NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Kan ju vara möjligt att spjället kan fastnar i ett mellanläge , vem vet ? Ibland sägs orsaken bero på att man skruvat åt slangklämmorna för hårt på de slangar som ansluter till Y;et. En del mekar tar nämligen bort Y;et när de byter oljefilter vid serivce. Drar man åt klämmorna för hårt kan Y;ets plaströr deformeras så de får lite lätt oval form och då kan spjället spjället ev fastna i nåt mellanläge. Prova att lätta typ ett halvt varv på slangklämmornas skruvar och se om det blir bättre.

Eller, så är det som nån skrev helt enkelt problem med gaspedalen.
av mattsson81
Det är ju inte helt ovanligt att gaspedalen säger upp sig så jag hade nog testat å bytt den innan en djupare felsökning.
är det felkod på gaspedalen å du har dom symtom som du beskriver så är det högst troligt att det är där du har felet.
att y-spjället hamnar i mittenläge stryper inte motorn det enda som händer är att den tar luft både via intercoolern och buypass slangen.

om turbon/wastegate är dålig så kommer motorn att orka upp i varv på lägre växlar men få det svårare på högre växlar.
Användarvisningsbild
av Dalmans
Jag beställde en från volvo idag,

1509:- kostade dem. mycket billigare än jag hade räknat med och även om det är en del pengar för en jävla gaspedal så gjorde den positiva överaskningen att jag inte kunde hålla mig från att beställa. då kan jag vara trygg om problemet kvarstår att det inte är pedalens fel iallafall...

Har inte orkat böja mig ned och kolla, men den bör vara rätt enkel att byta väl? gissar på fyra torx och ett kontaktstycke?

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]