NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går det bra att växla med motorn avstängd? Isåfall kan det vara växellänkaget annars låter det som att det kan vara synkringarna
Då kan du nog utesluta synkringarna, de justerar farten på dreven I lådan så de glider ihop lätt.

Edit. Jag skrev lite konstigt här ovan. Jag menade att om det var synkringarna borde det gå bra att växla med stillastående bil och motorn avstängd.

Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
Ja, det skulle även kunna vara en böjd eller skadad växelgaffel inne i lådan som flyttar dreven. Växellänkaget är nog snarare vajrar skulle jag tro. Jag har inte meckat med en sådan låda men det bör väl gå att koppla loss och se om det är lätt att växla framme på själva lådan?
Om det nu är en växelgaffel som är kass, då är det väl till att demontera lådan och byta växelgaffel?

Men behöver jag vara orolig att hela lådan ska rasa eller är det nåt jag kan leva med att köra utan att använda tvåan?
Blir ju svårt att svara på om man inte vet felet . Men så länge du undviker att tvinga i tvåan är det nog ok. Du kan ju svänga förbi en Volvo verkstad och fråga någon erfaren meck om de varit med om något liknande. Ovanligt att de manuella lådorna strular på forumet...
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]