NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Visst läste jag FEL :oops:
av hugo91
ThomasT skrev:
hugo91 skrev:Tja, jag har precis köpt en volvo v50 1.8F 2009 och undrar hur mycket av etanol och bensin man ska blanda för att få ett effektivt
och ekonomisk tank?

Tack på förhand!
Jag förstår inte riktigt hur du menar... men det är billigare att köra bilen på etanol.

.
Uppskattar alla svar verkligen. Det jag menar är: Är det bäst att blanda t.ex. att tanka 90% etanol och 10 % bensin för att tanken ska hålla så långt som möjligt? Med det tänker jag då ekonomiskt. Kan detta ha konsekvenser?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av erikn
Ekonomiskt är endast E85, det blir billigast per mil.
Användarvisningsbild
av joel80
Finns ingen mening med att blanda.. Du har redan en blandning av bensin i etanolen ifrån pump. Normalt 15% och nu vintertid kan det vara högre. (Vet inte om det är så i hela Sverige, men i norr har du 25% eller 30% bensin under de kalla månaderna.

Jag körde V50 1,8f i flera år och upplevde aldrig några problem de gånger jag bytte bränsle och tankade någon tank bensin. Ibland körde jag bara en knapp km innan jag efter det ställde bilen, så det behövs inga långa mil-resor inte. Vid 2 tillfällen fick jag dock problem i kallstart med Etanol i tanken efter att det pendlat runt 0 några dagar och sen blivit smällkallt.
Bilen var en 06:a, och vad jag förstått är det rätt ovanligt att man får problem med kallstart på etanol, speciellt på senare årsmodeller. Betydligt mer ovanligt än vad ryktet säger. :)

Jag förde statistik på allt tankande, och hade perioder då jag körde ett antal tankar på enbart bensin för att jämföra.
Räknade fram att jag körde mellan 1,5-2-5kr billigare per mil med etanol.. lite beroende på diffen mellan Etanol och Bensin.
Det var aldrig billigare att köra på bensin, även om min bil drog knappt 25% mer med etanol. (Ca 0,90-92l/mil på bensin och 1,12-15l/mil på etanol.
Användarvisningsbild
av SvenB
Joel, har du "blyfot" :?: Jag körde min 1,8F på 0,914 enbart på E85 i 5600 mil.
Användarvisningsbild
av Perra83
SvenB skrev:Joel, har du "blyfot" :?: Jag körde min 1,8F på 0,914 enbart på E85 i 5600 mil.
Du vet väl hur han växlar bilen :lol: :lol: :wink: skojade bara!

Ja brukar kolla i VOC appen och förbrukningen kan diffa 1-1,5dl/mil beroende på om sträckan körs på 20 el 25 minuter. Ligger man på lite så dras förbrukningen upp rejält. 90 el 100km/h gör stor skillnad. Att köra lugnt på 70 & 90 väg då är man snart nere i deklarerad förbrukning.

Sven du har lyckats bra med din 1,8F!
Användarvisningsbild
av SvenB
Om man "glömmer" att växla en 1,8F är man döv. Den surrar tillräcklgt utan att man glömmer det. Den bil jag har nu är det lättare att glömma att växla till 6:an. Nu har jag växlingsindikator som lyser i ansiktet, så man inte glömmer.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag hadr rätt tung blyfot då! Hade ju inga staplar som jag kunde nojja över. :) Jag låg konstant 15-20 över hastighetsgräns.. förutom i stadstrafik. Försökte köra snålt en tank med etanol och kom då ner till 0,95l/mil.. :)

Och jag håller med Sven.. det GÅR inte att missa att växla i en 1,8l etanol.. :) Det var ju dens fel att jag missade 6e växeln på dieseln.. jag var ju van att ligga på 3000varv på motorväg..
Användarvisningsbild
av grillchips
Känner att jag använder min V50 1.8F som joel80 gjorde. :D
Ligger konstant över 1l/mil, aldrig tankat bensin i bilen och ligger ofta strax över hastighetsgränsen. Har stundtals försökt köra ekonomiskt vid längre resor på motorväg, dels manuellt och dels med farthållare. Kommer ytterst sällan under 0.8 oavsett.
Felmeddelande etc

Hej, S60 2005. Idag har jag lossat farthålla[…]

Stötdämpare vibration

Om man har bytt dämpare bak så ska man […]

Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]