NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan330
Hej!

Besök din närmaste Volvoåterförsäljare. De kan berätta precis vad som ska göras vid olika miltal.

Du får vad du betalar för. Åk till Mekonomen, Autoexperten eller liknande och fråga vad du ska ha för olja och filter till bilen. Sök på internet och se om du kan få samma saker till ett lägre pris. Då det finns många frågor kring ett oljebyte kan ett tips vara att ringa runt till ett antal oberoende verkstäder och höra vad de ska ha betalt för ett oljebyte. Det finns många uppfattningar om Biltemas olja. Personligen så tror jag att oljan på Biltema håller samma kvalitet som Biltemas övriga produkter. Du får tolka det som du vill. Lycka till!
av Stjernkvist
Mjo, jag har kommit sånlångt iaf att det inte blir något biltema... känns som en lite väl chansning och betala 400 på biltema och vara osäker eller 800 och vara säker så är ju det en piss i havet på en bil som iaf är värd 60-70 000.

Någon vet något om agip oljan? Det är den jag hittase för 98kr l och acea a5/b5?
Användarvisningsbild
av Tomas88
johan330 skrev:Hej!

Besök din närmaste Volvoåterförsäljare. De kan berätta precis vad som ska göras vid olika miltal.

Du får vad du betalar för. Åk till Mekonomen, Autoexperten eller liknande och fråga vad du ska ha för olja och filter till bilen. Sök på internet och se om du kan få samma saker till ett lägre pris. Då det finns många frågor kring ett oljebyte kan ett tips vara att ringa runt till ett antal oberoende verkstäder och höra vad de ska ha betalt för ett oljebyte. Det finns många uppfattningar om Biltemas olja. Personligen så tror jag att oljan på Biltema håller samma kvalitet som Biltemas övriga produkter. Du får tolka det som du vill. Lycka till!
Vad har du för belägg för att man skulle få en bättre olja om man köper en dyrare än en billigare med samma spec.
Användarvisningsbild
av crumpets
En dyr olja kan ha grejer i sig som gör att den överträffar specen, inga konstigheter. Men så länge du har det motorn är specad för så är du ju mer eller mindre garanterad motorns fulla livslängd som den är dimensionerad för. Dvs 32 000 mil skulle jag tro. Vill man skämma bort den är det väl inga direkta konstigheter att ha en ännu finare olja.
Eftersom jag alltid kört biltemaolja ville jag få vår oljeexpert att bekräfta att det var samma olja som de dyra fast billigare men tyvärr sköt han ner mig :( Spec är spec och sedan finns det massvis med lulllull därute utöver det.
av Kimmen90
Stjernkvist skrev:Hej jag har en v50 -08 1,8f.
De ska servas var 1000 mil, blir rättså dyrt då jag kör ganska mycket så har bestämt att köra olja/oljefilter service själv.

Jag kan undrar iom att man servar bilen så ofta kan man ta biltemas helsynt 5w-40 olja och köra i eller är man bara snåldum? Gör det någon större skillnad att betala 60 kr/liter eller 1600kr liter?
Eller ska man köra rent av semi syntetiskt? vad är egentligen skillnaden?

Jag kör på etanol om det gör någon skillnad.

Tack tack för svar :))
Hej filter m.m köper jag via MisterA, olja köper jag för 86kr/L på https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... rer_id=13.

Bosch och mann filter borde vara att lita på.

Köp för 2-3 servicar på en gång så lönar det sig riktigt :)
av Stjernkvist
Kimmen90 skrev:
Stjernkvist skrev:Hej jag har en v50 -08 1,8f.
De ska servas var 1000 mil, blir rättså dyrt då jag kör ganska mycket så har bestämt att köra olja/oljefilter service själv.

Jag kan undrar iom att man servar bilen så ofta kan man ta biltemas helsynt 5w-40 olja och köra i eller är man bara snåldum? Gör det någon större skillnad att betala 60 kr/liter eller 1600kr liter?
Eller ska man köra rent av semi syntetiskt? vad är egentligen skillnaden?

Jag kör på etanol om det gör någon skillnad.

Tack tack för svar :))
Hej filter m.m köper jag via MisterA, olja köper jag för 86kr/L på https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... rer_id=13.

Bosch och mann filter borde vara att lita på.

Köp för 2-3 servicar på en gång så lönar det sig riktigt :)
Den oljan på mekonomen är minst dubbelt så dyr :O
av Kimmen90
Stjernkvist skrev:
Den oljan på mekonomen är minst dubbelt så dyr :O
Därför jag inte handlar av fysiska märkesbutiker.
Snabb leverans har de också
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]