NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Det behöver inte vara så dyrt att fixa det korrekt. Ring en mindre AC-verkstad och fråga vad de tar för felsökning. De fyller systemet med spårmedel, provtrycker och hittar ev läcka. Om det sedan är kondensorn (som jag också hört är vanligt på just V50) kan man beställa en och byta själv om man inte har tummen mitt i handen. Sedan låter man firman provtrycka och fylla. Totalkostnad runt 3000 kr. Finns säkert nån video på Youtube om hur man byter kondensor på V50.
av Jkmforsberg
frasse4 skrev: tis 05 jun 2018, 18:30 Det behöver inte vara så dyrt att fixa det korrekt. Ring en mindre AC-verkstad och fråga vad de tar för felsökning. De fyller systemet med spårmedel, provtrycker och hittar ev läcka. Om det sedan är kondensorn (som jag också hört är vanligt på just V50) kan man beställa en och byta själv om man inte har tummen mitt i handen. Sedan låter man firman provtrycka och fylla. Totalkostnad runt 3000 kr. Finns säkert nån video på Youtube om hur man byter kondensor på V50.
Okej! Låter inte särskilt billigt, ändå. Har precis fått byta generator för 6000:-, så detta kom sjävklart som ett brev på posten.
av JallooZ
Dom flesta firmor brukar ha vårerbjudande på AC service nu, runt 800kr för provtryck, läcksök och påfyllning. Jag köpte min kondensor från Autodoc och betalade 1500kr för kondensor + torkare. Sedan lät jag verkstaden montera och fylla. Många firmor kan vara lite knepiga att fylla/provtrycka en kondensor som inte är monterad av fackman
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag har också bytt kondensor på min V50, beställde delar från Tyskland, bytte själv (tog en 6h om jag minns rätt, hade jag haft alla verktyg till hands så hade det gått på halva tiden), en firma i Täby fyllde på åt mig för 600 spänn. Totalsumma: ~3000. Minns inte om jag hade med felsökningsavgiften på Vianor i den summan. Men de tog en tusing som sagt.
Initiala offerten från Vianor låg på drygt 7k (exkl. tusenlappen jag precis hade pröjsat) så för mig handlade det mest om att få ner totalkostnaden så mycket som möjligt - sura pengar var det ju oavsett som behövde läggas.

Ang vad JallooZ skriver, Mekonomen tokvägrade att testa systemet efter att jag bytt. Då hade jag tidigare pratat med någon på Mekonomen som sa att det inte var några bekymmer alls, väl på plats så vägrade de.
Användarvisningsbild
av frasse4

Jkmforsberg skrev: Okej! Låter inte särskilt billigt, ändå. Har precis fått byta generator för 6000:-, så detta kom sjävklart som ett brev på posten.
Visst jag håller med om att 3000 inte är lite pengar, men som det nämns innan är det en stor besparing mot om du lämnar bort jobbet.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?