NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Emilsven
fjohan82 skrev: fre 01 maj 2020, 12:01 Det kommer jag knappt ihåg, men jag tror att det byttes komplett.
Låter rimligt. Får hoppas att det blir ett såpass enkelt fix på måndag helt enkelt. Tråkigt att sånt här ska behöva ske så tätt inpå ett köp, lite typiskt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är sånt som händer!
Köpte du av nån handlare har du ju garanti, privatköp kan vara värre...
Användarvisningsbild
av Emilsven
fjohan82 skrev: fre 01 maj 2020, 12:10 Det är sånt som händer!
Köpte du av nån handlare har du ju garanti, privatköp kan vara värre...
Privat dessvärre men den smällen får man ta, vart en himla bra affär från början oavsett. Tack för tipset!
av dieselputte
Ja, det låter nog mer som spännrullen, lär inte kosta så mycket att fixa. Om ljudet kommer längre bak i motorn kan det vara EGR ventilens packning, men det brukar vara ett mer kvittrande läte. Har dock aldrig hört någon som haft det problemet på S40/V50.
Användarvisningsbild
av Emilsven
fjohan82 skrev: fre 01 maj 2020, 12:14 Ingen orsak.
Då har man fått domen. Killen lade märket till att ljudet kom långt bak ifrån och lyssnade mot kamremskåpan och domen var ett faktum. Antingen spännrullen för remmen eller vattenpumpen som inte riktigt är på humör. Hur som haver så kräver detta ett kamremsbyte (bilen har bara gått halva intervallet inför nästa byte) för 6000 kr så hade kunnat vara roligare nyheter.
av dieselputte
Oj, det måste vara ytterst ovanligt att det sker, har hängt här på forumet i mer än 10 år och kan inte påminna mig ha läst om ett enda sådant fall. Synd att det sker efter knappt halva intervallet. Jag bytte kamrem strax innan bilen var 10 år, då hade den gått 14000 av de föreskrivna 24000 i intervall. Du bör ju även se till tidsaspekten (max 10 år) för byte av kamrem, hur gammal är din bil ? Samtidigt skall du nog vara glad att inget haveri har skett, skuret lager i spännrulle som bränner sönder kamremmen = haveri.

Om det är på Volvo verkstad skall du säkerställa att de även byter multiremmen inkl spännare, detta ingick iaf i det kamremskit Volvo hade till min 2.0D.
Användarvisningsbild
av Emilsven
dieselputte skrev: mån 04 maj 2020, 11:42 Oj, det måste vara ytterst ovanligt att det sker, har hängt här på forumet i mer än 10 år och kan inte påminna mig ha läst om ett enda sådant fall. Synd att det sker efter knappt halva intervallet. Jag bytte kamrem strax innan bilen var 10 år, då hade den gått 14000 av de föreskrivna 24000 i intervall. Du bör ju även se till tidsaspekten (max 10 år) för byte av kamrem, hur gammal är din bil ? Samtidigt skall du nog vara glad att inget haveri har skett, skuret lager i spännrulle som bränner sönder kamremmen = haveri.

Om det är på Volvo verkstad skall du säkerställa att de även byter multiremmen inkl spännare, detta ingick iaf i det kamremskit Volvo hade till min 2.0D.
Det är från 2011 och kamremmen byttes senast vid 14000 mil 2016 (har nu gått 21k). Himla trist. Har lämnat in till ADs verkstad här i Norrtälje men ska fråga om multiremmen, annars får de slänga på den också i samma veva. Den ska ju bytas nästa år annars. Men som du säger, det är ju rätt ovanligt att sånt här händer. Mekanikern lyssnade enbart och utgår från att detta är felet men självklart ska en noggrannare felsökning göras först. I bästa fall (om än ganska osannolikt) så är det den spännaren för multiremmen som är längst ner men som sagt, osannolikt.
av dieselputte
Kanske de inte använde Volvo original delar när de bytte kamremmen ? Fråga om de kan byta till ett sådant ifall det är kamremmens spännare som måste bytas, du kan ju isf köpa ett sådant hos Volvo. Bra att de nämner att en noggrannare undersökning krävs. Ett stetoskop och ta bort innerskärm så bör de kunna lyssna sig fram till felet, hoppas det då stannar vid spännrullen till multiremmen, eller nåt annat billigare.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]