NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
milktrucker skrev:
TommyP86 skrev:2,0d och 1,8f? Vad i hela världen grundar du det på?
2.0D har haveri av multirem som plockar kamremmen i samma veva. det är inte något enstaka och ovanligt fel.
Det är väl D5orna som haft/har det problemet. Om det är vanligt så borde det väl ha synts här på forumet. Kan inte hitta ett enda fall ?:-/ Googlade lite på engelska forum också, någon enstaka träff på kamremshaveri, men inte pga multirem.

Men du får gärna överbevisa att 2.0D har samma problem om du har bra källor.

2.0D är maskinellt en stabil och pålitlig konstruktion. Att Volvo (Ford) gjorde en dålig lösning gällande DPF är en annan historia, men sköter man det bra så slipper man problemen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
dieselputte skrev:
milktrucker skrev:
TommyP86 skrev:2,0d och 1,8f? Vad i hela världen grundar du det på?
2.0D har haveri av multirem som plockar kamremmen i samma veva. det är inte något enstaka och ovanligt fel.
Det är väl D5orna som haft/har det problemet. Om det är vanligt så borde det väl ha synts här på forumet. Kan inte hitta ett enda fall ?:-/ Googlade lite på engelska forum också, någon enstaka träff på kamremshaveri, men inte pga multirem.

Men du får gärna överbevisa att 2.0D har samma problem om du har bra källor.

2.0D är maskinellt en stabil och pålitlig konstruktion. Att Volvo (Ford) gjorde en dålig lösning gällande DPF är en annan historia, men sköter man det bra så slipper man problemen.
Visst är 1,8f en etanolare, men samtidigt är "personal på volvo" (något diffust?) rätt konservativa, det bästa som hänt motorindustrin kan tänkas vara b230f, och det sämsta var 1998 när sista rödblocket tillverkades.
Visst, man bytte mängder av spridare, pga bränslekvalitet.
Annars sträcker sej problemen till skrikande drivremmar och folk som inte klarar att köra några km efter att dom bytt bränsle.

2,0d har typ 3 svagheter, insugsspjället, någon spridare och att additivpumpen kastar in. Ingen av dom är väldigt vanliga. Partikelfilterkrångel är inte att se som ett fel, sköt intervaller för additiv och filter, bekymmerslöst. (Tryckgivaren till filtret går sönder ibland, men det är samma i alla dieslar.
av fangalid
1.8f tycker jag fått mer skit än vad den förtjänar. Det enda problem jag upplevt va när jag bytte bränsle. Kör nu mer e85 året runt och då är det inga problem alls. 1.8f har dessutom kamkedja, inga superdyra servicar men däremot tätare basserviceintervall än dieslar av naturliga skäl. 900kr/år skatt är inte fyskam heller.

Sen att det inte är världens roligaste bil att köra är en annan femma.
Senast redigerad av 1 fangalid, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
1.8F är ju en av de mest problemfria motorerna i sortimentet. Det största problemet för vissa verkar vara att den är gjord av Ford...
Användarvisningsbild
av grillchips
fangalid: 900kr i årsskatt är ju tyvärr ett minne blott, men en hundring extra kan jag faktiskt leva med att betala. :D
Jag är jättenöjd med min 1.8F såhär 3 år in i ägandet, det enda "trista" är att jag fortfarande är relativt ung och fartglad så hade jag fått välja idag hade det suttit en T5 i henne. ;)
Användarvisningsbild
av P210
Jag skulle inte hänga upp mig så mycket på vilken motor, för/nackdelar väger nog jämt mellan dem, kör du inte mer än 1500mil/år spelar det ingen större roll rent ekonomiskt, och de större dieslarna är dyra i skatt.
Köper man begagnat är det viktigare ätt man känner att skick, utrustning och kanske miltal och färg känns rätt.
Utrustningsmässigt är redan en Kinetic försedd med ECC, konstantfarthållare, läderklädd ratt, läderklädd växelspaksknopp, rattknappar, aluminiumhjul etc
Momentum ger dessutom Bi-Xenon-ljus, dimljus, regn sensor, parkeringshjälp och larm.
Summum tillför eg. bara skinnklädsel (+ elstol förare och silverrails mm)
Användarvisningsbild
av SvenB
Att du har haft otur med dina generatorer betyder inte att bilen är kass. Jag har ingen uppfattning om att generatorerna är sämre i V50 än i andra bilar. Jag tror nog att det mer kan ha att göra med om man råkar spruta på dom om man tvättar motorn.
av BussigeBenke
Jag säger inte att bilen är kass men jag vill kunna lita på min bil.
2.0D är riktigt trevlig att köra, piggare än 2.0F t.ex. Jag kommer att
tänka mig för vid nästa byte.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]