NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo, det stämmer nog som du skriver. Arbete är det ju bara 12 månaders garanti på, har inte varit säker på detta innan hur just arbetskostnaden skall tolkas (kommer dock att kämpa för att få denna ersatt också). Men om det är så att verkstaden/Volvo inte står för arbetskostnaden skulle jag nog vilja "ta med mig" dubbelmassesvänghjulet och låta en annan verkstad sätta in det då denna har förbrukat mitt förtroende.

Jätteintressant om det är så att vibrationerna vid 2100v/min är tecken att svänghjulet är skadat. Det var nämligen så att detta var ett av de symptom som jag hade innan mitt första byte av svänghjulet (våren 2013). Dock, det första jag gjorde på parkeringen när jag fick tillbaka bilen efter bytet var att varva till 2100v/min och visst sjutton fanns vibrationerna kvar (däremot var de andra symptomen borta - hade vibrationer, hackningar som om motorn misstände vid motorbroms på låga varvtal)! Alltså, antingen är det så att vibrationer vid 2100v/min INTE är ett symptom på skadat svänghjul, alternativt att min verkstad aldrig bytte/tog begagnat/misslyckades kapitalt! Vill därför gärna få feedback från andra med "frisk" drivlina där motorn/drivlinan INTE vibrerar när man stillastående varvar den till 2100v/min!
En sak till. Har ett symptom som jag inte kan förklara och som jag inte får att gå ihop med att det skulle vara från svänghjulet. Det är en vibration som uppstår i bil/förarstol när bilen rullar över 120km/h. Har kämpat och bytt ett flertal saker för att försöka få bukt med problemet (bakre stötdämpare, bromsskivor/belägg runt om, länkarmar fram, 4-hjulsinställning), till slut har jag gett upp och kör istället körkortssäkert (aldrig över 110km/h).

Symptom är lika på tre olika uppsättningar av däck (1st med sommardäck, 1 st vinterdäck dubb, 1 st. helt nya dubbfria vinterdäck). Samtliga däck-set har kontrollbalanserats.

Min första notering om denna vibration har jag från vår/sommar 2013, vilket alltså sammanfaller med när svänghjulet byttes första gången (Mars 2013).

Tyvärr(?) så finns vibrationerna i bilen/förarstolen oberoende av motorvarvtal/växel/frikoppling, vilket för mig har talat för att detta INTE är relaterat till svänghjulet, eller kan det fortfarande vara det? Hur yttrar sig till exempel obalanser/skador i tryckplattan (för denna snurrar väl med oberoende av frikoppling), eller är detta för långsökt??
Jag hör att mitt svänghjul inte är helt friskt och jag har bara vibrationer vid 1100 rpm. Det rasslar och låter när bilen går på tomgång men blir tyst när man trycker ner kopplingen.

Vartifrån kommer uppgiften om att det skulle visa sig längre upp i varven? Är det egen erfarenhet sen förra svänghjulet?

Är nyfiken då jag har samma problem som dig?
Jag vet ju inte om det är en symptom på kasst svänghjul då jag hade vibrationerna både före och efter bytet(?) (om nu verkstaden verkligen bytte till ett nytt, jag har mina tvivel).

Jag tolkar det som att det är resonansfrekvenser. I min bil har jag dessa vid 1050/2100, samt (inbillning eller verklighet) även förnimbart vid 4200V/min. (Alltså dubbla frekvenserna).

Nu är jag ute o seglar lite så någon med bättre koll får gärna rätta mig, men men teoretiskt tror jag att man förklarar det genom att även vid 1050/min så innehåller denna även frekvenser motsvarande 2100V/min.

Jämför man med en 50Hz sinus-signal så innehåller denna (om det inte är en fullkomligt matematiskt perfekt 50Hz-signal) även bland annat beståndsdelar med 100Hz (även om dessa då har lägre amplitud än motsvarande 50Hz).
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
Ok. Det enda jag läst mig till och erfarit själv är vibrationerna vid ~1100 rpm.

Majoriteten som har/haft problem med svänghjulet har alla haft vibbarna vid 1100. Återkoppla gärna vad som händer längre fram i ärendet.
Vad för typ av vibrationer vid 2100 rpm tänker du på?
Jag har hyfsad ny koppling, svänghjul och även väldigt nya motorkuddar och allt är väldigt vibrationsfritt förutom vinterhjulen jag inte orkar balansera om :)
Edit
Kan tillägga att innan bytet av motorkuddarna så var det mycket vibrationer i stillastående i ratt och chassie och inredning som stolar osv.
Även det klonkande ljudet vid upp och nerväxlingar försvann helt.
Säkert inget som har med dubbelmasshjulet att göra... men jag får lite skumma vibrationer vid tomgång när dieselvärmaren slår ifrån vid uppnådd temp efter automatisk körning. Så länge värmaren går i full fart är det inga vibrationer, bara när den släcker ned. Normalt?
dieselputte skrev:Säkert inget som har med dubbelmasshjulet att göra... men jag får lite skumma vibrationer vid tomgång när dieselvärmaren slår ifrån vid uppnådd temp efter automatisk körning. Så länge värmaren går i full fart är det inga vibrationer, bara när den släcker ned. Normalt?
Tror det. Känner själv av värmaren på tex växelspaken :) Fläkten där inne i värmaren snurrar rätt bra osv och det är därför värmaren sitter så fint i dess fäste med isolering/dämpmatta på baksidan.

Vibrationer är satans otyg för dom vandrar lätt genom precis allt. Har man vibrationer från något så tar dom sig lätt genom hela bilen beroende på dess styrka då.
Ang. vibrationerna vid stillastående o 2100v/min. Man kan säga så här. Finns vibrationen i bilen så känner man den! Det är ingen liten vibration, HELA bilen vibrerar (liknande som om bilen skulle gå orent eller bara tända på tre cylindrar).

I mitt fall, visst motorkuddarna är inte bytta, det kan påverka. Vid tomgång kan jag ibland känna pulsering och vibration, men den går inte att förväxla med vibrationerna vid 1050/2100v/min.

Stort tack ändå för era svar. Jag tolkar det som att vibrationen vid 2100 inte är normal och att det är ett tecken på något (ev. förknippat med svänghjulet) var defekt både före och efter verkstadens påstådda byte (F-N va arg jag blir på tanken att verkstaden kan ha lurat mig!!!).

Nu har jag lite mer att gå på, stort tack! Återkopplar om vad som händer fortsatt.
Sierra94 skrev:Jag hör att mitt svänghjul inte är helt friskt och jag har bara vibrationer vid 1100 rpm. Det rasslar och låter när bilen går på tomgång men blir tyst när man trycker ner kopplingen.

Vartifrån kommer uppgiften om att det skulle visa sig längre upp i varven? Är det egen erfarenhet sen förra svänghjulet?

Är nyfiken då jag har samma problem som dig?
Exakt som min!

Det du beskriver som "rasslande" skulle jag i min bil beskriva som "klonkande" vid tomgång, utan växel i och utan att kopplingen är nedtryckt. När jag trycker ner kopplingen slutar klonkandet.
Min bil kan vibrera ibland vid tomgång och upp till ca 1400varv. Över 1400 varv går den jämnt, tyst och fint.
När jag står still utan växel, trycker ner kopplingen sakta och passerar strax innan där kopplingen släpper hör jag ett rasslande ljud. samma sak när jag släpper upp kopplingen. Det låter nästan som att ett lager i växellådan är kass. Det är inget som är kasst i växellådan, det bara låter så.
Jag har kört så här i säkerligen 1000 mil men rasslet när jag trycker på kopplingen har jag haft i 2000-3000 mil.

Jag kör ofta långsträckor på runt 70 mil åt gången och bilen går som en klocka. Jag ligger då mellan 110 och 130 km/h. Inga missljud eller vibrationer hörs alls.

Jag tror att man inte behöver bry sig så mycket om detta fel. Om man står ut med att bilen kan klonka på tomgång och vibrera någon gång på tomgång, inte segdra eller motorbromsa för mycket och undvika att slira på kopplingen är det förmodligen bara till att köra. Min bil har gått 16.000 mil och jag täcker köra många mil till. Jag tänker inte byta svänghjul för 22.000kr som borde vara lite mindre än halva värdet på bilen.

Så här spekulerar jag:
Svänghjulet är försett med flera fjädrar innuti som ballanserar de båda svänghjulsvikterna mot varandra. Om en fjäder går sönder kommer det att krävas mindre kraft för de båda svänghjulsvikterna att vridas gentemot varandra. Det motverkas genom att växla lite tidigare. En lös fjäder kommer att ligga i sitt fett och skramla och eller då och då hamna ur sitt läge så att vibrationer uppstår när ballanseringen inte stämmer. Varvar man upp till 2000 varv eller däromkring pressas den lösa fjädern utåt genom fettet och kommer i i rätt läge så att rätt ballans uppstår och motorn vibrera inte längre på tomgång (tills nästa gång).

- Någon som vet om det går att montera ett fast svänghjul?
- Finns det fasta svänghjul att montera?
- Går det att "laga" ett svänghjul genom att svetsa ihop halvorna?
- Vad gör ett dubbelmassesvänghjul för nytta egentligen?

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]