NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Har en Kinetic i grunden och det enda som gnager lite för mig är just att det inte går att koppla in aux. Annars bytte jag till HP-högtalare, rattkontroll till stereon samt belysta make-up speglar från en självplockskrot så priset var bara småpengar och ljudet är nu kanoners, hade sämre ljud i denna innan än förra Volvon och det kunde jag inte acceptera upptäckte jag :)

Ang. bilen ovan hade jag prutat lite på den iaf
Användarvisningsbild
av grillchips
För den V50n som nämns i bytesförslaget så hade jag max betalat 45k för den som den är, utan inbyte. Den må ha gått kort under sina levnadsår men det är fortfarande en 2004 vilket är första året de kom = jag hade aldrig vågat slå till med tanke på barnsjukdomarna (som förvisso BORDE vara åtgärdade vid det laget men man vet aldrig).
Hade hellre lagt 10-20k till och köpt en mycket nyare modell som kanske gått lite längre.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nej, 2004-2006/7 är reserverade för de som skruvar själva, hade aldrig i livet gett nån rådet att köpa sån, som lämnar in allt.
Köp en 08 miiiinst, gärna så absolut sen som möjligt, helst bensinfemma,1,8/2,0 eller d4/5 alternativt d2.
av Lövet
Jag har haft en 05a och den var helt problemfri. De barnsjukdomar som inte har visat sig första tre åren kommer inte. Resten uppstår av slitage och det kan lika gärna hända på en 08. Sen kan man köpa facelift av andra skäl (inte minst för att den är så mycket snyggare).
av Gourmand
En V50 D2 2011-2012 med max 10.000 mil för mellan 75-90.000 kronor och då med Momentumpaket. Fördelen med Momentum är, enligt mig Xenonstrålkastarna. Det privatsäljarna på Blocket begär är oftast överpriser och ska tas med en stor nypa salt. Rätt pris brukar ligga 5-10.000 kronor mer än vad bilhandlarna ger för samma bil i inbyte.
Utmärkta bilar med låga ägarkostnader, i såväl drift som underhåll. Kolla dock noga, det som redan tipsats om här+ dieselvärmaren.
Om du kör mestadels kortare sträckor, så ska du nog överväga bensinmotor. D2-motorn är en fransk PSA-diesel och sannolikt en av världens vanligaste "snåldieslar", snål och hållbar och sitter i mängder av olika bilar. Men, inga dieslar mår bra av att bara gå korta sträckor och sällan bli ordentligt varmkörda. Då kan en "törstigare" bensinare vara ett bättre och mer även mer ekonomiskt alternativ.
av Lynx39
Tack för bra och konstruktiva svar.
V50 är väl Sveriges mest sålda bil, så det talar lite för sig själv.
Fick tips av en serviceverkstadchef på Volvo att sikta på en V50 "facelift", dvs -08 eller senare för lite bättre odds att slippa serva/skruva mycket.

Bara motoralternativet jag inte kunnat bestämma mig för, mer än att 2.0D nog undviks samt att det lutar åt bensinare - D2:an är mycket mer ekonomisk men trött?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag har svårt att tro att en V50 bensinare med sugmotor rent subjektivt skulle kännas piggare än en dieselturbo, även med fler hästar under huven. För eller emot diesel handlar fr.a. om körstil. Det finns ju det märkliga släktet som absolut vill jaga upp motorer över 4000 vid varje acceleration och då är man inte nöjd med någon diesel, inte ens en V12Tdi med 600HK/1000nm. Personligen tycker jag tvärt om att tunn botten är det värsta som finns.
av Gourmand
Kan bara instämma i det föregående inlägget. En D2 i V50 är långt ifrån trött och har gott om kraft på låg och mellanvarv. Däremot är en bensindriven sugmotor, att betrakta som trött i dessa sammanhang. Iaf om man inte vill sitta och tokvarva.
av tassen77
Hehe. Sitter i samma sits som dig nästan. skillnaden är att jag har köpt en V5o redan. Har en också en s70 GLT fast en 97 a. gått 26000. Bra bil det, har kvar den som 2 a bil. Köpte en V50 1.8 -06a för ett år sedan har gått 13000 mil. Idag skar kompressorn till AC:n :evil: . Började lukta lite bränt i kupe´n. Tänkte först att det var bilen framför. Kort därefter började det ryka kraftigt höger fram. Inte riktigt vad jag hade räknat med idag. Undrar nevöst vad kalaset kommer att kosta, misstänker 5 siffrigt belopp. Bokade för övrigt en ac service igår för jag tyckte att den kylde lite dåligt, inga missljud hördes... Så frågar du mig idag så köp en så ny bil som du har råd med.
av Lynx39
Gourmand skrev:Kan bara instämma i det föregående inlägget. En D2 i V50 är långt ifrån trött och har gott om kraft på låg och mellanvarv. Däremot är en bensindriven sugmotor, att betrakta som trött i dessa sammanhang. Iaf om man inte vill sitta och tokvarva.
Bara att prova en D2 helt enkelt. De är ju snåla och även om min S70 har gott om kusar, är det gamla kusar.
Mitt krav är ganska enkelt, min blivande V50 får inte vara tröttare än en S70 GLT -98 hehe

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]