NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det dryga är ju att jag har extraljus i fronten som måste mekas bort vilket gör det lite extra drygt. Det är väl en av anledningarna till att jag inte är så sugen på att plocka loss den. Men bäst vore ju att plocka loss stötfångaren så att man kommer åt spolarmunstyckena som dom kallas. Verkar sitta några skruvar undertill och några i hjulhusen.
Jepp, ett par skruvar (torx överallt) och i hjulhusen, sedan ett par pop-clips i motorutrymmet, dvs vid kanten av huven i framkant. Sådana clips som man trycker in mitten-piggen på för att lossa.
Det jag tyckte var svårast var att få loss sidorna mot skärmarna, de sitter ganska hårt men jag tog spjärn mot hjulet och drog så hoppade den loss. Bilarna tål tydligen lite rough behandling, gäller bara att våga. :D
Sedan är det ju också att lossa på lyktorna osv så processen tar en stund men är överlag enkel som bara den.
Det låter betryggande när man inte riktigt har tummen på rätt ställe. Att lämna in på volvo blir väl ett par tusen som vanligt så de känns ju inte så lockande. Kanske kan jag få en kompis att hjälpa mig. Jag är väl lite av den gruppen som har svårt att våga och prova. Men det känns ju som inget kan gå fel här tycker man.
You live and you learn. Jag har inga som helst mek-kunskaper men är hantverkare i grunden så tummen bör väl å andra sidan sitta där den ska, men mycket är väldigt lättskruvat på våra bilar, så länge man inte ska ner i motorutrymmet. Där vet jag även många yrkesmekaniker som suckar och svär. Trångt är bara förnamnet. :D
Uppdatering!
Idag är mitt strålkastarspolningsproblem bortblåst!! Det är ur världen! Tjohooo!!! :)

Fick hjälp av en kompis att fixa det men det var inte lätt och det var inget snabbjobb heller som många påstår.
Först såg vi att ett av munstyckena i stötfångaren hade en tendens att fastna i öppningens kant så att vi fick skära bort
en bit i överkant så att munstycket kunde komma ut fritt. Fix nummer 1.

Fix nummer två var att kriga med pumpen.
Av med däcket, av med innerskärmen
Luska ut vart tusan pumpen satt. Lossade på de skruvar som tanken satt i.
Slet i en kontakt som vi trodde var pumpen men ut kom nivågivaren ;) samt en flod av spolarvätska haha. Duschning.
Sen ryckte vi loss röret/slangen som går till den andra tanken lite längre in mot bilen.
Dusch nummer två :)
Efter detta var det att försöka trixa med tanken.. men den ville inte ner hur vi än lirkade och drog o hade oss.. så
min kompis tog i för kung o fosterland och pang!! den släppte lös plus att han slog näsan i navet! :)
Det gick av en liten plastpigg längst upp på baksidan som vi inte vet vad det var. Tanken sitter ju ändå fast i ett gäng skruvar.
Väl ute så var det bara att dra ut pumpen, lossa kontakt och slangar och deras clips.
Fettade in kontaktstycket och nya pumpen med högtemperaturfett och kopplade tillbaka allt. Sen monterade vi fast allt i samma ordning.
Fyllde på med spolarvätska och aktiverade spolningen... dom aktiverades! Vilken lycka!!
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]