- ons 29 jun 2016, 13:49
#1089557
Det går att "skölja" en låda utan nån häftig maskin... detta är klipp o klistra material från en annan tråd här på jarullar.se
När man byter olja i en automatlåda, så räcker det inte med att lossa pluggen och tömma ur oljan. På det viset får bar ur en bråkdel av vad som finns i den.
Nej, man ska spola den oxå, vilket enligt Volvo går till på följande sätt (för oss hemmapulare).
Koppla ur anslutningen som leder olja från oljekylaren och tillbaka in i lådan.
Plugga inloppet till växellådan.
Led ner det lossade röret i ett kärl, starta motorn på tomgång med med lådan i läge P och låt pumpa ur all olja.
Häll i ny olja (minst ett par liter) och låt lådan på nytt pumpa ur allt.
Kassera all olja som pumpats ur (borde vara självklart va?)
Montera tillbaka och fyll på rätt volym. Står i instruktionsboken vad som är rätt volym för din låda.
Det brukar rekomenderas att man spolar lådan med lika mycket olja, som man sen ska fylla på med. Så går det åt 7 liter olja, då köper du 14 liter, och sköljer med hälften.
När man byter olja i en automatlåda, så räcker det inte med att lossa pluggen och tömma ur oljan. På det viset får bar ur en bråkdel av vad som finns i den.
Nej, man ska spola den oxå, vilket enligt Volvo går till på följande sätt (för oss hemmapulare).
Koppla ur anslutningen som leder olja från oljekylaren och tillbaka in i lådan.
Plugga inloppet till växellådan.
Led ner det lossade röret i ett kärl, starta motorn på tomgång med med lådan i läge P och låt pumpa ur all olja.
Häll i ny olja (minst ett par liter) och låt lådan på nytt pumpa ur allt.
Kassera all olja som pumpats ur (borde vara självklart va?)
Montera tillbaka och fyll på rätt volym. Står i instruktionsboken vad som är rätt volym för din låda.
Det brukar rekomenderas att man spolar lådan med lika mycket olja, som man sen ska fylla på med. Så går det åt 7 liter olja, då köper du 14 liter, och sköljer med hälften.