NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
frasse4 skrev:Jag kan inte tänka mig att en D5 skulle vara så mycket mer körglad att man står ut med 35 % högre snittförbrukning. Jag har iof inte kört någon V50 D5...
Det många glömmer är att bränslekostnaden är en liten del i kostnaden för att äga en bil.. 1000 mil i snåldieslen kostar kanske då 500 liter diesel x 14kr, säg 7000 kronor i bränsle. Lägger du ihop vad värdeminskning/service/reparationer/försäkring och skatt blir är det svårt att komma under 30 000 kronor i totalkostnad, även om du bara kör 1 000 mil per år.
Med andra ord närmre 40000 kronor/år, 35% extra för D5:an blir då ca 2500kr extra...

Allt beror på vad man vill ha ut av livet/bilägandet, en del äter bara kvarg och morötter, andra äter gott så fort lusten faller på!
Vart på skalan ska man lägga sitt bilägande? Sunt förnuft eller fåfänga, bilintresse eller ointresse.

Många som hänger här är förmodligen mer bilintresserande än andra, vill man bara från A-B på billigast möjliga sätt eller vill man ha kul på vägen?
Förmodligen det senare. Eller pendla i Nissan Micran för att kunna åka Porschen på helgerna?

D5:an blev min vardagkompromiss... snål nog att pendla med, rolig så det räcker :D
Användarvisningsbild
av frasse4
Håller helt med om att många stirrar sig blinda på bränslekostnaden för att det kommer löpande i vardagsekonomin.

Jag ville bara belysa att prestandan i sig inte är huvuddelen i körglädjen enligt mig. Prestandamässigt skulle nog en bilintresserad placera såväl 1.6D och D5 nära kvarg och morötter. Alla gör ju sin bilkompromiss olika (prestanda/kostnad/utrustning/behov), men får ibland känslan av att undertonen är att den som väljer en 1.6D skulle vara mindre motorintresserad.

Och jag skulle aldrig påstå att D6:an är trött, långt ifrån men någon Ferrari är det ju inte (inte för att jag kört någon ;))

Edit: skrev om lite

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]