NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsO
D2,D3 och D4 är bara motorbeteckningar där högre siffra innebär mer kraft.

D2 är en 1.6l medans de två större är 2 liters med olika programvara i stort sett
av MatsO
kom på en sak till. Kolla vad D2 ffår dra. Jag tror det är mindre än de större. Min D4:a får dra 1400 med B kort
Användarvisningsbild
av offe
Jättebra svar !!! Tack !

Så nu söker jag istället en Volvo V50 D2
Bor i Varberg/Halland

Fick en lånebil idag när jag lämnade min bil på service. En splittans ny Volvo v40.....fy tusan vilken härlig bil. D2 står det på den. tyvärr är prislappen för dyr på en sån...
Användarvisningsbild
av offe
Alltså,,,,det måste vara nån mer skillnad. vissar har ju ecc eller vad det heter och andra inte. Business, limited edition, och gud vet allt.... Måste man ha högskoleutbildning för detta?
av Provocative77
För det första. Du kräver låga mil, vilket blir svårt med en diesel. Diesel köper man om man kör långt. En tumregel är att man behöver 3000mil/år för att köra in dieselns extrakostnader.
Sedan är det snack om utrustningspaket. Vad behöver du själv i utrustningsväg? Jag har två bilar. En V50 och en C30. V50 är Summon medan C30 är kinetik. Finns inte ett smack, förutom skinnklädseln som jag uppskattar av utrustningen och då för att jag har hundar. Skinn är lätt att hålla rent.
V50:in har Xenonljus medan den lille har Halogen. Har haft Xenon tidigare med. Nu är det bara på halvljuset som det sitter Xenon då det inte funkar på helljus, jag märker ingen större skillnad mer än när de ska bytas. En kvalitetslampa, Xenon ligger över tusenlappen medan du får en ok Halogenlampa för en hundring.
Så, vill du betala extra för något du inte har behov av?

Ska du nu ha en diesel så kolla upp ordentligt om man behöver pilla med addaptiv/partikelfilter. När jag letade bil och funderade på diesel (fick inte ihop ekonomin för diesel) fick jag veta att enbart D5 var underhållsfritt.
Säger inte att jag har rätt utan kolla upp.
Användarvisningsbild
av offe
Tack för ditt svar.
Du har rätt ang milen och jag har släppt på det nu. Utrustning är inte så jätteviktigt utan jag vill ha en fräsch bil.

Blir dock inte klok på det här med partikelfiltret. Har googlat och folk säger så olika. Vissa säger att från 2012 behöver det inte bytas och andra säger att modellen D2 behöver inte bytas på 2011 utan bara pm det är 1,6 drive som behöver bytas på 2011.

Har hittat en volvo v50 1.6 D2 8000mil.
Frågan är vad som kommer att behöva göras.
Någon som vet?
av Pippolei
Provocative77 skrev:För det första. Du kräver låga mil, vilket blir svårt med en diesel. Diesel köper man om man kör långt. En tumregel är att man behöver 3000mil/år för att köra in dieselns extrakostnader.
Det var väldigt länge sedan man behövde köra 3000mil/år för att få billigare milkostnad på en dieselbil.
Nu för tiden får du en billigare milkostnad (med alla de vanligaste bilmärkena i Sv.) om du kör runt 2000mil/år!
Många bilar blir t.o.m. billigare med diesel redan vid 1200mil/år.
av RonniePersson
De bilar som heter 1,6 D, har en motor på just 1,6 D och är på 105 hk som sedan blev 109 hk. Dessa har ett partikelfilter som skall bytas, samt att en vätska ska fyllas på vid service. Dessa motorer har 16 ventiler.

De bilar som heter D2 och kom till modellår 2011, har i grunden samma motor, men är rejält omarbetade med annan topp med 8 ventiler istället, och har ett underhållsfritt partikelfilter som bränner ur sig självt vid behov. D2:an känns starkare och är det också med sina 115 hk, samt 270 nm i vrid. Kamremmen ska bytas vid 14000 mil.

Min fru har V50 D2, 2011 som vid inköp hade rullat 11600 mil. Den har utrustningsnivån Kinetic, vilket är den näst lägsta. Man får bara dra 1300 kg med en D2:a, vilket är värt att tänka på.

Det finns fyra utrustningsnivåer av V50. Dessa är Bas som inte har något extra, sedan Kinetic som innehåller ECC och larm, nästa är Momentum som även innehåller xenonljus, snyggare dekor inne i bilen, dimljus och en bättre stereo. Högst upp ligger Summum, som i princip har allt.

Vad man värderar, är ju upp till var och en. En V50 D2 Kinetic med 10 000 - 12 000 mil, ligger idag på 110 000 till 120 000 kr, Momentum är nog 10-15 000 kr till.

Personligen ångrar jag att vi inte köpte en med Momentum, pga xenonljuset. Min mor har en S40 -08:a med xenonljus och det är stor skillnad!

Mvh Ronnie
Användarvisningsbild
av offe
Åh tack, du kunde ju det här!!
Då vet jag skillnaden och för säkerhetsskull har jag kontrollerat med volvo så att det är just "den" motorn i D2 som inte behver bytas partikelfilter på eller fyllas vätska. (förutom drivmedel) :D

Har hittat en 2011 D2 momentum som gått 8000mil som jag ska kolla på torsdag.
Det är aldrig bytt något på den,,,,blir orolig att man får byta allt med bromsar o grejer snart, men det är ju alltid en chansning...!!
Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

Absolut något sämre komfort. Har du set[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]