- lör 14 dec 2013, 00:19
Finns ingen mening med att blanda.. Du har redan en blandning av bensin i etanolen ifrån pump. Normalt 15% och nu vintertid kan det vara högre. (Vet inte om det är så i hela Sverige, men i norr har du 25% eller 30% bensin under de kalla månaderna.
Jag körde V50 1,8f i flera år och upplevde aldrig några problem de gånger jag bytte bränsle och tankade någon tank bensin. Ibland körde jag bara en knapp km innan jag efter det ställde bilen, så det behövs inga långa mil-resor inte. Vid 2 tillfällen fick jag dock problem i kallstart med Etanol i tanken efter att det pendlat runt 0 några dagar och sen blivit smällkallt.
Bilen var en 06:a, och vad jag förstått är det rätt ovanligt att man får problem med kallstart på etanol, speciellt på senare årsmodeller. Betydligt mer ovanligt än vad ryktet säger. :)
Jag förde statistik på allt tankande, och hade perioder då jag körde ett antal tankar på enbart bensin för att jämföra.
Räknade fram att jag körde mellan 1,5-2-5kr billigare per mil med etanol.. lite beroende på diffen mellan Etanol och Bensin.
Det var aldrig billigare att köra på bensin, även om min bil drog knappt 25% mer med etanol. (Ca 0,90-92l/mil på bensin och 1,12-15l/mil på etanol.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13