NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kolla med annan verkstad. En kompis bytte precis hjullager fram på sin V50 å det gick på ca 3300 inkl delar och arbete. (på volvo verkstad)

Det var även ungefär samma kostnad när jag bytte på min ford focus jag hade förut (det är samma lager fram på dom) (på fordverkstad)
krolleg skrev:Kolla med annan verkstad. En kompis bytte precis hjullager fram på sin V50 å det gick på ca 3300 inkl delar och arbete. (på volvo verkstad)

Det var även ungefär samma kostnad när jag bytte på min ford focus jag hade förut (det är samma lager fram på dom) (på fordverkstad)
Ja, jag hade tänkt kolla upp priserna för byte på lite olika ställen men har nu bestämt att jag gör det själv.
Har beställt MAPCO-lager från http://m.reservdelar24.se
Det gick på 882,79 kr inklusive allt. Priset på lagret är i Sverige mellan 1.600kr - 2.100kr över disk.

Detta lager är det: http://www.reservdelar24.se/mapco-7073995.html
Det är samma som TommyP86 här ovan rekommenderar. Jag fick länken av Reservdelar24 när jag bad om ett lager som passar min bil så TommyP86 var inte fel ute.

Lite tips innan man beställer:
Chatta först med dem. Jag skrev in mitt bilnummer och fick upp en massa lager. Blev misstänksam då det stod olika data på dem. De har en chattknapp som jag tryckte på, Jag frågade vilket lager jag skall ha till min bil och snubben som svarade på engelska. När det gäller tekniska frågor vill jag ta det på svenska och bad om det. Jag blev överflyttad till en som kunde svenska. Han sade att deras hemsida krånglar ibland så det kan komma upp annat än vad som exakt är till den bilen(?!). Han gav mig en länk till en produkt som passar min bil och så fick jag en rabatt-kod. Den var på 20% om jag inte minns fel.

Sammanställning av tips:
- Reservdelar24:as hemsida är inte hundra.
- Chatta alltid med dem och fråga vad som passar din bil (fråga alltid om du kan få tala med en som kan svenska)
- Chatta och var trevlig, du kan får lägre pris.
- Momsen ingår INTE i priset på sidan
- Använd Klarna så betalar du först efter produkten kommit (betalningen kan dessutom delas upp)
- reservdelar24 ligger i Tyskland
- De verkar ha fler hemsidor med olika företagsnamn, hemsidorna är identiska. Jag gissar att de köpt upp flera leverantörer.
Köpte monteringsverktyget på Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031877/
Svårt att hitta på deras hemsida. Man söker på "Verktygssats" annars hittar man inte om man inte har artikelnr.
Artikel: 191566

1.699kr

Jag har tittat lite på grejerna och måste säga att de är vekligen genuint stabila grejer. Väskan är tung!! Därför är det så dyrt fast det är på Biltema.
linnar skrev:
Hmm, undrar om det ens är lagligt att ha .se i slutet på sin webbsida utan att uppge priset för svensk privatperson inkl. moms ?

Det står dock i villkor att moms 25% ingår i priset "Alla angivna priser inkluderar lagen krävs moms, vilket är 25%." , så du kanske har missuppfattat det hela ?

Har inte handlat från dessa men från Mister Auto. Det funkade hyfsat bra förutom skämt till emballage. Köpte bara stötdämpare så de hade inte tagit skada.
dieselputte skrev:
linnar skrev:
Hmm, undrar om det ens är lagligt att ha .se i slutet på sin webbsida utan att uppge priset för svensk privatperson inkl. moms ?

Det står dock i villkor att moms 25% ingår i priset "Alla angivna priser inkluderar lagen krävs moms, vilket är 25%." , så du kanske har missuppfattat det hela ?

Har inte handlat från dessa men från Mister Auto. Det funkade hyfsat bra förutom skämt till emballage. Köpte bara stötdämpare så de hade inte tagit skada.
Total gick det på 882,79kr

Lager 771,95
Moms 154,39
Transport 85,00
-----------------------
Summa = 1011,34
Rabatt- 128,55
........................
Kostnad = 882,79 kr

Jag minns inte siffrorna exakt men slutsumman har jag.
Alltså tillkommer moms fast det står att det ingår.

Om priset var med moms skulle det se ut så här:
Lager 771,95 kr
Transport 85, 00 kr
------------------------
Summa = 856,95 kr
Rabatt- ????? rabatten måste alltså vara ett tillägg för att komma upp i 882,79 kr
Det går lätt att montera dessa lager utan specialverktyg. Så här gjorde jag.

Jag lade spindeln på marken och slog ur lagret från baksidan.
Därefter tog jag en smärjelduk och gjorde rent där lagret satt.

Vill du montera lagret själv så har jag gjort enligt följande:

Lägg lagret i frysen

Lägg spindeln i ugnen i 225 grader i 20 till 30 min

Tag ut spindeln ock lägg på tidningspapper

Stoppa fort i lagret och kyl med några våta trasor på lagerdelen.

Lagret går lätt att släppa till sitt bottenläge utan våld.

Lycka till!
kvillebäck skrev:Det går lätt att montera dessa lager utan specialverktyg. Så här gjorde jag.
Jag lade spindeln på marken och slog ur lagret från baksidan.
Därefter tog jag en smärjelduk och gjorde rent där lagret satt.
Vill du montera lagret själv så har jag gjort enligt följande:
Lägg lagret i frysen
Lägg spindeln i ugnen i 225 grader i 20 till 30 min
Tag ut spindeln ock lägg på tidningspapper
Stoppa fort i lagret och kyl med några våta trasor på lagerdelen.
Lagret går lätt att släppa till sitt bottenläge utan våld.

Lycka till!
Ja, jag har läst om det.
Tycker dock inte om att bära in bilgrejer inomhus. Tror inte frugan skulle gilla det heller.
Har en annan idé:

- Lagret kan man lägga i kylen.
- Tänd grillen och lägg spindeln på grillen.

Jag tänker testa med att kyla ner lagret och pressa in det med verktyget.
Behöver kanske inte så mycket våld då för att få in det.

En viktig orsak till att använda verktyg är att det går fortare så. Jag har förstått att man kan byta medan grejerna sitter kvar på bilen. Då ser det ut så här med tiden:

- Lyft upp bilen = 2 min
- Plocka av hjulet = 2 min
- Plocka bort fram till lagret = 10 min
- Lossa så att axeln kan dras ut ur lagret = 5 min
- Montera avdragaren = 5 min
- Dra ur lagret = 5 min
- Montera avdragaren på nya lagret = 5 min
- Pressa i det nya lagret - 5 min
- Sätt tillbaka fram till skivan = 10 min
- Montera hjulet = 2 min
- Sänk ner bilen = 2 min
----------------------------------------------
Max tid för jobbet = 53 min eller ungefär en timma.
Jag har chattat återigen med http://www.reservdelar24.se

Moms ingår med 25%. Orsaken till att mitt pris inte stämde (här ovan någonstans) beror på att jag har en försäkring på 49:- och sedan drar de av en rabatt på 5% på allt.

Om man chattar med dem innan köp kan man får 5% rabatt vid köp under 1500:- och 7% vid köp över 1500:-.

Lite kritik till dem:
- Chatten är mycket dålig. Ibland slutar den fungerar utan att säga detta.
- Du skriver på svenska men de svarar på engelska, ibland dålig engelska.
- Hemsidan visar inte alltid korrekta delar för bilen. De säger att den är överbelastad ibland. Chatta o fråga innan du köper.

Jag ger deras upplägg en 2:a i betyg men man kanske får stå ut med det då priset för grejerna är väldigt lågt. Skruvat tar 1150kr för sitt billigaste lager och 1500 för det dyra skf-lager. Reservdelar24.se tar hälften av det priset ungefär. Deras billigaste lager till min bil kostar 450kr.
Kan säkert fungera med grillen med men var noga så det inte blir så varmt att du skadar de bussningar som sitter i spindeln.

Håller helt med dig att det går fortare om man har rätt verktyg för lagerjobbet men om man inte vill köpa en avdragare för att byta 2 lager så kan det vara bra med ett alternativ.

Tror inte det räcker att lägga lagret i kylen, det bör nog in i frysen om det skall bli någon skillnad.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]