- ons 06 maj 2015, 11:26
#971642
De bilar som heter 1,6 D, har en motor på just 1,6 D och är på 105 hk som sedan blev 109 hk. Dessa har ett partikelfilter som skall bytas, samt att en vätska ska fyllas på vid service. Dessa motorer har 16 ventiler.
De bilar som heter D2 och kom till modellår 2011, har i grunden samma motor, men är rejält omarbetade med annan topp med 8 ventiler istället, och har ett underhållsfritt partikelfilter som bränner ur sig självt vid behov. D2:an känns starkare och är det också med sina 115 hk, samt 270 nm i vrid. Kamremmen ska bytas vid 14000 mil.
Min fru har V50 D2, 2011 som vid inköp hade rullat 11600 mil. Den har utrustningsnivån Kinetic, vilket är den näst lägsta. Man får bara dra 1300 kg med en D2:a, vilket är värt att tänka på.
Det finns fyra utrustningsnivåer av V50. Dessa är Bas som inte har något extra, sedan Kinetic som innehåller ECC och larm, nästa är Momentum som även innehåller xenonljus, snyggare dekor inne i bilen, dimljus och en bättre stereo. Högst upp ligger Summum, som i princip har allt.
Vad man värderar, är ju upp till var och en. En V50 D2 Kinetic med 10 000 - 12 000 mil, ligger idag på 110 000 till 120 000 kr, Momentum är nog 10-15 000 kr till.
Personligen ångrar jag att vi inte köpte en med Momentum, pga xenonljuset. Min mor har en S40 -08:a med xenonljus och det är stor skillnad!
Mvh Ronnie