NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

yamaha2014 skrev:Hej!

biljäveln såldes framför näsan på mig.. så jag får kika efter något annat.

Jag vill ha dieselbil.

http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V5 ... ?ca=13&w=2

Vad tror ni om den? Halva priset mot tidigare bil.. men den har en jävla massa mil på mätaren. Bör man va orolig?

Jag vill ha en bil som är hyffsat billig i inköp, 20-60K typ, billig i drift och skatt, och dragkrok.
Jag bryr mig inte jättemkt om det är bra ljud i bilen eller om de finns AUX.
Ska endast ha den som bruksbil, inte åka o ragga brudar och dunka plåt.
Sen får ju bilen gärna ha lite fina fälgar och se OK ut.

Hur är det med denna äldre versionen av V50 när det kommer till service gällande partikellfilter, additiv och kamrem?
Man får väl anta att kamremmen är bytt när den gått så långt, men be att få se kvitton från 24000 mila servicen. 12000 mila verkar de ha hoppat över, men jag antar att de gjorde den servicen vid 10000 mil (116781km) . Bilen har snittat nästan 17 mil om dagen vissa perioder, så den bör ha gått många mil landsväg.

Nästa kamremsbyte är vid 48000 mil eller 10 år från förra bytet som bör ha skett 2009-2010 (suddig bild) vilket ger 5-6 år till om du inte når 48000mil innan dess.

Partikelfilter , eolys ligger på 36000 mila service. (Varje 12000mil), det står runt 360000km vid senaste servicen (för nästan 1 år sedan "Nyservad???) står det i annonsen) så det borde gå att få fram kvitton om detta är utfört

Om man är duktig på modernt bilmek och framförallt kunnig på bilelektronik så är detta en hyfsad bil till lämpligt pris. Är man inte kunnig och har otur så kan en dyr reparation typ svänghjul+koppling sluta på runt 20000kr.... Med dessa miltal bör man vara förberedd på att detta kommer om det inte redan är bytt.

I övrigt kolla det som nämnts tidigare.
Ja service är gjord okt-13. Det var vid 36.040 mil, men det är stämplat som en 34.000 milservice. Kolla att partikelfilterservice verkligen gjordes då. :!: För att en verkstad som servar en bil som rullat mer än 36.000 mil vid servicetillfället stämplar som det vore en 34.000 milservice, KAN betyda att de vill friskriva sig från något.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Hej,

pratade med försäljaren precis. Han visste ingenting. Den tidigare ägaren hade gått bort. Han trodde dock att de var dags att byta kamremmen så han kunde byta den och vattenpumpen för 2500kr vid affär.

Bör jag försöka ringa verkstaden som servat bilen innan och fråga vad dom gjort ang. partikellfilter osv?
Ja, det tycker jag. Det är ju en Mekonomenverkstad, så de bör ha uppgifterna i sin databas.
yamaha2014 skrev:
SvenB skrev:Ja, det tycker jag. Det är ju en Mekonomenverkstad, så de bör ha uppgifterna i sin databas.
Har ringt 3 gånger men inget svar. Kamremsbyte för 2500kr är väl okej förövrigt?
Det är "för" billigt. Vilken verkstad skulle i så fall göra det åt handlaren? Han själv? (Känns läskigt)
Det här osar lite, 2500 för kamremsbyte som jag undrar om det verkligen behövs?? Kamremmen borde ha blivit redan bytt pga det höga miltalet, remmen kan väl knappast hålla 36000 mil?

Det viktiga att kolla upp är att partikelfilter och additiv fixades vid senaste servicen.

Förre ägaren avliden... lätt att kolla, ljuger säljaren så är det bara att droppa.
dieselputte skrev:Förre ägaren avliden... lätt att kolla, ljuger säljaren så är det bara att droppa.
Luskat lite och det verkar som om det stämmer.
Personen som köpte bilen -06 avled i början av 2014 och dennes man/fru tog över bilen 15 februari.
Bilfirman har haft den sedan 28 augusti.
Kamremmen byts var 24 tusende mil om jag minns rätt på den motorn.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw