NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jadå ska jag, det kom ett vinande ljud från biöen tidigare innan den varnade för elsystem igår.. så jag gissar att generatorn dog igår...

ja nu får de på volvo verktaden fixa det... så surt tänkte lämna in det till en lokal verkstad imorgon. . Men dör bilen 4mil hemmifrån får det bli gratis bärgning till Volvo. ..

I övrigt riktigt segt med kollektivt en resa som tar 30 min tar nästan 1timme + att det blir billigare med bilen om man räknar ren bränsle kostnad och skiljer inte många kronor om man ska räkna 18.5mil
Jo nu i morse fick kag domen. Generatorn vae sönder. MEN det var inte så att den slutat ladda utan att den har överladdat och bränt batteriet med som tur var är det bara de som brändes och inte hela elsystemet. Så nytt batteri och generator landar på ca 7100:-. Helt överkomligt efter situationen. :)
Japp hämtade ut bilen idag, verkstaden hade glömt ringa när den var färdig... suck..
Sen slängde de på lampbyte för 250 kr med hade extra lampa i bilen som jag skulle byta ju... suuuck... ajja fick jag det gjort iaf =)

"Ja den är klar! Har jag glömt att ringa?"

jobb nr 1
519,50 batteri byte
1202,50 batteri
519,50 Felsökning av instrumentering: DL elfel, startar ej
919,19 demontering/montering/byte generator
3925,- Generator
----
sum 7075,63

Jobb nr 2;
98,- (2 á 49 glödlampebyte)
20,- glödlampa
132,50 glödlampa
---
Sum 250,50

Totalt
7326,-
Multimeter är fan ett av mina bästa inköp någonsin. Köpte nån billig på Classe för en herrans massa år sen, jag förstår fortfarande inte riktigt hur den funkar men att bara kunna avgöra om det är spänning eller ej har räckt långt. Nu när jag fick batteriproblem i somras så var den värd sin vikt i guld då det snabbt (med hjälp av forumet) konstaterades att batteriet var dåligt.
Se till att köpa en tång amperemeter som kan mäta höga strömmar, vilket är omöjligt med en vanlig multimeter. Kostar några hundringar mer, men är värt det.

Jag har en sådan här http://www.clasohlson.com/se/T%C3%A5nga ... 8#moreinfo Med en sådan kan man se direkt om man har läckströmmar från batteriet utan att ta bort kablar.

Man kan även använda den som vanlig multimeter, mäta spänning, resistans, diod , pip funktion.
av andy78
Jag har en enkel multimeter som jag köpte påbilema för 15 år sedan den har jag löst många elfel med.
Jag har som vana att kontrollera laddningen från generatorn när jag ändå mäter i batteriet efter laddning 2 ggr per år

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok