NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

timebandit skrev:Ni märker när det blir riktigt illa om det är svänghjulet iaf.
Det kommer slå/banka från den och föra ett liv. Kommer kännas rejält i kopplingspedalen också... :)
Men svårt att säga vad ditt problem faktiskt är utan att gå igenom alla saker...
Jag känner inte att det slår och bankar. Det vibrerar bara lite mer än vanligt under 1200 varv.
Känner överhuvudtaget inget i kopplingspedalen.
Sierra94 skrev:Är bara en fjäder skadad/av så blir symptomen mindre och märks bara ibland. Körs däremot allt sönder så det går från ändläge till ändläge så ruskar och låter det riktigt illa och haveri kommer till slut.
OK!
Jag testade lite idag:

1. Lyssnade på tomgång i motorrummet med kåpan borttagen och då det vibrerade.
Hörde inget konstigt alls. Det lät som vanligt.

2. Märkte däremot att det åker med mycket luft i bränsleledningen. Har inte bytt filter på ca 5.500mil. Kan det vara något?
Sitter bränslefiltret i den svarta klumpen till vänster om motorn över generatorn?

3. Varvade upp motorn och hörde något när den varvade ner men det kom inte från motorrummet utan från vänster hjulhus.

4. Varvade upp motorn som punkt 3 men höll ner kopplingen. Nu hördes inget ljud.
Kan det vara för lite olja i växellådan?

5. Lyssnade med stetoskop på motorn där svänghjulet sitter. Låter ingeting. Som test lyssnade jag också på topplocket och då hörde jag tydligt ventilerna. Lyssnade också på spridarna, det hördes rejält.

Vad kostar ett svänghjulsbyte:
A. Verkstad gör jobbet med originaldel
B. Jag gör jobbet med originaldel
C. Verkstad gör jobbet med piratdel
D. Jag gör jobbet med piratdel.

Priser bara på ett ungefär.
Man blir orolig när det sägs "skitdyrt".
Om du kollar den gamla ebay länken jag skickade åt dig förut så hittar du delarna där till bästa pris. Jag har hållt koll på priserna sen min började skramla eftersom jag lär kunna beställa hem delar omgående och byta eftersom det är min bruksbil. Det är ett ganska omfattande jobb så det kan nog bli att kosta över 10 tusen om verlstad ska göra det inkl delar. Timebandit har ju bytt på sin och borde kunna lämna prisuppgift?

Och orginaldel är väl antingen sachs eller luk kopplingen?
[quote="Sierra94"]Om du kollar den gamla ebay länken jag skickade åt dig förut så hittar du delarna där till bästa pris. /../quote]
Du menar i den andra tråden om rasslande växellåda eller vad det nu är (rasslar fortfarande).

Där kostade paketet med koppling ca 6.000kr har jag för mig. Dyrt men ett måste om det pajar.
Tänker dock köra så länge det går.
Min länk är ju komplett med allt. Svänghjul, lamell, tryckplatta och urtrampningslager.

Bara en helg i garaget kvar o inhandla ;-)
Sierra94 skrev:Min länk är ju komplett med allt. Svänghjul, lamell, tryckplatta och urtrampningslager.
Jo, jag vet men vad är det för kvalité och vad kostar frakten? Väger väl en hel del.
Det är ett sachs paket. Vilket nån här rekommenderade. Bra kvalite och det står att frakten är 400 kr.

Länken är till en 1.6d men de finns till 2.0d för lika pris.
Senast redigerad av 1 Sierra94, redigerad totalt 0 gånger.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok