- ons 18 nov 2015, 15:09
#1021447
Tack för info Sierra!
I mitt fall så tror jag att sensorn fungerar (går ju att se att den jobbar på loggarna ovan).
Har faktiskt vissa indikationer på att nått är ändrat i bilen/motorn sedan jag drog VNT-klockan med manuell handpump och varvade lite lätt (OBS - trycker man fullt här så varvar man förmodligen sönder turbon). Tycker att det känns som att den börjar ladda som den skall, mindre fördröjningar och bättre tryck. Var också ute en sväng på motorvägen och rullade för att testa ryckningen vid 120km/h. Och inbillning eller verklighet, det gick banne mig bättre än den gjort på länge.
Om det nu är så att något hänt, så borde det gå att härleda till turbon. Kan ju vara så att VNT-ledskenorna inte ville ställa sig i "fullt dragen" (bäst lågvarvsegenskaper, spool up på turbon) position pga smuts/sot så kanske den kört med för lågt tryck länge. Det låga trycket har gjort att den sotat och att regenerering av dpf-en inte fungerat som den skall, vilket långsamt chokat igen systemet. När jag drog fullt vakuum i VNT-klockan (dubbelt vacuum mot vad VNT-regelerventilen normalt lägger ut) kanske VNT-skenorna återfick full rörlighet och nu håller regenereringen på att återställa dpf:en till normalt skick igen? Visst, jag har överanalyserat och ropat hej tidigare, så tar inte ut något i förskott, känner bara mig försiktigt hoppfull.. :)
I mitt fall så tror jag att sensorn fungerar (går ju att se att den jobbar på loggarna ovan).
Har faktiskt vissa indikationer på att nått är ändrat i bilen/motorn sedan jag drog VNT-klockan med manuell handpump och varvade lite lätt (OBS - trycker man fullt här så varvar man förmodligen sönder turbon). Tycker att det känns som att den börjar ladda som den skall, mindre fördröjningar och bättre tryck. Var också ute en sväng på motorvägen och rullade för att testa ryckningen vid 120km/h. Och inbillning eller verklighet, det gick banne mig bättre än den gjort på länge.
Om det nu är så att något hänt, så borde det gå att härleda till turbon. Kan ju vara så att VNT-ledskenorna inte ville ställa sig i "fullt dragen" (bäst lågvarvsegenskaper, spool up på turbon) position pga smuts/sot så kanske den kört med för lågt tryck länge. Det låga trycket har gjort att den sotat och att regenerering av dpf-en inte fungerat som den skall, vilket långsamt chokat igen systemet. När jag drog fullt vakuum i VNT-klockan (dubbelt vacuum mot vad VNT-regelerventilen normalt lägger ut) kanske VNT-skenorna återfick full rörlighet och nu håller regenereringen på att återställa dpf:en till normalt skick igen? Visst, jag har överanalyserat och ropat hej tidigare, så tar inte ut något i förskott, känner bara mig försiktigt hoppfull.. :)