NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Miinan
Det går att "skölja" en låda utan nån häftig maskin... detta är klipp o klistra material från en annan tråd här på jarullar.se

När man byter olja i en automatlåda, så räcker det inte med att lossa pluggen och tömma ur oljan. På det viset får bar ur en bråkdel av vad som finns i den.
Nej, man ska spola den oxå, vilket enligt Volvo går till på följande sätt (för oss hemmapulare).

Koppla ur anslutningen som leder olja från oljekylaren och tillbaka in i lådan.
Plugga inloppet till växellådan.
Led ner det lossade röret i ett kärl, starta motorn på tomgång med med lådan i läge P och låt pumpa ur all olja.
Häll i ny olja (minst ett par liter) och låt lådan på nytt pumpa ur allt.
Kassera all olja som pumpats ur (borde vara självklart va?)

Montera tillbaka och fyll på rätt volym. Står i instruktionsboken vad som är rätt volym för din låda.

Det brukar rekomenderas att man spolar lådan med lika mycket olja, som man sen ska fylla på med. Så går det åt 7 liter olja, då köper du 14 liter, och sköljer med hälften.
Det är en variant som inte jag tror löser några problem med lådan. däremot så lyckas man ju byta all oja i lådan. Så är problemet att man har dålig olja så hjälper det säkert.
Har du avlagringar i lådan som inte har lossat ens när du kör lådan varm så TROR jag inte att du löser det genom att byta olja på detta sätt häller.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]