NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Okey, ytterligare en 1.8F alltså..

Har ännu inte forskat på livedata eller bytt termostaten för den delen..
Återkommer när jag tagit tag i livedatan (har Vida) åtminstone..! :)
av classeboy
Har samma fenomen vid motorbromsning på min V50 1,8f -07. Ska dock byta termostat då den inte går upp till mitten så får vi se om motorbromsning ger noll i förbrukning.

Mvh
av Okalettos
classeboy skrev: tis 08 okt 2019, 21:54 Har samma fenomen vid motorbromsning på min V50 1,8f -07. Ska dock byta termostat då den inte går upp till mitten så får vi se om motorbromsning ger noll i förbrukning.

Mvh
Återkom gärna med resultatet :)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du vet att du måste ligga över ett visst varvtal på motorn för att bränsleinsprutningen ska stängas helt av vid motorbroms?
På min gamla V70 classic så går gränsen exakt vid 1500 rpm, nyare bilar brukar ha lägre gräns.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle gissa på att det är mjukvarurelaterat, att färddatorn inte går ner till 0 även om förbrukningen gör det i verkligheten. Min gamla 240 med mekanisk insprutning stängde inte av insprutningen vid motorbroms och den baktände och puffade ur avgasröret när man motorbromsade, som även gamla förgasarbilar gör.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]