NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som det redan är beskrivet ovan så finns det två olika länkarmar till V50, det enda som skiljer är dimensionen på spindelleden och du avgör vilken av dom som du skall ha baserat på vilket chassinummer du har. Brytpunkten ligger på före/efter 214683. Före och du skall ha den klenare varianten (18mm) och efter den kraftigare (21mm).

(jag länkar till mister-auto för att visa på exempel på länkarmar, men rekommenderar inte att köpa från dom, långa leveranstider och kass förpackning)
http://www.mister-auto.se/sv/lankarm/vo ... _g273.html

Skulle tippa på att chassinummer 214683 motsvarar 2005:a eller 2006:a, men kolla chassinumret som sagt.

Bytet har inget med Vida att göra. Man byter länkarm och ser sedan till att toe-in ligger rätt med en hjulinställning. Du märker inte om den är fel på annat sätt än att det sliter däck för dig (min fick för kraftig toe-in efter bytet, är nog värre om det blir toe-out). Det svåraste i själva bytet är annars att få bort den gamla styrleden/spindelleden. Men vågar du knacka med en slägga mot sidan av dessa (kolla på någon film på youtube) så skall de lossna.

Lycka till!
Kan tillägga att jag läst om att en del pirat länkarmar saknar infästning för lägesgivaren till Xenon ljusen, men det gäller ju iofs höger sida , TS hade problem med vänster.

Åk till en vettig däcksverkstad och gör 4 hjuls inställning där. Jag brukar betala runt 700 kr och det är det ju värt för att slippa slutkörda däck efter 1000 mil, troligen mindre.
Perra_367 skrev:Som det redan är beskrivet ovan så finns det två olika länkarmar till V50, det enda som skiljer är dimensionen på spindelleden och du avgör vilken av dom som du skall ha baserat på vilket chassinummer du har. Brytpunkten ligger på före/efter 214683. Före och du skall ha den klenare varianten (18mm) och efter den kraftigare (21mm).

(jag länkar till mister-auto för att visa på exempel på länkarmar, men rekommenderar inte att köpa från dom, långa leveranstider och kass förpackning)
http://www.mister-auto.se/sv/lankarm/vo ... _g273.html

Skulle tippa på att chassinummer 214683 motsvarar 2005:a eller 2006:a, men kolla chassinumret som sagt.

Bytet har inget med Vida att göra. Man byter länkarm och ser sedan till att toe-in ligger rätt med en hjulinställning. Du märker inte om den är fel på annat sätt än att det sliter däck för dig (min fick för kraftig toe-in efter bytet, är nog värre om det blir toe-out). Det svåraste i själva bytet är annars att få bort den gamla styrleden/spindelleden. Men vågar du knacka med en slägga mot sidan av dessa (kolla på någon film på youtube) så skall de lossna.

Lycka till!

Tack så mycket, precis det svaret jag väntat på. Okej så det har och göra med chassinumret.

Så jag ska ha nån av dom som heter "framaxel förarsida nere" när det på mitt bes,protokoll står Länkarmslagring bakre fram vänster, fast jag vill ju byta hela länkarmen istället för bara lagringen (bussningen), men tänker bara så att det blir rätt lagring som blir bytt?

Det som gjorde mig förvirrad var att biltema har en länkarm som kallas nedre och en som inte kallas nedre och det verkar som enda skillnaden på dom är konmåttet, så varför kallas det "nedre" om skillnaden med konmåttet ligger i chassinumret och inte placering uppe eller nere?

Jag har en 2005 fast den är tillverkad 2004 i April om jag inte missminner mig.

Angående lägesgivaren för Xenon ljuset, min bil har inte Xenon ljus så det kanske inte spelar så stor roll då.
I denna filmen ser du hur man demonterar främre länkarmen (I filmen en Ford Focus, men identisk V50). Det är den bussning som han monterar bort som motsvarar "bakre fram vänster" bussningen som du fick anmärkning på. Det går att byta enbart denna bussningen, men det är enklare att byta hela länkarmen (Edit: byt på båda sidorna).

Med tanke på din årsmodell så gissar jag på den smalare varianten, men det är ju enkelt att kolla. Slå exempelvis ditt reg-nummer mot exempelvis biluppgifter.se så ser du VIN/chassinummer. De sista sex siffrorna motsvarar ditt chassinummer.

Pratet om övre och nedre förstår jag mig inte på riktigt, men vet att i en del fall (ej V50) så har du en framhjulsupphängning som består av två triangellänkar (över och nedre), jag tror att det är därifrån som benämningen "nedre" kommer.
Tack för det, skulle precis fråga vilka siffror på chassinumret det gäller, mina sex sista börjar på 05xxxx så det måste vara en tidig V50.

Nu funderar jag bara på om jag ska beställa en länkarm eller en länkarmsbussning? Det som avgör är vilken som är billigast att byta på verkstad, om länkarm går snabbare att byta så kanske det är billigare? Om det nu är någon större prisskillnad?
Jag får väl ringa runt.

Vad anser ni är ett rimligt pris att betala för ett länkarmsbyte respektive ett byte av länkarmsbussning hos en ICKE märkesverkstad?

Enligt den länkade Youtube videon så ser det ut som nåt som jag skulle kunna göra själv absolut, men handlar mest om att jag inte har någon plats att göra jobbet på eller få bilen lyft på rätt sätt, sen vet jag inte hur svårt det är att lossa länkarmen på den sidan närmast hjulet, eller på andra sidan heller för den delen, kan ju hända att dom sitter fast stenhårt ?
Kneecap skrev:
Perra_367 skrev:Skulle tippa på att chassinummer 214683 motsvarar 2005:a eller 2006:a, men kolla chassinumret som sagt.
2006 då tredje sista siffran är året då bilen är tillverkad..
Är det säkert? Min bil är en 07:a tillverkad 2006 och jag har 0 som tredje sista siffra.

EDIT: Räknade bort de sista sex siffrorna, chassinumret, ur min VIN och tog tredje sista från själva VIN:numret (eller nionde siffran från valfritt håll) och då stämde det: en sexa :-)-) Däremot så säger ju chassinummer 214683 som ovan ingenting om vilket år bilen är tillverkad, chassinumret är ju (mig veterligen iallafall) bara ett räknetal där de ingående siffrorna inte har någon fristående betydelse.
Kneecap skrev:
Perra_367 skrev:
2006 då tredje sista siffran är året då bilen är tillverkad..
Det kan ju inte stämma nånstans, om det är tredje siffran från slutet så är min bil tillverkad 2000 vilket den inte är, och räknar man tredje siffran från början av dom sex första siffrorna så skulle den vara tillverkad 2002.
Jag räknade sex siffror bakifrån och då börjar mitt chassinummer på 05XXXX enligt besiktningsprotokollet?

Min bil är tillverkad i April 2004 men är en årsmodell 2005.

Det vart så att jag byter endast bussningen för det var samma pris på bytet men delen är billigare (jag vet jag snålar, men har en framruta att byta också som kommer kosta 1700 kr självrisk).
Verkstaden ville ha 1000 kr för jobbet, pratade med en annan verkstad som ville ha 1400 kr för jobbet och Volvo verkstad som ville ha 2700 kr för jobb och material (bussning). 1000 kr var i alla fall billigast av dom 4 verkstäder jag pratat med.

Dock så tänkte jag inte alls på det där med konmåttet på 18 mm eller 21 mm när jag köpte bussningen, jag hoppas att det inte har någon betydelse när det gäller bara bussningen till länkarmen, utan att alla V50 årsmodeller använder samma bussning?

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]