NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för tipsen, ska försöka kolla dom sakerna om jag hittar dom? Jag är som sagt urusel på bilar.

Men är det ingen som tror att detta har att göra med den trasiga oljefällan?
Den har som sagt varit trasig i ett par månader tydligen och så helt plötsligt kommer dessa felkoder upp? Kan motor prestandan blivit strypt på grund av trasig oljefälla?
andy78 skrev:Kanske du bör byta den ändå.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Absolut, men det skulle vara surt om jag bytte oljefällan och sen ligger felkoderna och andra problem kvar, t.ex att bilens motor prestanda fortfarande är strypt efter att jag bytt oljefälla.
Det är det jag försöker luska ut innan jag påbörjar nåt ifall allt beror på oljefällan eller om det andra är separata fel.
Jag menar det ända sättet att ta reda på om det är så kan väl inte vara genom att byta oljefällan och sen se om det fixade dom andra felkoderna och strypta motorn också? Utan det måste väl gå att ta reda på genom nåt annat sätt t.ex genom felsökning ifall felkoderna m.m hör ihop med oljefällan?

För om det är fler fel än bara oljefällan så betyder det ju mer kostnad att lägga ut på bilen på att laga felen, så då får jag kanske fundera på att köpa en ny bil istället, den här bilen är ju inte värd att lägga ner hur mycket som helst i reparationskostnader.
Det är därför jag vill få reda på innan jag börjar reparera ifall det är bara fel på oljefällan eller också andra fel?
andy78 skrev:Tjuter de ännu högre om du tar av oljelocket på tomgång och lyssnar?

Jag har inte provat med oljelocket, men när jag drar ut oljestickan så blir det i princip helt tyst.
Detta indikerar väl att det är oljefällan om jag fattat det rätt?
andy78 skrev:Tjuter de ännu högre om du tar av oljelocket på tomgång och lyssnar?

Jag har inte provat med att ta bort oljelocket, men när jag tar ut oljestickan så blir det i princip knäpptyst.
Det indikerar väl trasig oljefälla om jag fattat det rätt?
Jag har inte kollat upp exakt vad på oljefällan som är problemet?
Jasså det kan räcka med att rengöra den, men då måste jag kolla upp den först i sånt fall.

Är oljefällan krånglig att komma åt och ta loss på Volvo V50? Var exakt sitter den, går man underifrån bilen eller?

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]