NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieseltorsk
Då jag jag efter ett besök på verkstaden berätta vad som är bytt: brännkammaren, stift och tändmodul, om jag uppfattade det hela rätt.
Felkoder: CPM-1204, 1304 Värmefläkt. CPM-4308, utebliven flamma.

Dyrt sa reparatören! Som tur är så täcktes det av försäkringen. 1750:- i självrisk.
Brännaren fungerar bra och jag är glad igen. :-)
av timebandit
dieseltorsk skrev:Då jag jag efter ett besök på verkstaden berätta vad som är bytt: brännkammaren, stift och tändmodul, om jag uppfattade det hela rätt.

Dyrt sa reparatören! Som tur är så täcktes det av försäkringen. 1750:- i självrisk.
Underbart att det löste sig till ett vettigt pris :)
Se nu till att inte ha värmarläget på Auto när du kör korta sträckor(går väl att ändra i DIM/instrumentpanelen) samt köra värmaren fullt 1 gång per månad. Då skall värmaren hålla bättre/längre och inte sota igen så förbannat. Många korta start/stopp sliter och sotar igen värmarna.
av dieseltorsk
timebandit skrev:
dieseltorsk skrev:Då jag jag efter ett besök på verkstaden berätta vad som är bytt: brännkammaren, stift och tändmodul, om jag uppfattade det hela rätt.

Underbart att det löste sig till ett vettigt pris :)
Se nu till att inte ha värmarläget på Auto när du kör korta sträckor(går väl att ändra i DIM/instrumentpanelen) samt köra värmaren fullt 1 gång per månad. Då skall värmaren hålla bättre/längre och inte sota igen så förbannat. Många korta start/stopp sliter och sotar igen värmarna.
Ja det är riktigt skönt att det inte blev så blodigt dyrt. :-)

Som jag ser har jag ingen möjlighet att stänga av autostartläget alls. Jag kan ju ställa in 2 st starttider samt Direktstart AV/PÅ. Om jag har missat något där, så hojta till. :) Jag tror att den möjligheten är förbehållen V60 och V70. (?)

Värmaren går varje dag, ställer den med tiduret på morgonen. Har en smart batteriladdare som ser till att batteriet är laddat, eftersom jag enbart har 15-20 minuters bilresa till jobbet. Så med den förutsättningen så borde värmaren ha bra förutsättningar att inte sota igen, kan tyckas...
av Haddock
Jag har haft samma bekymmer och det kostade mig blod svett och tårar och 7500 spänn på en Volvo verkstad jag aldrig mera åker till.
*Tips testkör även värmaren på sommaren då den mår bra av det.
av timebandit
Har för mig att det med Autoläget kom runt 2010-2012 men det får någon annan yttra sig om. Kanske är V70 jag tänker på... Hmm.

Värmaren skall gå minst 15 minuter om den startas, inte kortare. Enligt tillverkaren själv då.
Det viktiga är också att inte bara köra på tiduret utan köra den på direktstarten en gång i månaden. Då går den i ca 60 minuter och håller sotet och andra partiklar nere.
Det är ju tillskottsvärmarfunktionen som strular till det för dom flesta.
Inte bra att den går igång när du skall iväg och handla. Det är dessa korta körningarna på värmaren som mestadels sliter.
Riktigt dåligt att Volvo inte brytt sig om att fixa så vi kan välja att stänga av Autoläget :(
Men löste det med en annan användare här och monterat en switch som bryter säkringen till värmaren.
Slår av den om jag skall göra korta körningar så värmaren inte sotar igen sig i förtid.
Felkoder får man men bara att styrenheten inte får ström och det är inget som hindrar några funktioner eller ens föraren märker av :)

Edit

Här är tråden angående switchen. Tyvärr är bilderna borta :(
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =rel%C3%A4
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Har en splicandes ny värmare liggande hemma om nån behöver. Kommer från en då ny c70n

Komplett med pump osv. Tror där är nytt avgas med liggandes men inte säker om den passar v50
av HenkeG
Hej,
Är det någon som har koll på vad för del av bilförsäkringen som täcker/kan täcka kostnaderna för en trasig bränslevärmare?
(jag har också problem med min värmare, så det vore intressant att dra det med försäkringsbolaget, bara man har lite koll på vad man hänvisar till i försäkringen).

Vänliga hälsningar,
Henrik

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]