NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
RMH skrev:Här kommer två ljudinspelningar, tagna inifrån bilen.

Ljudet kommer bakifrån. Men en jättemärklig sak är att efter lite körning, verkar ljudet "röra sig" och komma framifrån istället...

https://www.dropbox.com/s/bj6snv8itqna3 ... 8.wav?dl=0

https://www.dropbox.com/s/hk5x2jc09ws9o ... 8.aac?dl=0

Det är värmarens matarpump du hör, inget att oroa sig för. Vid varje klick så pytsas en mindre mängd diesel iväg till värmaren. I början är det bara lite , sen när flamvakten ger klartecken att lågan brinner ökar den mängden varvid frekvensen på pumpens matning ökar.

Surret du hör framifrån kan dels vara pumpen för bromssystemet som går en stund efter man slagit av bilen, dels om värmaren går när man slår av motorn så släcks den ner och det låter då från värmarens fläkt som går någon minut extra för att rensa ångor , avgaser mm.

Har du direktstart val så kan du ju testa med det valet utan motorn igång så kommer du att höra ljudet tydligare.
Användarvisningsbild
av RMH
Tack för svar! Dock är det samma typ av klick/knack som hörs även framifrån, om det nu inte är så att det är ren inbillning. Tycker ljudet bara är så pass tydligt, även folk som åker med mig brukar påpeka att det låter.

Kan värmaren vara på även när "direktstart" är av? För även då låter det...
RMH skrev:Tack för svar! Dock är det samma typ av klick/knack som hörs även framifrån, om det nu inte är så att det är ren inbillning. Tycker ljudet bara är så pass tydligt, även folk som åker med mig brukar påpeka att det låter.

Kan värmaren vara på även när "direktstart" är av? För även då låter det...
Värmaren startar vid kallstart även fast "direktstart" läget är av :)
Användarvisningsbild
av TreVolvos
dieselputte skrev:Det är värmarens matarpump du hör, inget att oroa sig för.
Håller helt med. Dock tycker jag att den hörs alldeles för tydligt, på min V50 måste man krypa alldeles intill för att höra om den tickar.

Jag vet inte hur pumpen är monterad på våra bilar men på förra bilen satt den i en gummistos monterad mot karossen. Den stosen hade blivit uppmjukad då pumpen läckte litet så pumpen satt "löst" och hördes mycket då den gick emot karossen. Kan vara värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
av RMH
TreVolvos skrev:
dieselputte skrev:Det är värmarens matarpump du hör, inget att oroa sig för.
Håller helt med. Dock tycker jag att den hörs alldeles för tydligt, på min V50 måste man krypa alldeles intill för att höra om den tickar.

Jag vet inte hur pumpen är monterad på våra bilar men på förra bilen satt den i en gummistos monterad mot karossen. Den stosen hade blivit uppmjukad då pumpen läckte litet så pumpen satt "löst" och hördes mycket då den gick emot karossen. Kan vara värt att kolla upp.
Låter inte helt omöjligt att det skulle kunna vara något sånt! Förstår att tickande är normalt, men min smäller ju nästan! Hoppas det är lätt för Volvo att se vid en felsökning.
Användarvisningsbild
av RMH
Funderar på om värmaren kan ha något fel så den drar orimligt mycket soppa? Visserligen har det varit rätt kallt ute, men tycker 0,6l/mil blandad körning är lite väl mycket mot förddatorns 5,2. För att inte tala emot officiella 4,3...
RMH skrev:Funderar på om värmaren kan ha något fel så den drar orimligt mycket soppa? Visserligen har det varit rätt kallt ute, men tycker 0,6l/mil blandad körning är lite väl mycket mot förddatorns 5,2. För att inte tala emot officiella 4,3...
En riktigt kall vinter kan jag får en snittförbrukning vid tankning som ligger uppemot och ibland över 0,7 l/mil , men då har jag kört en hel del med timer och direktstart också. Sommartid ligger snittet på runt 0.54l/mil. Värmaren förbrukar c 0,6 l per timme vid kontinuerlig drift. (V50 2.0D)

Det är möjligt att du kan stänga av din värmare i någon meny, nyare bilar har den möjligheten men vet inte vilka modeller och årtal. Hur detta isf går till kan säkert någon annan svara på.

Som tidigare nämnt, tycker inte att du skall oroa dig för detta.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Volvos 0.43 l/mil är en utopi. De drar runt 0.6 blandad om ibland inte mer.

Iaf om man kör som vanligt och inte eco läge.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]