NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:Osäker på det, troligen inte. Men du måste nog bestämma dig vad du vill ha ut av en bil. Att du skulle få en helt felfri bil som aldrig varit med om någon incidens i den prisklass du letar är svårt. Jag tycker fortfarande att du skall resonera med bilfirman.
Är man kräsen så är det ganska svårt, men nån gång dyker det säkert upp något passande. Det värsta jag vet är rost, men skulle det bara vara denna lilla fläck så är det inga problem, känner en som kan fixa det. Men är det mycket mer så kommer jag ångra mig. Byter hellre mekaniska delar än sönderkexad plåt :)

Har även tittat på en BMW 320 -04 som gått 13k i samma prisklass. Men ska ev. åka ner och kika på den. BMW har jag läst är bra på att åtgärda rost på bilar from 2004. Men Volvo verkar vara sämre
Beslutar du dig för S40:n så har jag en rattknappsappar som går till stereon att sälja, om du vill komplettera tänkte jag :) De har suttit på en -06:a oach det ska vara fördraget men det är ju lätt att kolla.
Har varit och tittat på lite andra bilar och jag faller tillbaka till Volvon ganska fort. Den var i så pass bra skick förutom rostbubblan där. Har även dragit ut en Carfax på den och fann inga konstigheter. "Fordonet köpt av en offentlig institution eller statlig instans. Rapporterad som leasingbil."

Säljaren hade dock inte hittat sommardäcken ännu då föregående ägare avlidit och ingen visste riktigt var däcken var. Går ju att pruta ner den mer pga detta säkert. Men vad tror ni, ska man köpa bilen och hålla tummarna för att rosten inte är så allvarlig?! Kommer ju givetvis skicka in bilen på lack för rostbubblan men oroar mig över att det kanske är mycket mer rost. Verkar ju heller inte som att jag får demontera innerskärmen för att kolla, skickade ett mail om detta men fick inget svar.

Hjälp mig :)
Har illustrerat en bil på rostfläcken om det underlättar. Det rödmarkerade motsvarar storlek och plats för rosten. Kollat på den väldigt noga och ser inga sprickor eller liknande, så rosten måste kommit från insidan, såvida det nu inte är en tidigare lagad skada. Men kunde som sagt inte se minsta tillstymmelse till att det är omlackat. Inga skillnader i nyans eller liknande. Det enda var ju att ett av plastskydden i underredet, framför bakhjulet hade släppt lite och på kanten av plastbiten kunde man se bilens lack.

Vad tror ni? Är grymt sugen på att köpa denna bil men tänk om hela bakskärmen är rostangripen?! Ska man "provköra" bilen och skynda sig med att demontera innerskärm för att kika? Är skeptisk till att jag hinner detta på några timmar :(

Bild
imagur
Men om det kommer inifrån, är det just sådant rostskyddsgarantin är till för. Resten av bilen verkar ju helfrisk om jag uppfattat det rätt.
SvenB skrev:Men om det kommer inifrån, är det just sådant rostskyddsgarantin är till för. Resten av bilen verkar ju helfrisk om jag uppfattat det rätt.

Jorå resten av bilen är topp notch. Känns som en "nästan" ny bil måste jag säga. Dock verkar ju 1.8F ha en service 12.000 mil där ventil justering ska göras/kontrolleras. Är ju bara ca 1900 mil kvar till denna på denna bilen men är det något som är dyrt att göra? Dvs BARA ventiljusteringen, resterande saker som olja, filter, stift etc gör jag givetvis själv.
Mitt råd, om du köper bilen, är att du låter en Volvoverkstad titta på skadan. Är det en ersättningsbar rostskada behöver du inte vara rädd för att de försöker "krypa undan". Det är nämligen Volvia som är försäkringsgivare, så verkstaden skickar bara räkningen dit. Vad beträffar ventiljusteringen kan nog vilken kvaliciferad verkstad som helst hjälpa dig med den. Men hur är servicehistoriken på bilen? Om den är servad enligt serviceschema hos auktoriserad verkstad, kanske du väljer att fortsätta?
SvenB skrev:Mitt råd, om du köper bilen, är att du låter en Volvoverkstad titta på skadan. Är det en ersättningsbar rostskada behöver du inte vara rädd för att de försöker "krypa undan". Det är nämligen Volvia som är försäkringsgivare, så verkstaden skickar bara räkningen dit. Vad beträffar ventiljusteringen kan nog vilken kvaliciferad verkstad som helst hjälpa dig med den. Men hur är servicehistoriken på bilen? Om den är servad enligt serviceschema hos auktoriserad verkstad, kanske du väljer att fortsätta?
Okej. Servicen såg ut att vara gjord på mindre verkstäder, tråkigt nog. Men det är ju bara olja och filter mestadels så inga avancerade ingrepp.
Jag skulle söka efter ett annat objekt. Låter suspekt om service inte gjorts på märkesverkstad(?)

Som SvenB säger, besök Volvo verkstad för att kolla om rostgarantin täcker denna skada, och se till att få skriftligt på det så de inte kovänder senare. Risken är ju ändå att de vid garanti rep av rosten gör ett skitjobb, så har du problem igen efter nåt/några år.

Det finns gott om bilar som är bättre, dock dyrare, men jag skulle nog lägga mer pengar på ett vettigare objekt.
Nu skall inte du och jag debattera dieselputte, men varför skall de göra ett "skitjobb" när det är en annan som betalar fullt pris? Det är inte ett garantijobb, utan ett försäkringsjobb.

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]