NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då var den bytt i bilen. Det blev många svordomar under demontering och montering kan jag lova.. Baske mig inte lätt att komma åt. Viktigaste punkterna i efterhand.

1. Se till att få fram motorn så långt som möjligt för att göra plats (glöm inte lossa momentstaget).
2. När man tar ut värmaren så är det den högra delen som skall roteras upp och "komma ut" först.

De svåraste punkterna för mig var.
- Att få loss avgasröret under värmaren. Lösningen att ligga under och vrida avgasröret till det lossnade.
- Att få loss clipset som håller kabeln till vattenledningen strax under värmare. Jag "sågade" av den underifrån med mattkniv.
- Vattenpumpens kontakt tyckte jag var ganska lätt åtkomlig underifrån.
- Att få ut själva värmaren, som sagt, genom att rotera upp den högra delen och få ut den först. När man väl fått ut den så förstod man också hur man skulle få in ersättaren och då gick monteringen mycket fortare.

Som du sa tidigare TimeBandit så rök det en hel del under första körningen (gissar att en del kan vara glykoll/kylarvatten som runnit ner i avgasröret under demontering). Andra körningen gick den mycket bättre och nu var det ingen lukt längre. Återstår bara att renovera denna värmaren så att jag får en i reserv. Dock hoppas jag på att det dröjer ett tag innan det behövs.
Bra jobbat :-)-) Min har överlevt 11 år nu, men låter sedan några år dåligt de första 2-3 minuterna, poffar/bluddrar till, låter ojämt. Tycker den inte ger samma snabba värme som den gjorde från början. Det ryker dock aldrig förutom då man testkör den en gång i månaden under vår-sommar-höst perioden.

Ett tips om man skall iväg på en kortare körning och vill undvika automatisk start av värmaren- stäng av kupéfläkter och sätt kupétempen på minsta läget "Low" så startar inte värmaren automatiskt mellan typ -2 och +4 ute.

Är det kallare än -2 startar min värmare oavsett inställning.
Underbart! :)

Avgasröret? Tog du loss det eller svårt att få loss från värmaren från skarven typ? För den tyckte jag var enkel. Bara att lossa skriven å dra/vicka/vrida :)
Det absolut jävligaste är att då ut själva värmaren som du skrev. Tog mig nog 2 timmar första gången, hahaha
Idag tar det inte många minuter att få ur den och i den. Man får liksom typ muskelminne på det. Men dom har verkligen satt den svåråtkomlig och det är inte konstigt att verkstaden vill ha betalt för att leka med värmarna :(

Visst är det underbart hur mycket det kan ryka efter man renoverat värmaren :) :) :) Står man på parkering som jag gjorde så blir folk väldigt nyfikna :D :D

Härligt att du lyckades och faktiskt bytte allt som gick i slitageväg som glödstift å flamvakt för annars är du nog tillbaks vid att öppna en igen :) Nästa gångerna blir det en barnlek för dig!

En gång fick jag våldsamma problem med att motorn studsade tillbaks hela jävla tiden. Fick ta ett spännband å binda fast i ena hyllan på plåtväggen.
Önskade jag också hade en extravärmare att leka med och faktiskt vara förutseende för att bara byta när det är dags igen. Det är som sagt alla dom korta körningarna som skadar värmarna och finns ju ingen möjlighet att stänga av auto läget på våra gamla V50 :(

Kommer inte ihåg vem som gjorde typ en guide om att sätta in en knapp för att bryta säkringen men jag fick hjälp här att göra det. Så jag slår bara av switchen när jag skall köra korta sträckor eller när jag inte vill den skall starta :)
Då har värmaren börjat ryka igen, luktar bränd diesel och ryker vit-blått... :-(O)
Den totalrenoverades på märkesverkstad 29/12-15...

Får nog kolla med verkstan igen vad det kan vara, kan det vara att den får för mycket soppa som den inte hinner bränna? Sist sa de att den rök så för att brännkammaren var sprucken. Inte kan den väl ha spruckit igen?
Många frågor och funderingar blir det....
fjohan82 skrev:Då har värmaren börjat ryka igen, luktar bränd diesel och ryker vit-blått... :-(O)

Får nog kolla med verkstan igen vad det kan vara, kan det vara att den får för mycket soppa som den inte hinner bränna? Sist sa de att den rök så för att brännkammaren var sprucken. Inte kan den väl ha spruckit igen?

båvit rök brukar ju tyda på vatten i förbränningsrummet, för mycket bränsle blir ju svart rök :shock: :shock:
leiwi skrev:
fjohan82 skrev:Då har värmaren börjat ryka igen, luktar bränd diesel och ryker vit-blått... :-(O)

båvit rök brukar ju tyda på vatten i förbränningsrummet, för mycket bränsle blir ju svart rök :shock: :shock:
Så kan det nog vara. Vet dock inte alls hur det är kopplat, den drar nämligen inget vatten....
Tror inte alls att för mycket diesel skulle ge svart rök utan endast grå/vit. För mycket diesel (relativt luftmängd) gissar jag ger en kallare förbränning, än "rätt" mängd diesel.

I värmaren som sitter i bilen nu har jag alltså enbart bytt packningar och sil, samt gjort rent brännkammaren (som hade en spricka i sig, se tidigare bilder). Eftersom den tänder så är glödstiftet ok, visst, det kan väl hända att man borde byta "allt" men initialt så håller jag mig till att byta det nödvändigaste.

Det återstår ju också att se om den kommer att hålla sig bra, eller om sprickan innebär en snabb återgång till dålig lukt och rök-status? Får nog gå någon månad innan men kan se vart det lutar.

Tack dieselputte för tipset om hur man avaktiverar brännaren, känns många gånger onödigt att brännaren går igång när man vet att man bara skall åka en kort runda.
Har öppnat den "gamla" brännaren nu och tycker att den är ganska lik den som jag köpte från Bildelsbasen, fast det var mer sot och koks i denna! Även denna är sprucken identisk med den förra (tror den sprickan är svår att undvika, det är tunt gods och rejäla termiska spänningar där) och så är flamröret lätt deformerat i toppen. Se bilder.

I stort sett Identisk med förra brännaren . Flamröret dock lätt deformerat i toppen.
Bild

Rejält med vidbränd muffins i denna, fullt med koks skymtas även "bakom" gallret..
Bild

De röda bitarna i botten gissar jag är rester av koks som släppt och som hamnat i botten av brännkammaren.
Bild

Mycket sot syns även här.
Bild

Någon som vet om designen på brännkammaren är samma för alla brännare, eller finns det eventuellt en uppdaterad design?? Min är märkt "25 2149 10 00 02" i botten.
Någon som har koll på priser på delar till dessa? Min startar ibland, men för det mesta inte. Funderar på om det är värt att laga.
När den väl hoppar igång ryker den rätt friskt ibland.
För att öppna/tvätta/rensa/återmontera så krävs det brännkammarpackning samt o-ring och sil, samtliga syns exempelvis på ebay-länken nedan..

Jag tror att du kan handla prylarna hyfsat billigt även på bilia, men det har jag inte kollat själv.

Min brännare har funkat bra efter rengöringen och då kör jag ändå en hel del kort-körning just nu

Mina kostnader: 400-500:- för packning/o-ring o dyl., samt om jag minns det riktigt 700:- för ultraljudstvätten. Samt några timmars svärande för att få ut och i den.. :). Nästa (?) gång går i och ur-montering på en timme gissar jag.

http://www.ebay.com/itm/ESPAR-EBERSPACH ... 1760430395

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]