NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Emilsven
JallooZ skrev: ons 22 apr 2020, 06:36 Glöda motorn behöver du enbart göra när det är under ca - 5. Titta på symbolen i instrumentbrädan när den slocknar är allt klart 5-20sek beroende på kyla.

Direktstart på värmaren innebär att den startar direkt när du väljer detta. Engångsgrej. Tror att V50n är lite dum med värmaren att den startar automatiskt om det är kallare än 4grader och stänger av sig när du stänger av motorn (sotar gärna igen vid kortkörning) Vid direktstart så startar värmaren och hår hela cykeln ~ 45min har jag för mig oavsett om du stänger av bilen eller ej.
Halloj igen!
Jag är inte så nojjig över värme i kupén så kan leva utan att använda tiduret men borde man göra det för motorns skull när det är säg under 10 grader ute? Sotar den lätt igen om man kör runt 1.5 mil ganska ofta? Ska man använda direktstarten ibland och låta värmaren bränna ur?
av dieselputte
Antar det är samma typ av värmare som sitter i min V50 2.0d 2006, min funkar fortfarande efter 17600mil (15,5 år), men kan inte använda direktstart/timer längre. Den startar dock automatiskt (oftast, felar ibland) och värmer bilen vid kallare än +5 så fort motorn går. Vi kör sällan mindre än 2 mil varje körning och det är väl en indikation på att den säkert inte sotar igen vid 1,5 heller.

Stänga av den manuellt när man parkerara bör man undvika så länge den inte gått typ 10 minuter eller mer. Har aldrig haft problem att köra värmaren under halv tank, även med nålen ned mot min området, likaså spelar det ingen roll hur bilen står på vårt lite lutande infart.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]