NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När gjordes senaste hjulinställning? Bakhjulen på v50 lutar lite även i originalutförande, det där ser dock ut att vara rätt rejält med tanke på centrum av det slitna. Mina 225/35/19 såg ut sådär efter sänkning varpå jag aldrig gjorde hjulinställning.
Hade samma på min C70 T5. Insidan blev nersliten till slut på sommarhjulen som var 235 breda. Vinterhjulen syntes inget och som var 215 breda.
Gjorde framhjulsinställning och sen var problemet borta.
CabBO skrev:Hade samma på min C70 T5. Insidan blev nersliten till slut på sommarhjulen som var 235 breda. Vinterhjulen syntes inget och som var 215 breda.
Men var det fram eller bak som blev slitna på din bil?
Kan framhjulsinställningen påverka slitagebilden på bakhjulen?
Coolvette skrev:
CabBO skrev:Hade samma på min C70 T5. Insidan blev nersliten till slut på sommarhjulen som var 235 breda. Vinterhjulen syntes inget och som var 215 breda.
Man ställer alltid alla fyra hjulen. Jag gissar att sägningen "framvagninställning" är något som lever kvar sedan gamla tider med stela bakaxlar...

.
ThomasT skrev:
Coolvette skrev:
Man ställer alltid alla fyra hjulen. Jag gissar att sägningen "framvagninställning" är något som lever kvar sedan gamla tider med stela bakaxlar...

.
OK, det låter rimligt.
Chassit är ju en helhet.
Jag vill förtydliga mitt senaste inlägg. Jag gjorde en hjulinställning på ALLA fyra hjul. På min bil var problemet med snedslitna däck på framhjulen, men en hjulinställning på dom löste dom problemen. Enligt firman var det felinställning redan från fabrik.

Antingen gör man hjulinställningen fram eller fram och bak. Aldrig bara bak.
Fick rådet av min volvoverkstad vid sista servicen att göra en (fyr)hjulsinställning då min V50 också börjat nöta insidorna, nu har du ju "bara" 16 tumsfälgar, men inte helt ovanligt problem på dessa bilar med större/bredare fälgar enligt verkstan..
Min bilnörd-vän blev väldigt förvånad över hur "stance:ig" min bil såg ut bakifrån, när vi åkte från en bilträff i somras. Då var ändå hjulinställning gjord, förvisso 19" och 25mm sänkning men de "ska" stå rakt. Hans BMW har inte alls det problemet.

Spelar det roll hur länge värmaren ä[…]

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]