NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmek20
Pratade just med Bilia och de var inte alls intresserade av att programmera om bilen till 120A, suck åker på en ny 150A generator då. Eller så kör jag på, den laddar nu men kanske lite lågt, 13,3V
av Timmy89
Även jag behöver köpa en ny generator. Var exakt sitter den under huven? Kör en S40 dock.

Jag har mailat Autodoc och frågat men efter att ha läst här så kanske man ska kolla vad som sitter i nu? Kan jag få fram info?
av dieselputte
Kanske skiljer beroende på motortyp, men de flesta jag set sitter generatorn till vänster om du står framför uppfälld motorhuv och tittar mot bilen. För att se generatorn kan du behöva ta bort isoleringen ovanför motorn.

Sök på Youtube alternator volvo s40 v50, det är samma på bägge modellerna. (Var dock aktsam för det fanns ju en första generationens S40) , här finns ett exempel 2,0D V50.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det känns ju väldigt snålt med 120 A på en V50, det sitter det även på min gamla 940 och den har ju nästan ingen el jämfört med en V50. Man ser ju dessutom ofta att generatorn ger sig på dessa bilar...
av dieselputte
Är inte huvudanledningen till att man fått uppgradera från 120A till 150A att det sitter bränslevärmare ? Dessa körs mycket på batteri och 120A fick då gå hårt för att ladda upp batteriet samtidigt som värmaren fortfarande gick, värmedynor, fläkt, styrservot. Värmare sitter väl standard i dieslarna och T5 . De generatorer som pajar är ju alltid Denso, har för mig det sitter Bosch i D5 och T5 ?

Övriga bensinbilar lär väl 120A räcka.

Sen är väl tyvärr ofta en anledning till en del havererade generatorer tekniker som spiller diesel när bränslefiltret skall bytas. Denna diesel rinner ju ned i generatorn och det lär ju inte vara mumma för lagren. Lägg därför alltid en massa trasor under bränslefiltret vid byte.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]