid varje koppling bakåt till det slutar komma luft men...

Jag har inte en aning. Kanske någon har ett förslag.
DennisCA's Volvo 850 -97

Spackel och sånt är min svaghet å[…]

Balans ljudsystem

Ingen skillnad på 2025 modellen med mjukvaru[…]

Köpråd V60 Recarge

Det ligger en återkallelse på just tra[…]

Om Polestar 2 är ett realistiskt alternativ f[…]